Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Kjørte nettopp AS SSD for første gang, og fikk det som ser ut til å være en begredelig score. Disken ble kjøpt inn kort etter at den kom på markedet, og er altså en intel x-25m 80gb. Noen som kan være behjelpelige med å øke ytelsen på denne? Disken er rundt 80% full og har vært hyppig brukt, men aldri prøvd noe hdd-erase eller lignende, virker litt skremmende :)

Du kjører tydeligvis ikke i AHCI modus, ut fra 4KB-64thrd. Bytter du fra IDE til AHCI modus i BIOS vil du øke random read scoren din en del.

 

Skriv får du ikke gjort noe med uten å ta en fullstendig HDD-erase. Gjør du det blir den "god som ny" ytelsesmessig. I samme sleng burde du oppdatere firmware.

 

Om du ikke er fornøyd med hvor godt ytelsen holder seg kan du velge å partisjonere mindre enn maks kapasitet like etter HDD-erase, da får du større spare area, og skriveytelsen vil holde seg bedre på bekostning av litt lagringsplass.

Om du går for dette vil jeg anbefale i første omgang å partisjonere 70GiB, for totalt 12,5% spare area, vs 7% standard.

 

Satt opp punktvis:

1. Oppdatere firmware

2. Kjør HDD-erase

3. Partisjonere bare 70GiB ved en fresh install av Windows

4. Lage et image av nylig installerte windows med oppdateringer og viktigste programmer

Punkt 4 gjør det lett å kjøre en HDD-erase senere (6-18mnd) og så bare legge inn windows igjen uten installasjon.

 

Håper dette var til hjelp ;)

 

Har nå sjekket, og merkelig nok er AHCI aktivert i bios. Hvordan kan da den labre ytelsen forklares...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inntil noen kommer med en god, universell beskrivelse på SSD som er lettere å relatere til enn disk så tror jeg det er vanskelig å bli kvitt den type beskrivelse. Spesielt siden både en SSD og HDD er lagring.

 

En twistpose til beste forslag :thumbup:

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Du vet, etter 15-20 år med hardisker så skal det veldig mye til for folk å kalle det ssd-drev.

dette er vel også et nisjeprodukt, ergo så blir ikke ssd et ord for "folket", så om du vil høre det uttales riktig så må du leve med å rette på folk i flere år fremover. først starter du med oss, så går du til off topic, så tar du vg.nett... til slutt har du verden...

 

Jeg er for at steder/begreper/ting skal uttales riktig, men etter over 10 år i riksmålsstrid er jeg gått lei.

 

Tenk deg om; sier du Kiel eller Kjiel for den nord-tyske byen, sier du new york (engelsk utallelse) eller nev jork, chicago eller kikago. Om du sier kjiel, men ikke nev jork/kikago, så er du ikke konsistent.

 

Sier du hardisk eller hard-drev (sistnevnte hørtes merkelig ut).

sier du ssd disk eller ssd-drev.

 

Skal man forsøke å "vaske" språket til andre på et felt, så bør det være på alle felt. Klarer du utfordringen å vaske det norske språk fritt for ssd-disker og nanbrød?

lykke til! :)

 

 

edit: jeg er for ssd som en egen kategori!

Endret av anbar
Lenke til kommentar

Dagligtale er mer økonomisk enn logisk. Klarer vi oss med en måte å si ting på, blir det ofte sånn. Ola Dunk kaller jo fremdeles hele kabinettet med innhold "harddisk" og føler seg skrekkelig teknisk og raffinert. Lykke til med å få ham til å skille mellom SSD og HDD.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ja, men ikke bruk ordet SSD-drev i prisguiden.

D står for drive/drev , det blir det samme som nanbrød hvor nan betyr brød så vi går rundt å sier brødbrød på indiske spisesteder.

 

Flott bugg ned en god og solid tråd med flisespikkeri!

Lås døra til rommet ditt og finn frem teknisk ordbok du så er nok kvelden berget skal du se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...