GullLars Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 Irriterer meg veldig over den høye prisen på ssd. Kjøpte min Intel 80GB for rundt 1800-2000 kroner. Det koster å være kar.Jeg ga 10.000 for 2x 32GB SLC (Mtron) i august 2008 ikke whine om pris på SSD i dag senere (2009) har jeg også kjøpt 1x 32GB SLC for 3000kr (Mtron), og 2x 30GB for ca 1400kr pr stk (vertex) Nå som jungelen av SSDer begynner å bli kompleks hadde det vært veldig interessant om noen begynte på et excel ark på dette som kan legges i førstepost. <...> Tenker kolonner ala noe slik: produsent, modell, plass, kontroller, seq-les, seq-skriv, iops 4kb, grensesnitt Ala denne som jeg laget i slutten av mai? SSD controller feature set.rar Jupp, noe i den retning. Men den virker noe utdatert eller ufullstendig. Samt at jeg ser for meg en liste som er produktorientert fremfor kontrollerorientert . Men den kan helt klart brukes som bakgrunnstoff til å begynne på en slik liste. Denne listen var en påbegynnelse på kartlegging av SSD kontrollere og deres features for sammenligning, sortert etter kontroller produsent. Å lage en tilsvarende som lister SSD enheter etter kontroller og kapasitet burde være en enkel sak men en del arbeid. Det er nå vi skulle fyrt opp google wave og gjort det sammen Lenke til kommentar
BAT Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Samsung har sluppet ny SSD ut på markedet i Europa og Japan med 30 nm MLC flash og Dualcore kontroller Link til Samsung sine sider Link til artikkel hos The Tech Report Link til en av de europeiske nettbutikkene som har disse inne Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Gullars: Hehe, ditt arbeid der er et veldig godt grunnlag og som oppslagsvekr for for å lage en slik liste jeg tenker på og man spares for en del research. Men mye av jobben er vel nesten å finne produktene og ikke minst faktisk hvilken kontroller de bruker. I tillegg har man jo disse "rare" produktene som kjører intern Raid-0 med 2-3 kontroller osv. Ikke bare å sette i gang nei. Personlig har jeg for lite tid til å ta på meg noe slik, men vi kunne kanskje fått til et samarbeid med flere av oss gutta/jentene i disse trådene. Det er jo minst 7-8 faste ildsjeler. Og ja, hvorfor ikke bruke google wave . Jeg så for meg å lage en liste etter SSD enheter hvor kontroller og annet er en del av informasjonen. Ikke minst kunne vi kanskje hatt med en slags forenklet "rating". Endret 23. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 (endret) (ang de nye samsung enhetene:) De ser greie ut, men ikke noe å bli oppsatt over. 64GB enheten ser ut til å ha ganske god seq write for kapasiteten, 170MB/s. I følge specs vil disse være greie for OS bruk, og har VELDIG lav strømbruk om specsheet stemmer (0,24W active, 0,11W idle), men prisen er for høy for kapasitetspunktene i forhold til konkurrenter når ytelsen tas med. Spesielt SF-1200 60GB og C300 64GB vil stå over disse på lista mi grunnet hhv. kompressjon og 6Gbps (350MB/s les). Det gjennstår bare å se om intel drar frem boksen med vaselin og tar disse brutalt der sola ikke skinner når G3 kommer. @theo, jeg kan begynne på det utover høsten, men jeg har en "backlog" fra sommeren jeg må ta først Endret 23. august 2010 av GullLars Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Det som er litt trist er at ingen som kjøper laptop i dag vil få nytte av disse 6Gps båndbreddene. Så jeg håper ikke det er med på å holde prisene oppe. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Er ikke Wave nedlagt? edit: 6Gb/s kommer på neste chipset fra Intel etter som jeg husker. (også laptop) Endret 23. august 2010 av Anvil Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Wave har hvertfall fått annonsert "Kroken på døra". Har ikke forsøkt å logge meg på siste par måneder. Ang. chipset. Jepp, vel og bra men jeg synes disse 2,5" enhetene godt kunne holdt seg på det som fortsatt er dominerende av kontrollere. Jeg kjøpte min nye laptop for noen uker siden og den vil vare noe år. Endret 23. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Det er da ikke noe problem å kjøre 6Gb/s enheter på 3Gb/s kontrollere , det eneste er at man vet at de kunne ytt bedre. Jeg kjørte C300 256GB på laptoppen i noen uker og det gav bare mersmak. Det er begrenset hvor mye man klarer å utnytte en 6Gb/s SSD som f.eks C300, man klarer i praksis ikke å presse den til å yte det maksimale bortsett fra ved sekvensiell skriving og til en viss grad lesing. Det blir værre når man får 6Gb/s SSDer som utnytter grensesnittet til det fulle, det gjør jo ikke C300 per i dag. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Lang tråd dette her, og det står sikkert et eller annet sted: Men hva slags SSD er det som nå er tingen å gå for om en ønsker en SSD som primært er for OS og vanlige programmer - som ikke koster skjorta? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hva koster skjorta di da? Gikk nettopp for en Corsair Force, "skyhøg prestanda - billigast i sin prestandaklass", jfr. Sweclockers.com per juni 2010. Men det er min første SSD, og jeg har liten erfaring. Likevel er den betraktelig billigere og på papiret betraktelig bedre enn ting som var på markedet for ikke lenge siden, så det var nok til å lokke meg utpå. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Akkurat nå er disse gode disker i sine størrelser og prispunkter: Opp til 80 GB: Intel X25-V G2 40 GB - Fra 849,- Intel X25-M G2 80 GB - Fra 1599,- Corsair Force 60 - Fra 1231,- Crucial C300 64 GB - Fra 1125,- OCZ Vertex 2 50 GB - Fra 1350,- 100-160 GB: Intel X25-M 160 GB - Fra 3190,- Crucial RealSSD C300 128 GB - Fra 2656,- OCZ Vertex 2 100 GB - Fra 2675,- Corsair Force F120 - Fra 2412,- I løpet av høsten så kommer neste generasjon av Intel disker med lavere pris pr GB. Når disse dukker opp er uvist så spørsmålet er om du må ha disk nå eller kan vente litt. Edit: Trykkleif For å sitere meg selv, her er noen anbefalinger som går mye igjen. Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Skal kjøpe meg en Intel X25-M G2 80 GB nå. Gleder meg til å få litt mer guffe. Har også kjøpt 12 cellers batteri til pcn så nå blir det lengre levetid Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Det er da ikke noe problem å kjøre 6Gb/s enheter på 3Gb/s kontrollere Har ikke sagt det er noe problem teknisk sett, kun som jeg skrev tidligere at det nok er med på å holde prisene oppe når man pusher inn teknologi lenge før det strengt tatt er nødvendig. Endret 24. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Theo, Jeg skjønte hva du ville frem til Fremskrittet/utviklingen stanser heldigvis aldri, i tilfellet C300 er den per i dag en av de rimeligste SSDene. At det medfører behov for nyere kontrollere/chipset er ikke noe problem etter min mening, det betyr bare at man får et løft den dagen man flytter den fra 3Gb/s til 6Gb/s Hadde det ikke vært 6Gb/s som var lokkemat for ny pc/platform så hadde det helt sikker vært noe annet. (sitter med en 2 mnd gammel bærbar selv som skal vare en stund) Endret 24. august 2010 av Anvil Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Ikke uenig med deg Anvil, jeg bare håper ikke jaget om ny teknolog bidrar til noe stagnerende priser. Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Har lyst å sette inn en SSD disk i HP laptoppen min. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598620 Jeg antar det ikke bare er å skru opp ene dekselet og sette inn, at jeg trenger en eller annen brakett. Har søkt og søkt, men finner ingen ting. Er det noen som kan hjelpe meg litt ? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 så lenge den bruker 2,5" harddisk skal det bare være å åpne dekselet og skru den i Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 I bios på laptopen min, så skal jeg sette den i achi mode ikkesant? Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Kan noen forklare meg hva Trim er? og om intel gen2 støttter det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå