Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Alle som har vokst opp i det norske skolevesnet legger ubønnhørlig merke til at elevene i et fast klassetrinn blir mindre for hvert år. Jeg er rimelig sikkert offer for det samme når det gjelder SSDen min. Det er min eneste PC, og jeg bruker den hver dag, så noen endring i opplevd ytelse er vanskelig å fange opp.

Dog er PCer i nærmiljøet som fortsatt bruker snurredisker så treige at jeg er sikker på at noe må være galt.... med alle sammen.

Med andre ord er jeg fortsatt ganske fornøyd med ytesen. Word 2007 åpner kanskje på 0.8 s i stedet for 0.5... Er ikke helt sikker.

Hva gjør jeg for å vedlikeholde den? Som sagt kjører jeg dualboot, og er interessert i at både Ubuntu og W7 fortsetter å virke. (Den sitter i en laptop, dog har jeg eSATA disk som jeg bruker flittig.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen vei utenom HDDerase på G1.

Hvis du ikke føler at ting går tregt venter du med dette.

Det er litt arbeide hvis man ikke har gjort det før, du trenger litt software samt noen bootbare medier og ikke minst noen kopier av "disken".

• Liker 1
Lenke til kommentar

339 er ikke så ille, rimelig bra etter 8 måneder.

Kan du legge ut screenshot av AS SSD så får vi se litt nærmere, også for å få avklart FW versjonen.

Kjører du Intel SSD Toolbox?

Tok ny måling etter å ha kjørt Toolbox. Legger også med gammelt måleresultat.

post-12715-1283027613,5257_thumb.png

post-12715-1283027633,0675_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er i godkjent område.

Med Vertex 2 bør du benytte Intel RST 9.6.x og ikke MSAHCI, det er en "bug" som gjør at Intel driveren fungerer bedre i forbindelse med TRIM.

Ellers er dette et litt typisk Lenovo bærbar resultat, lav ytelse på 4K QD1, lite å gjøre med det.

Skal installere en slik på en Lenovo W510 i løpet av uka? så kan jeg sjekke hva jeg får.

Lenke til kommentar

Noen som er klare for 8x Crucial c300 128gb VS 10x Intel 160gb ssd?

Og da snakker jeg ikkje om ICH10 kontroller...

Jeg holder på å teste for harde livet  :yes:

Dere finner nok ut av hvor resultatene kommer  :p

Oppsettet ditt er det for serverbruk?

Bare raidcontrolleren er vel 10+ laken + n SSD.

Heftige databaser eller virtualisering på høyt nivå? eller bare trengte du plass til flere torrenter... ;)

Lenke til kommentar

Noen som er klare for 8x Crucial c300 128gb VS 10x Intel 160gb ssd?

Og da snakker jeg ikkje om ICH10 kontroller...

Jeg holder på å teste for harde livet  :yes:

Dere finner nok ut av hvor resultatene kommer  :p

Oppsettet ditt er det for serverbruk?

Bare raidcontrolleren er vel 10+ laken + n SSD.

Heftige databaser eller virtualisering på høyt nivå? eller bare trengte du plass til flere torrenter... ;)

Han tester de, låner til testing ;)

Ssdene altså.

Lenke til kommentar

Kjørte nettopp AS SSD for første gang, og fikk det som ser ut til å være en begredelig score. Disken ble kjøpt inn kort etter at den kom på markedet, og er altså en intel x-25m 80gb. Noen som kan være behjelpelige med å øke ytelsen på denne? Disken er rundt 80% full og har vært hyppig brukt, men aldri prøvd noe hdd-erase eller lignende, virker litt skremmende :)

post-22861-1283101735,314_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Gløggen brant opp, og har vært bortreist på reinsdyrjakt i helgen. Hva skjedde med Nizzens test av 8x Crucial C300 128gb VS 10x Intel 160gb ssd?

Det er jo bare å se i tråden det, så finner du resultater fra c300 og intel... Det kommer stadig flere resultater inn.. Oppdaterer fortløpende :)

Link i signaturen min

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Kjørte nettopp AS SSD for første gang, og fikk det som ser ut til å være en begredelig score. Disken ble kjøpt inn kort etter at den kom på markedet, og er altså en intel x-25m 80gb. Noen som kan være behjelpelige med å øke ytelsen på denne? Disken er rundt 80% full og har vært hyppig brukt, men aldri prøvd noe hdd-erase eller lignende, virker litt skremmende :)

Du har gen 1 av X25-M, og altså ikke innebygd TRIM støtte. Du bør derfor laste ned og installere Intel SSD Toolbox, og sette denne til å "freshe opp" disken 1 gang i uken. Eller manuellt.

Det er på write-siden at du har problemer, tydeligvis.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg har 2gen intel 80 enda.

Når vet man at den er dårlig, skal jeg benche den og se på hastigheten?

Om den banner "oppbrukte"/"slitte"partier som er overskrevet nok ganger vil jeg da se det på størrelsen på enheten eller er den ikke så smart?

Endret av War
Lenke til kommentar

Du kan gjerne kjøre AS SSD, den sliter ikke så mye på SSDen.

Den vil automatisk håndtere "utslitte" områder men det vil fremgå i SSD Toolbox i så tilfelle.

(det er helt normalt at noen området er markert som dårlig)

Størrelsen på disken vil ikke bli redusert før "spare" area er oppbrukt.

(spare area er ca 7% av SSDen, som ikke er "synlig", dvs det kommer i tillegg til hva OS rapporterer)

Lenke til kommentar

Ah, så Toolbox'en virker ikke med Gen1 i det hele tatt? Jeg hadde forstått det slik at den siste firmware-revisjonen av Gen1 gjorde noe med det, slik at TRIM fortsatt ikke ble direkte støttet, men at man nå kunne bruke Toolbox for å få tilsvarende resultat. Da har jeg tatt feil, beklager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...