Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

TRIM er aktivt på alle SSDer i W7, man trenger ikke å gjøre noe som helst.

(så lenge SSDen støtter TRIM, noe alle nyere gjør)

@Nizzen

Fett :)

Fikk du tak i minne samtidig?

Vurderer 12 porteren men hadde helst sett at det var LP, ser ikke om man kan bytte minne på den.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må man installere TRIM ? Har egentlig ikke helt skjønt hvordan trim funker og hva det er.

Man skrur det snarere på, i hvert fall i Windows 7. Alt du gjør er å trykke windows+r, kjøre cmd og lime inn "fsutil behavior set DisableDeleteNotify 0".

How to enable ..

Hos de aller fleste funker det bare med en gang. Dette er jo mest for å sjekke at det faktisk er på. Noe det er i de fleste tilfeller. Hvis man ikkje har installert feil Intelinf eller noe anna da :p

Jupp

C:\Users\xxxxxxx>fsutil behavior query DisableDeleteNotify

DisableDeleteNotify = 0

Anvil:

Også for andre enn Intel G2? Fikk for meg at det kun var Intel G2 som har Trim.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Finnes det billigere SATA dedikerte utgaver av denne, så man også slipper SAS-SATA forsinkelsene?

Ikke som jeg har sett, kan hende det kommer noe etter hvert.

1880 ble utsatt av diverse årsaker. (bla ROC)

C300 er bra det er bare å slå til, irriterende lang ventetid, jeg sitter og tester litt på Vertex 2 60GB, den fungerer bra men er ikke like rask som de større modellene.

Ytelsen er meget bra til prisen, helgetilbud på NetShop

Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal prøve noen C300 64GB i tillegg, Arecaen frister så vi får se hva Nizzen finner ut.

Theo,

Alle nyere SSDer støtter TRIM

-C300

-SandForce (Vertex 2/Corsair Force, ...)

-WD SiliconEdge

-...

Listen er lang.

Lenke til kommentar

Takker :)

Nå som jungelen av SSDer begynner å bli kompleks hadde det vært veldig interessant om noen begynte på et excel ark på dette som kan legges i førstepost.

Noen som gløder i den grad at de ønsker det?

Jeg har savnet det hele tiden og vet det er mange ildsjeler her som har både oversikten og kunnskapen til å lage detaljerte og oversiktlige produktlister.

Tenker kolonner ala noe slik:

produsent, modell, plass, kontroller, seq-les, seq-skriv, iops 4kb, grensesnitt, lansert, hyperlink-prisguiden, ++

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

TRIM er aktivt på alle SSDer i W7, man trenger ikke å gjøre noe som helst.

(så lenge SSDen støtter TRIM, noe alle nyere gjør)

@Nizzen

Fett :)

Fikk du tak i minne samtidig?

Vurderer 12 porteren men hadde helst sett at det var LP, ser ikke om man kan bytte minne på den.

Har ikkje fått tak i minne. Skal snakke med iwill til uka for å sjekke om brikker som fungerer. Gidder ikkje å kjøåe mange random 4gb brikker for å se om de funger :D

Lenke til kommentar

Nå som jungelen av SSDer begynner å bli kompleks hadde det vært veldig interessant om noen begynte på et excel ark på dette som kan legges i førstepost.

<...>

produsent, modell, plass, kontroller, seq-les, seq-skriv, iops 4kb, grensesnitt

Ala denne som jeg laget i slutten av mai? ;)

SSD controller feature set.rar

EDIT: OT, men... Jeg kikket nettop på "mine innlegg" og kom på en ny måleenhet for forumtråder, som også kan gjelde for f.eks. youtube videoer.

[visninger]/[kommentarer] = Lurker Ratio :p

Denne må av praktiske grunner være lik eller større enn 1. Jo lavere tall, jo mer aktive deltakere.

Her er noen eksempler:

Ny ssd win7 installasjon: 159/11=14

SSD-benche tråden: 91938/2722=34

SSD-tråden: 314504/8086=39

RAID for dummies og viderekommende: 25805/497=52

Kjøp av disker/diskerfaringer: 55669/467=119

Hardware.no: Tips til artikler på hw.no: 39351/179=219

Babethread v3.0: 1658063/6768=245

Jeg la også merke til at det var typisk for hardware.no artikler å ha et forhold rundt 20, men det teller jo bare de som går veien gjennom forumet, og ikke de som leser artikkelen.

EDIT2: En bedre formulering er kanskje ([Visninger]-[Kommentarer])/[Kommentarer]

eller ([Visninger]/[Kommentarer])-1

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Folka som selger ut har ikke kompetanse nokk til å forstå at de må senke prisene for å få tømt beholdningen før SSDene blir EOL (om de ikke er det allerede) og "obsolete", og folk som kjøper skyr enten unna de gamle Samsung, eller har ikke peil på at de koster for mye og er gamle.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

<...>

produsent, modell, plass, kontroller, seq-les, seq-skriv, iops 4kb, grensesnitt

Ala denne som jeg laget i slutten av mai? ;)

SSD controller feature set.rar

Jupp, noe i den retning. Men den virker noe utdatert eller ufullstendig. Samt at jeg ser for meg en liste som er produktorientert fremfor kontrollerorientert :).

Men den kan helt klart brukes som bakgrunnstoff til å begynne på en slik liste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...