Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Ok. Men nå har jeg blitt såpass skeptisk (barn brent av SSD skyr ilden osv...) at jeg lurer på om HVOR varm en ssd "skal" være.

 

Snakker vi "utvikler ikke egen varme i det heletatt" på intel'en, eller snakker vi noen og 30 graders "kroppstemperatur" ?

 

titan er i alle fall en 2.5" panelovn..... :!:

Begynner å lure på om "Operating temperature: 70-80 celcius" FAKTISK BETYR at den oppnår 70-80grader ved vanlig operasjon :roll:

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok. Men nå har jeg blitt såpass skeptisk (barn brent av SSD skyr ilden osv...) at jeg lurer på om HVOR varm en ssd "skal" være.

 

Snakker vi "utvikler ikke egen varme i det heletatt" på intel'en, eller snakker vi noen og 30 graders "kroppstemperatur" ?

 

titan er i alle fall en 2.5" panelovn..... :!:

Begynner å lure på om "Operating temperature: 70-80 celcius" FAKTISK BETYR at den oppnår 70-80grader ved vanlig operasjon :roll:

 

Kan du være så snill å si et konkret tall på hvor varmt? Blir veldig nysjerrig her :D

(beklager om du eventuelt har skrevet det før, hakke sett det ;) )

Endret av Timster
Lenke til kommentar

Har ikke klart å få ut noe tall enda.

 

Edit: Fikk opp noe i everest:

351346.jpeg

 

Her så er pc'en idle i power save mode, og disken føles på det kjøligste når dette screenshot'et er tatt....

 

Jeg vet ikke hvor reelt dette er. Skal se om tempen endrer seg etter hvert.

 

Edit 2: Når jeg starter everest i etterkant så får jeg ikke smartinfo i det heletatt, så tallet er mest trolig ikke reelt!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jepp.

Jeg har ikke noe fornuftig tempereaturmål i nærheten heller... Sjøla har et fluke meter, men det brukes i produksjon hver dag, så tror ikke jeg får lånt det.

 

Edit: lol... jeg fant et ute/inne termometer med gåen utesensor på som jeg har teipa fast på undersiden av laptopen med gaffatape, så får vi se hva dèt sier :D .... serlig nøyaktig blir det ikke men.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

MacGyver termometeret mitt viser 35,4 grader celcius og stadig stigende under her nå. Men jeg er helt sikker på at temperaturen er en del høyere hvis jeg får målt den nøyaktig.

 

 

Edit:

351390.jpeg

 

Ikke akurat Fluke 60 series...... men men.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Rundt 40. Ligger på drygt 37 her nå. Rett på fanget, så er det VARMT NOK for å si det sånn. Hva selve disken ligger på vet jeg ikke, men hvis jeg skal gjette bingo, så tipper jeg ~50. Og når man starter en test eller noe sånt, så stiger det enda mer. (Dette er idle med strømstyring i high performance mode, noe som aldri har gitt meg temperaturproblemer før.).

 

Edit: så ut til å stabilisere seg på 37,5 , så plukka den av.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jeg *tror* fremdeles jeg kommer til å kjøpe Titan'en.

Hvis den blir for varm for den bærbare putter jeg den i en pc på en raid kontroller, det burde også fjerne eventuelle "stuttering" problemer.

 

Den har i grunn ingen konkurrenter i pris, den koster jo 4.600 og nærmeste konkurrent koster ca 7.500,-

 

Jeg tror nok at prisene kommer til å halveres i løpet av 6 mnd på disse "store" diskene.

Intel slipper 320GB i løpet av høsten, spørsmålet er når de andre annonserer sine.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Hvis det er IOPS du er ute etter så er jo x25-E bedre enn x25-M. Det sier egentlig seg selv siden E er beregnet for servere go M for bærbare... (E = Extreme, M = Mobile)

 

Jeg har også sett at Mtron kommer med ny generasjon mot sommeren, ikke bare Mobi men Pro også. Jeg gleder meg til dette, siden Mtron er blandt de beste (hvis ikke DEN beste) på SSD kvalitet. Håper bare de får økt random write til det nivået de har med MFT gjennom firmware.

"MFT enabled Flash Disks can random read and write more than 15,000 I/Os per second. The fastest hard disks only do 250 a second."

Food for thought: http://managedflash.com/news/papers/07-12-...-benchmarks.pdf

Lenke til kommentar
Hvis det er IOPS du er ute etter så er jo x25-E bedre enn x25-M. Det sier egentlig seg selv siden E er beregnet for servere go M for bærbare... (E = Extreme, M = Mobile)

 

Strengt tatt står M for Mainstream men kan kanskje lettest assosieres med Mobile.

 

Styrken til Extreme er på Write, ellers er de ikke så ulike på Read.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

 

Ratings:

 

*

Presentation: 8.75

*

Appearance: 8.75

*

Construction: 9.75

*

Functionality: 9.75

*

Value: 8.00

 

Final Score: 9.0 out of 10.

 

Til vertexen, den testen der hellet jo masse mot vertex, på tross at den ikke sa mye om IOPS osv. Det tok hvertfall rotta på min samsung F1 jeg bruker som systemdisk:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...