Theo343 Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Jeg var litt skeptisk til intern Raid0 når de begynte med det, og her er noen av bieffektene av det. Endret 21. februar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Faen! Hadde glemt at jeg bestilte denne på firmaet til foreldrene mine. Ingen angrerett med andre ord. Jeg har likevell søkt om å levere den tilbake mot en intel x-25m mot et mellomlegg. Krysser fingrene for at det er noen med en god dag som behandler returen. Hvis ikke vurderer jeg nesten å kjøpe en X-25m likevell. Men er ikke sikker. Skal i alle fall ikke ha noe som er i NÆRHETEN av slike temperaturer igjen! Uansett så er laptopen såpass mye raskere at jeg har veldig lite lyst til å gå tilbake til HDD igjen. Dette kan bli en dyr hobby Endret 21. februar 2009 av JKJK Lenke til kommentar
Anv Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 JKJK Hehe, har man prøvd SSD er det ingen vei tilbake. Med hensyn til Intel'n så er den er helt rå, rett og slett. Jeg kan ta enda en test med den men da installerer jeg den i den bærbare jeg bruker til daglig. (Dell Latitude E6400) 80GB er alt for lite til mitt bruk men jeg kan iallefall prøve å se om den blir varm der, det kan jo ha noe med de thermiske egenskapene i maskinen å gjøre. En Toshiba 5400 er antageligvis noe av det kjøligste du finner på markedet men SSD skal ikke være så varm som du opplever. I XPS'n var den som sagt kald, jeg merket den ikke. Du får komme med en ny rapport i morgen. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 Så varmt skal det definitivt ikke være JKJK og jeg ville demontert SSDen for ikke å skade laptopen din. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 Det hadde vært genialt om du kunne teste den i en laptop! De tempereaturene jeg opplever er på kanten til brannskade. Selv om man hadde hatt en laptop med bedre termiske egenskaper enn en D630, så ville g.skill 128GB vært totalt ubrukelig. Det er ___VEEELDIG__ stor varmeforskjell på HDD'en og g.skillen. Jeg oppfatter den minst dobbelt så varm som HDD'en i idle tilstand! Og straks man starter et program eller 2, så har man svidd høl i buksa. Jeg sitter med en gammel elektroteknikbok på tykkelse med en telefonkatalog under laptopen nå, og har ikke trengt noe underlag før, selv om strmømstyringa har stått på high performance og man har jobbet på den. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Har 3 års garanti og forsikring .... så den får stå i over helga i alle fall Latitude E serien er jo en videreføring av D serien, så tror feelingen av varmeutvikligen vil være lik nok til å gi meg en pekepinn! Endret 21. februar 2009 av JKJK Lenke til kommentar
Anv Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 Vel, jeg har jo allerede testet den i 1 laptop, XPS 1330, men som sagt jeg tar en ekstra test på E6400'n. D630 er vel en 14.1" så vidt jeg kan huske, i såfall er det samme size som E6400'n. Legger ut resultatet i løpet av kvelden eller formiddagen. Er forøvrig enig med Theo343, dersom den er *så* varm så bør du ta den ut. Har du en stasjonær kan du jo teste litt i den heller. Lenke til kommentar
Timster Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=51364 Hvorfor har det seg at IOPS blir så lav ved høy skrive og lesehastighet? Er ikke IOPS noen som blir høyere jo høyere lese/skrivehastigheten er? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Kjapp test. Her er jo disken OS disk, up and running, så det påvirker vel resultatene noe? eller? Det er 84GB ledig på disken ved testing. Endret 21. februar 2009 av JKJK Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 @Anders Jensen:Det er ikke jeg som har gjort testen, det var Tony på OCZ forum, jeg bare tok resultatene og la til utregning av IOPS. Linken til testen er posten over bildet jeg postet. Atto tester 100% random, 0,5KB til 8MB blokker, og opp til 256MB lengde (som er gjort her). Denne testen ble gjort med 4 i QD (kø lengde) og 256MB som er det man normalt bruker. Dette er veldig fine tall, som knuser velociraptorer i raid. Det var også en link der med PCmark vantage tall, og disse er også veldig fine. Over 120MB/s i vista startup og 64MB/s application launch er kjempegode tall (men litt lavere enn Intel). Jeg håper bare 30GB vertex får lignende resultater. Oppsettet var singel drive, alså ingen form for raid, og non-raid instillinger på kontrolleren om jeg forstår det riktig. Det var vanskelig å finne god dokumentasjon på hva Atto egentlig testet, hvilket ifølge vanlig benchmark fornuft tilsier at testen er ubrukelig. Fant imidlertid dette dokumentet hvor Atto selv bruker verktøyet sitt i test. Det ser ut til å være sequential IOPS som måles. Det er forøvrig ikke så rart da Atto lager kontrollere og ikke disker. De vil altså vise hva kontrollerne kan håndtere av throughput uavhengig av hva slags disker som benyttes. http://www.attotech.com/pdfs/FastStreamSC5...nchmark1006.pdf Det vil igjen si, med mindre det er noe jeg har fullstendig oversett, at de tidligere rapporterte SSD resultatene er elendige. Vanlig disk klarer mye mer enn 150 IOPS sekvensielt på <8kB blokk. https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13160453 Hva slags RAID konfig snakker vi om? 4 disker i RAID0 på highpoint rocket RAID 3510. (eget PCI-e controllerkort) Svein. Jeg foreslår at du heller velger stripe size på 4x128kB = 512kB, Dvs. stripe unit size på 128kB siden diskene hadde best throughput på denne størrelsen i følge skjema fra GullLars. Hvis du setter stripe size på 128kB vil IO domineres av 128kB/4 = 32kB blokker mot diskene. Det hadde i alle fall vært interessant å fått testet forskjellen på 128kB stripe size og 512kB stripe size mot 4 disker i RAID 0. Det vil jo også være av relevans hva slags preferanser og muligheter RAID kontrolleren har. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 Kjapp test. Her er jo disken OS disk, up and running, så det påvirker vel resultatene noe? eller? Det er 84GB ledig på disken ved testing. Det påvirker nok resultatene men i liten grad. Her kan du se disken min. Link Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 Hvorfor har det seg at IOPS blir så lav ved høy skrive og lesehastighet? Er ikke IOPS noen som blir høyere jo høyere lese/skrivehastigheten er? Nei. IOPS står for antall in/out-operasjoner per sekund. Nærmere bestemt antall leste eller skrevne filer per sekund. Dersom du skal lese en fil på 100 MB fra en SSD som topper ut på 100 MB/s så vil overføringen ta ett sekund. I løpet av det sekundet har du altså 1 stk IOPS. Dersom du i stedet for skal lese 10 filer * 10 MB fra den samme SSDen så får man altså 10 IOPS. Altså 10 stk filer per sekund. Sånn fortsetter det nedover i filstørrelse til en annen faktor begynner å gjøre seg gjeldende: Aksesstid. Det tar litt tid fra det sendes en kommando om å lese en fil til filen faktisk begynner å leses. Det er snakk om ca 1/10000 sekund. Det vil si at hvis filstørrelsen er 1 Byte så vil SSDen maksimalt klare 10000 filer per sekund (=IOPS). Selv om dette bare er 10 kiloByte til sammen. Begrensningen ligger altså i aksesstiden. Siden harddisker og SSD har veldig forskjellige aksesstider så vil også ytelsen på små filer være veldig forskjellig. Typisk er harddisker delvis aksesstid-begrenset på filer under 1 MB og fullstendig aksesstid-begrenset på filer under 100 kB. IOPS ligger typisk på rundt 80 ved små filer. Båndbredden blir deretter. F.eks 80 filer a 10 kB = 800 kB/s. SSD er typisk delvis delvis aksesstid-begrenset på filer under 50 kB og fullstendig aksesstid-begrenset på filer under 5 kB. IOPS kan f.eks være 5000. Filer a 10 kB * 5000 IOPs = 50 MB/s. Altså drøyt 60 ganger raskere enn harddisken i akkurat dette tilfellet. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 Nå tar du bare hensyn til delvise sannheter simen. Her trekker du frem eksempler ved sekvensielle IOPS, alså at det kun er 1 forespørsel av gangen (queue depth = 1). Grunnet den interne parallelliteten i SSD er det flere som klarer å svare på flere forespørsler samtidig ved samme responstid (dersom kontrolleren klarer å holde unna). Med 4 parallelle kanaler og 0,1ms responstid kan man da få opp til 40.000 IOPS, 80.000 ved 8 kanaler, osv. Det som normalt er begrensningen er kontrolleren, men selve flashbrikkene kan også sette begrensninger for responstiden. Det er også ofte forskjellig responstid for les og skriv på SSD, siden selve flashblokkene tar lengre tid å skrive enn å lese. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 Har Vertex internt raid0? Og eventuelle varmeproblemer? Vurderer en slik til laptopen min. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 Har Vertex internt raid0?Og eventuelle varmeproblemer? Vurderer en slik til laptopen min. Nei, vertex har èn kontroller som bruker RAM cache. Men du kan forestille deg et slags internt raid0 fra kontrolleren til flashbrikkene. Jeg tror vertex har 8 eller 10 parallelle kanaler til flashbrikkene. Lenke til kommentar
Timster Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 Skriv, skriv, skriv Var det jeg trodde, men hvorfor er det snakk om å senke lese og skriveytelse i tråden jeg lenket til for å få bedre IOPS? IOPS er et forhold mellom hastighet og størrelse på fil (og aksesstid) om jeg forsto rett, og da vil man vel ha så mange MB/s som mulig? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 Skriv, skriv, skriv Var det jeg trodde, men hvorfor er det snakk om å senke lese og skriveytelse i tråden jeg lenket til for å få bedre IOPS? IOPS er et forhold mellom hastighet og størrelse på fil (og aksesstid) om jeg forsto rett, og da vil man vel ha så mange MB/s som mulig? Saken er hva man optimaliserer enheten for. Det virker som om OCZ ikke klarer å optimalisere firmware for både random og sekvensiell ytelse samtidig. Siden random ytelse er det som gir best real-life ytelse ved bruk, så velger man da å bruke den beste optimaliseringen for dette, selv om det går ut over sekvensiell hastighet. Hastigheten (MB/s) ved små blokker vil bli mye høyere, mens hastigheten ved større blokker og sekvensielt blir lavere. Jeg vil tippe dette har veldig mye å gjøre med wear leveling algoritmer, og write allignment i kontrolleren/cache. Lenke til kommentar
Timster Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Ahh, see. Ut i fra den tråden så virker det som om de går for maks sekvensiell ytelse ved store filer, for det selger best. Masse store og fine tall (230mbs...) Om det blir tilfelle ( og jeg kjøper et par slike) skal de flashes til å gi mest ytelsesløft i OS. Er veldig i til om jeg skal kjøpe 2 Vertex (eller en X25-M) når de kommer eller vente. De er jo så flotte, men kommer jeg til å trenge det? OG jeg kommer ikke til å klare å bruke laptoppen etter det^^ Flott forklart om IOPS og sammenhengen med aksesstid, sleng det gjerne på forsiden:D Endret 21. februar 2009 av Timster Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 21. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) PC Mark vantage.... HDD Test Suite 9421 Gullars: Noen tanker om intel X-25M og varme? Blir bare mer og mer imponert over hvor varm g.skillen blir. Dette er jo TÅPELIG. Vedder sjøla på at raptoren min er kjøligere Når noe er for godt til å være sant (les: 128GB til 2500kr) så ER det som regel det Er heller ikke fornøyd med stuttering. Dette var et bomkjøp. Hvor finner jeg atto programvaren btw? Endret 21. februar 2009 av JKJK Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. februar 2009 Etter hva jeg har hørt fra diverse plasser går ikke x25-M varm... Jeg har planer om å oppdatere første post ja, og blandt annet ha en bedre forklaring av IOPS der. Men jeg har noen andre ting jeg skal ordne først (skolearbeid). Etter det blir det en fullstendig re-write av første posten. Det vil bli bedre inndelt og mer nøyaktig informasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå