GullLars Skrevet 10. august 2010 Forfatter Del Skrevet 10. august 2010 Tidligere tester har vist at i tilfellet x25-M gir 3x 40GB sammenlignbar ytelse med 2x 80/160GB. For andre SSDer er ikke nødvendigvis dette likt, men ut i fra en tabell jeg har laget tidligere og postet i SSD benchetråden får du mer ytelse for pengene med lavere kapasitet SSDer, som betyr sansynligvis mer for pengene med RAID av fler lav-kapasitet SSDer enn èn stor av samme type. Dette går ut fra MBps/GB meterikken og kr/GB. kr/GB synker mindre enn MBps/GB når du ser på høyere kapasitetspunkter. Et annet relevant spørsmål er også om du trenger mer ytelse enn èn SSD gir for ditt bruksområde, og om gevinsten fra RAID er verdt den økte kompleksiteten. Jeg har funnet at jeg er tilfredsstilt med ytelsen fra en 30GB barefoot SSD på laptop og HTPC, mens jeg har et RAID på min stasjonære gaming rigg / workstation. Siden dette RAIDet er 2 år gammelt nå er det snart på tide å oppgradere til noe nyere, men jeg tror jeg venter til jeg pensjonerer riggen til fordel for et Bulldozer / Gulftown (eller tilsvarende) oppsett. For øyeblikket heller jeg litt mot Bulldozer pga SATA 6Gbps SB og antatt pris for 6-8 kjerner, men vil vente og se på reviews. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Litt nyheter fra verdens webben: Crucial slipper ny Enterprise SSD - Micron RealSSD P300, SLC SSD Samsung og Seagate går sammen om å utvikle Enterprise kontroller Endret 12. august 2010 av BAT Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Crucial slipper ny Enterprise SSD - Micron RealSSD P300, SLC SSD Fra anandtech.com: Not only is performance higher, but total power consumption is much lower. Under full load eight SAS drives use 153W, compared to 2 - 4W for a single Intel X25-E. There are also reliability benefits. While mechanical storage requires redundancy in case of a failed disk, SSDs don’t. As long as you’ve properly matched your controller, NAND and ultimately your capacity to your workload, an SSD should fail predictably. Yeah sure :-) Endret 12. august 2010 av mrs.robinson Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Bør man vente på neste generasjon SSD eller kan man slå til på et slikt bra tilbud: http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=161138&banid=hwpg uten bekymringer? Takk for svar Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Bør man vente på neste generasjon SSD eller kan man slå til på et slikt bra tilbud: http://www.ps.no/Art...1138&banid=hwpg uten bekymringer? Takk for svar Dette er gamle indilinx versjonen av Vertex "1", og ville nok sett på Intel X25-V 40GB, SF-1200 50GB (Vertex 2 etc.), C300 64GB alle dager i uken fremfor denne gamle saken. Les litt i tråden, så finner du nok mer fornuftig valg å bruke pengene på ser du... Lenke til kommentar
Supradog Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Har noen sett testtall av 2stk C300 64GB i raid0 på PCIx4 marvell sata6 vs ich10r? Så at asus har lekt litt med en plx chip på enkelte av p55 hovedkortene sine(f.eks P7P55D-E PRO) for å mer båndbredde til usb3.0 og sata 6 kontrollerne. Spørsmålet er bare om det faktisk hjelper. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Crucial slipper ny Enterprise SSD - Micron RealSSD P300, SLC SSD Fra anandtech.com: Not only is performance higher, but total power consumption is much lower. Under full load eight SAS drives use 153W, compared to 2 - 4W for a single Intel X25-E. There are also reliability benefits. While mechanical storage requires redundancy in case of a failed disk, SSDs don’t. As long as you’ve properly matched your controller, NAND and ultimately your capacity to your workload, an SSD should fail predictably. Yeah sure :-) Jeg har hatt vesentlig større feilrate (ekstremt mye større) på SSD enn jeg har hatt på HDD i all tid jeg har holdt på med data. Og dette med Intel og Mtron SSDer. Jeg har eid 6 SSDer innenfor nevnte merke og 2 av de har dødd under drift og en er muligens defekt på en eller annen måte. Harddisker feiler utrolig sjelden og jeg har vel hatt 5-6 harddiskfeil på mine maskiner oppgjennom årene. Har en server som kjører 24/7 med 12 HDDer og den er på 8ende året med kun 1 diskfeilbytte. I enterprise miljøer skifter jeg selvf. disker i servereraids noe oftere men på arbeidsstasjonssiden er det ekstremt sjelden. Endret 13. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) @supradog Tweaktown har testet med 256GB utgaven, forskjellen ligger i write. Link Det viktige her er at det er en 4 porter, du får lese selv. @Theo Du har hatt din del av problemer ja Bank i bordet, med alle mine har jeg hatt 1 RMA/DOA. Endret 13. august 2010 av Anvil 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Den ene som døde og den andre som muligens er defekt skylder jeg glatt på Microsoft sin spinnvile ide om å kjøre RC i "reboot" mode etter 1. mars 2010 fremfor "shutdown" mode. Det førte til at maskinen stod å rebootet hver andre time i over en uke mens jeg var vekk fra maskinen og når jeg kom tilbake var 1 stk Intel 160GB G2 SSD med mye arbeidstimer på død og en Mtron som muligens er på vei samme sted nå. Uansett hva jeg burde tenkt på ift. dette er dette noe av det dummeste/minst kloke jeg har sett MS legge inn ift. sine timebombs. MS informerte også kun at maskinen ville slås av hver andre time og ikke rebootes. Maskinen har aldri vært den samme etter RC kalaset og det er siste gang jeg installerer noe slikt fra MS på mine maskiner. Dette etter snart 25 år med betatesting ol. bak meg. Den første som døde tok kvelden under en firmwareoppgradering hvor alt var gjort etter instruks både her og fra Intel. Så slik sett er det en god forklaring på alle problemene. Endret 13. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Hvor fort feil på HDD oppstår er etter min erfaring veldig avhengig av workload. Startet en gang et brutalt backup regime som pushet 30+TB per uke til disk. Da hadde diskene stått å kost seg et halvt års tid med lav belastning uten feil og etter et par tre uker a 30+TB skriving hadde 2 av ca 100 tatt kvelden. Endret 13. august 2010 av Anders Jensen Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Det er klart det er relatert til workload og ikke minst type workload, det er jo derfor jeg nevnte andre scenarioer i ft. til det i tillegg. Min hjemmeserver derimot har både skrive og lesetrafikk jevnlig døgnet rundt, men ikke av 100 brukere samtidig . Endret 13. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Sitter og jobber med å installere opp ett par HTPCer med Windows 7 på SSDer (en OCZ Vertex og en Intel V25), men når jeg åpner disk defragmenter for å deaktivere dens "scheduled scanning" så tar dette fryktelig lang tid, gjerne så lenge som 20 sekunder. Nå er ikke dette ett problem i seg selv da man jo ikke skal defragmentere SSDer, men når jeg åpner Disk Defragmenter på min Asus UL30a laptop så tar dette bare ett sekund eller to, og dette er en 2.5"HDD så jeg lurer på om det er noe som er feil med SSDene mine eller om dette er vanlig. Er det noen av dere som har opplevd lignenge problemer? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Det er ikke uvanlig at det henger en stund, har sett det selv spesielt ved SSD. Det er ikke umulig at den gjør noen ekstra tester i forbindelse med SSD'er. Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg har hatt vesentlig større feilrate (ekstremt mye større) på SSD enn jeg har hatt på HDD i all tid jeg har holdt på med data. Samme erfaring her. Med HDD så kunne man panikk-kopiere når man hørte skranglelyder fra diskene. SSD som skulle være skuddsikker er jo slett ikke det. Derfor blir det jo en usedvanlig tullete ting å skrive på anandtech. Redundans er minst like viktig for kritiske data på SSD som på HDD. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Hvilke alternativer har jeg hvis jeg vil ha SSD på en bærbar med IDE-grensesnitt? HDD-en som er i bærbaren er på 80GB og hastighet på 4200RPM. Tror dere det vil være mye å hente på ytelsen? Noen som har formeninger om dette? Lenke til kommentar
Blackey Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Hvilke alternativer har jeg hvis jeg vil ha SSD på en bærbar med IDE-grensesnitt? HDD-en som er i bærbaren er på 80GB og hastighet på 4200RPM. Tror dere det vil være mye å hente på ytelsen? Noen som har formeninger om dette? Du kan ikke sette inn en SSD i en bærbar som har IDE-grensesnitt. Hvis du har en 80 GB med 4200 rpm høres det også ut som en relativt gammel maskin. Tror uansett at det vil være bedre å bruke pengene på en ny maskin. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Selvfølgelig kan du det. Må bare finne en SSD med IDE-grensesnitt. Det er ikke mange, men noen er det. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Den fem år gamle Aceren tåler tidens tann. Dustin Home har noen SSD-er med IDE-grensesnitt, men er dyre. Lyst på en Transcend på 32GB. Den lave aksesstiden er en god nok grunn til å kjøpe SSD. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Intel roadmap lekket? http://www.engadget.com/2010/08/14/leaked-intel-roadmap-details-sandy-bridge-cpus-expands-ssd-line/ Dobbling i kapasitet + pci-express-baserte ssder Lenke til kommentar
Anv Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Det er vel ikke mye nytt som kommer frem akkurat, størrelsene på Postville refresh har værsert lenge, det samme gjelder Lyndonville. Det mest interessante er 6Gb/s på noen av chipsettene, det sies imidlertid ingenting om 6Gb/s på SSDene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå