Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Jeg setter opp 10Gbps fiber hjemme.

Trenger da 2 maskiner med SSD-raid som tar 1,2gigabyte i les/skriv

så jeg kan flytte den mengden fra en pc til den andre over switchen på 1 sek.

Ser i posten over at 813 er et tall man kan skaffe, men det er vel ikke random read på en bestemmt fil.

Har noen prøvd det samme?

Dette er random read i IOmeter. 4k filer. Det er ikkje en bestemt fil, fordi da hadde det ikkje vært random.

Sekvensiell les og skriv med Areca 1880 er ca 1800Mb/s med sata og over 2000MB/s med sas2 (noe som jeg ikkje har fått testet enda)

Selv 4 stk Crucial c300 64gb gir en lesehastighet på ca 1500Mb/s  :thumbup:  8xc300 128gb gir 1200 MB/s skrivehastighet. Nå har ikkje 128gb best skrivehastighet som ssd, men tar det igjen på 4k random og sekvensiell lesehastighet. Vertex 2 har bedre skrivehastighet, men har ikkje fullt så stor lesehastighet.

Har du kjøpt 2 stk 10gbit nettverkskort + switch, eller kobler du dem bare sammen de 2 nettverkskorta?

Hvor mye betalte du for dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har denne og denne og

2x slike

Er ikke helt sikker på om jeg klarer å få 10Gbps over switchen mellom pcene, det går iallefall til routeren.

Hva det koster snakker man ikke om , fiber er gøy.

Sliter litt med å finne 10Gbps SFP til kablene.

Og finner bare

Det blir morro å se hva du får til av hastigheter!

Selv har jeg veldig lyst på 10gbit, siden jeg har 2 kontrollere som takler slike hastigheter. 1gbit SUGER i forhold til array internt på pcen. overføre ting internt på hovedpcen er morro, men fra server er det evig kjedelig :(

Lykke til  :thumbup:

Har denne og denne og

2x slike

Er ikke helt sikker på om jeg klarer å få 10Gbps over switchen mellom pcene, det går iallefall til routeren.

Hva det koster snakker man ikke om , fiber er gøy.

Sliter litt med å finne 10Gbps SFP til kablene.

Finner bare 1Gbps opplegg om det ikke skal koste en milliard.

Snakk med iwill.no eller nextron.no , så er det ikkje umulig at de kan hjelpe deg :)

Lenke til kommentar

320-2881.jpg Disse i 10Gbps trenger jeg.

Skal sjekke de du nevnte. Sjekket med uninett/skolen , men høyskolen har bare ræva 1gbps fiber.

Cx4 10Gbps-kabler med drahåndtak var det ikke noe stress å få tak i.

Kanskje sende mail til dell, så de kan foreslå noe.

Endret av War
Lenke til kommentar

Med tanke på lyd er SSD en drøm :)

Jeg har lekt meg litt med Momentus XT (hybrid disken) og den er et slit lydmessig i forhold til SSD, spesielt på en laptop er det merkbart.

Den bråker nok ikke mer enn andre 2.5" disker men når man først har blitt vant med lydløst så er enhver lyd og ikke minst vibrasjon merkbar.

Lenke til kommentar

EDIT: hmm.. jeg la ikke merke til at det hadde kommet en ny side her når jeg svarte, om denne posten er unødvendig redigerer jeg den vekk.

*leser nye poster*

Jeg setter opp 10Gbps fiber hjemme.

Trenger da 2 maskiner med SSD-raid som tar 1,2gigabyte i les/skriv

så jeg kan flytte den mengden fra en pc til den andre over switchen på 1 sek.

Ser i posten over at 813 er et tall man kan skaffe, men det er vel ikke random read på en bestemmt fil.

Har noen prøvd det samme?

813MB/s ved 4KB random read, 1 worker, betyr at:

Det er èn tråd som leser 203250 filer à 4KB plassert tilfeldige steder på lagringsmediet i løpet av ett sekund.

1,2GB/s sekvensiell båndbredde har Nizzen hatt i halvannet år. Da brukte han 7R0 OCZ Vertex (indilinx) 32GB på en Areca 1680ix.

Om du sjekker denne tråden kan du se hva Nizzen brukte for å dra over 2GB/s sekvensiell båndbredde nå nylig.

Kort oppsummert, den enkleste måten å nå 1,2GB sustained sekvensiell R/W og fortsatt ha SSD IOPS ytelse er en LSI 9260-8i med 8x C300 128GB. Du får da en TB med lagring, grovt 100.000 IOPS både les og skriv, i overkant av 2GB/s les, 1100MB/s skriv. Dette til ca 25000kr, og med grovt ca 20-50W strøm bruk avhengig av load, RAID kontroller medregnet.

Om du ikke trenger så høy skriv og lagringsplass får du samme les ytelse med 64GB versjonen.

Du kan også vurdere å bruke SandForce SF-1200 baserte SSDer i stedet om data du skal flytte er ukomprimert/ukryptert, da du kan få 1,2GB/s båndbredde fra 5-6stk av disse på samme RAID kontroller (lavere skriv for komprimert data, avhengig av størrelsen på SSDene).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat bygd ny maskin med Corsair F120 SSD. Denne har jo støtte for TRIM og jeg bruker Windows 7. Det jeg lurer på er om jeg trenger kjøre noe annet program for å "rydde" disken, eller om TRIM i Windows 7 holder ytelsen oppe?

På min andre maskin med Intel X25-M 80GB G2, bruker jeg Intel SSD Toolbox (eller hva den nå heter). Her er det jo en egen optimaliserings-funksjon som jeg har pleid å kjøre en gang i uken.

Er det noe tilsvarende program for Corsair F120?

Lenke til kommentar

Jeg har fått tak i 2x200GB OCZ Vertex Limited Edition. Jeg skal koble dette på ASUS P6T WS Professional for litt testing i RAID-0. Jeg bruker mange SATA porter allerede. Er det samme hvilke ledige porter jeg bruker?

Det er vel ikke noe poeng å bruke SAS portene?

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...