Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter først å ha funnet ut om SSD-diskenes eksistens i våres, har jeg nå kommet til det steg at jeg har tenkt å kjøpe meg min første disk. Jeg hijacker tråden med et spørsmål, på tross av oppfordringer i førstepost til å lage egen - dette på grunn av at jeg kun trenger ett godt svar, og fordi jeg vet at spørsmålene mine vil være ganske enkle å svare på for dere som diskuterer dette aktivt i denne tråden. :)

Jeg skal ha en disk til operativsystem, programmer og 2-3 spill. Jeg bruker ikke pcen min til spesielt mye skriving (les: videoredigering og kompirmering av noe slag) - så dermed antar jeg lesehastighet er viktigst. De andre ankepunktene for og mot forskjellige standarder her, har jeg ikke maktet å sette meg inn i enda. Jeg ser desutten at C300 og Intels andregenerasjonsdisker blir nevnt hyppig når folk spør etter anbefalinger. Men hvordan blir disse til mitt bruk?

Og det enkleste sist. Jeg ble noe forvirret av førsteposten. Det står en hel del om diverse SSD-kontrollere - men jeg mener et vanlig hovedkort vil holde? Jeg har et ASUS-kort med følgende diskkontrollere: ATA-133, Serial ATA-300 (RAID), eSATA-port.

Tusen hjertelig takk for svar - og beklager hvis jeg ikke fulgte spillereglene helt her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

urgh, dette var kjedelig, hadde tenkt å gå for ssd i stasjonære, men akkurat da fikk jeg c0000185 in page error på laptopen. må nok bytte hardisken...

siden jeg uansett hadde tenkt meg ssd, hvilken kan anbefales til laptop, type spill/student?

nå har jeg også blitt litt lei av varmen hardisken lager (håndflaten blir varm) hvor mye vil temperaturen synke med ssd?

la meg omformulere: hvor varm blir en ssd i bruk?

Lenke til kommentar

Dersom du kun har en harddiskbrønn, må du selv vurdere hvor stor plass du trenger. Fortsatt gjelder standard OS-disk-anbefaling.

Akkurat nå er disse gode disker i sine størrelser og prispunkter:

Opp til 80 GB:

Intel X25-V G2 40 GB - Fra 849,-

Intel X25-M G2 80 GB - Fra 1690,-

Corsair Force 60 - Fra 1231,-

Crucial C300 64 GB - Fra 1125,-

OCZ Vertex 2 50 GB - Fra 1350,-

100-160 GB:

Intel X25-M 160 GB - Fra 3190,-

Crucial RealSSD C300 128 GB - Fra 2656,-

OCZ Vertex 2 100 GB - Fra 2675,-

Corsair Force F120 - Fra 2412,-

I løpet av høsten så kommer neste generasjon av Intel disker med lavere pris pr GB. Når disse dukker opp er uvist så spørsmålet er om du må ha disk nå eller kan vente litt.

Edit: Trykkleif

Varme er ca ikke-eksisterende. Se på strømforbruket i Watt, og sammenlikn med de andre komponentene. Strømforbruk er direkte oversettbart til varme.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Da skal installere windows på en ssd, men siden jeg fikk noen andre til å fikse den kjedelige biten aner jeg ikke hva som må gjøres. Noen oppdateringer av firmware eller installasjoner av programmer ? Det er da snakk om en Intel ssd.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Kjipt at jeg kjøpte en Intel G2 for et par måneder siden, omtrent rett før SF-SSDene virkelig traff markedet.

Vertex 2 virker jo som en knallkjøp om dagen. :hm:

Du ville sikkert ikkje merket noe særlig forskjell alikevel :)

Si ikke det. Jeg hadde en Vertex førstegenerasjon i den før, og den virker faktisk ikke like rask som da.

Det skal nevnes at Vertexen takket helt for seg etter litt under ett år.

Lenke til kommentar

Den er ikke så mye bedre, ytelsen blant disse nye SSDene er så lik at det rett og slett er vanskelig å skille dem.

Du kan trygt kjøpe en Vertex 2 eller to, det er gode SSDer.

Jeg anbefaler dog stadig Intel G2, den er og blir en målestokk og referanse for andre SSDer, selv i dag. (og snart kommer G3 :))

Lenke til kommentar

RealSSD C300 er en god del raskere (IOPS), men har lavere sekvensiell skrivehastighet. Det er imidlertid ikke noe å bekymre seg over fordi IOPS er mye viktigere for opplevd ytelse enn sekvensiell skrivehastighet.

Intels 80 GB SSD var fram til i mai i år den foretrukne SSDen. Men fra da av kom SF-1200 og RealSSD opp med bedre ytelse og sikkerhet. Intel er ikke lengre å anbefale med mindre du virkelig trenger de siste 16-20 GB og kan betale godt for det. Trenger du ikke fullt så mye plass så er RealSSD og SF-1200 bedre valg. 30/32 GB ville jeg styrt unna generelt på grunn av ytelse, selv om man ikke trenger mer plass.

Vi får se om prisfall eller Intel G3 klarer å snu anbefalingen tilbake til Intel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...