Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

GullLars: Jeg har forslag til et nytt avsnitt i første innlegg. Det er om framtiden. Her er i hvert fall mine betraktninger. Kopier som du ønsker fra teksten min.

Framtiden

SSD har vært i rivende utvikling fra det først ble kjent i ca 2005 år siden gjennom Gigabytes Ramdisk. Gigabyte slet med leveringsproblemer, kapasitetsproblemer og priser på DRAM. Dette er langt på vei fikset de sistre årene med SSDer basert på flashminne i stedet for ram. Bare i 2008 har kapasiteten på 2,5" SSD økt fra 64 GB til 512 GB samtidig som prisen per GB har rast med ca 75%. Samtidig har ytelsen på de raskeste 2,5" SSDene økt fra 100/90 MB/s til 240/200 GB/s.

Framtiden kan deles inn i to kategorier. Først tar vi for oss nær framtid som betyr 2009 og 2010. Tidlig i 2009 regner vi med å se 2,5" SSDer som stanger mot den teoretiske overføringshastigheten til SATA-grensesnittet: 300 GB/s. Nå er det riktignok en ny SATA-standard på vei med 600 GB/s teoretisk overføringshastighet, men dette dukker nok opp på hovedkort først i slutten av 2009 og blir neppe fullt utbredt på hovedkort og SSDer før slutten av 2010. Dermed vil SSD få en periode det strupes av SATA-grensesnittet. SSD-bransjen vil dermed finne stadig større motivasjon for å droppe SATA i denne perioden. Vi regner med det betyr stadig flere produkter som ligner på FusionIOs IOdrive. Det fører oss videre til neste fase:

Framtiden etter 2010. Nå vil det finnes flere konkurrerende løsninger som ligner på Fusion IO på markedet. Både for stasjonære PCer (med PCI Express tilkobling) og for bærbare (med PCI Express via Expresscard port eller mini PCIe). I denne kampen vil SATA-variantene slite stadig mer. PCI Express vil bli det foretrukne grensesnittet for SSD, mens SATA bare brukes for bakoverkompatibilitet. Fra ca 2013 regner vi med at SATA-SSDer er fullstendig utdaterte.

Prismessig vil SSD fortsette å rase i pris både på grunn av intern konkurranse og på grunn av tekniske fremskritt. I 2009 regner vi med at prisen per GB mer enn halveres. Det samme gjelder 2010 og 2011. Deretter blir det vanskeligere/mer upresist å spå noe om prisen.

Kapasiteten vil mer enn halveres i både 2009, 2010 og 2011. Deretter er det vanskelig å spå. Kort oppsummert tror jeg vi kan se følgende typiske SSDer de følgende årene:

2006 4 GB DRAM PCI 2000 kr/GB ~1000 MB/s

2007 8-16 GB SLC flash 2,5" SATA 500 kr/GB ~30 MB/s

2008 32-64 GB SLC/MLC flash 2,5" SATA 100 kr/GB ~100 MB/s

2009 64-256 GB MLC flash 2,5" SATA 30 kr/GB ~300 MB/s

2010 256 GB - 1 TB MLC flash PCIe 10 kr/GB ~1000 MB/s

2011 1-4 TB MLC flash PCIe 3 kr/GB ~3000 MB/s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig fine tall nizzen. Eneste jeg slår deg på er accesstime, men der knuser jeg deg ;)

Fin post om fremtiden Simen1, og det du har postet stemmer veldig godt med slik jeg også forstår det, så jeg kommer nokk ikke til å forandre så mye.

Sitter på LAN nå, men kommer hjem på mandagen en gang, så får se om jeg orker å gjøre noe da, eller om det blir på tirsdag.

SSD har mye lenger historie og et bredere spekter enn det du skriver her, men det er utenfor "mainstream".

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om han sa 15 eller 18 tidligere en gang.

Uansett, de random 4K tallene har mye å si med kontrolleren og caching. Jeg tviler på om SAS diskene klarer så masse 4k random read og write uten hjelp, men uansett vil det gi ekstrem ytelse disk-messig.

Cri: "_spare" ???

Det er en knapp øverst til høyre...

Lenke til kommentar

For oss med litt kjipere SSD-enheter, så har jeg også en erfaring å komme med.

På Asus Eee 901 er det to SSD-disker. Én "rask" enhet på 4 GB, og en treg enhet på 16 GB. Førstnevnte er selvfølgelig tiltenkt systemet, og sistnevnte er tiltenkt musikk, film, dokumenter, osv. Systemdisken (4 GB) er sikkert grei nok. Jeg har Ubuntu liggende på den, og det er et ganske responsivt system.

Men den trege lagringsdisken er noe fantastisk ræl. Inntil nå har jeg trodd at det er prosessoren (Intel Atom N270) som har vært den store flaskehalsen i maskinen når jeg har forsøkt 720p-film. Jeg har da spilt av x264-filer rett fra SSD-disken (med ext2-filsystem), og har ikke fått det bra til i noen programvarekombinasjoner. Nå har jeg prøvd å spille av en del film fra en ekstern 2,5" USB-disk (ext2 der også), og da går det som bare juling i Windows Media Player med ffdshow (Haali media splitter). Jeg finner det ganske merkelig at disken skal spille en så stor rolle, men det gjør den faktisk.

Jeg har også en liten partisjon på den lagringsdisken hvor jeg har lagt Windows XP (for å kunne spille litt hvis jeg er på farten). Da kjører jeg selvfølgelig uten swap, antivirus, brannmur, osv., og har strippet og tweaket så mye jeg kan (jeg har også sett på mulighetene for å virkelig blod-tweake diskaksessen). Den eneste feilen jeg kommer på er at jeg har lagt det på NTFS istedetfor FAT32. Men her også merker jeg så sinnsykt godt hvor treig den SSD-enheten virkelig er. Etter lukking av nettlesere eller andre større programmer står disken og kverner i 5-6 sekunder mens systemet går treeeegt bare pga. at skrivingen (eller lesingen?) går så vanvittig tregt. Lasting av internettsider er også en kjip affære innimellom. På slutten av hver lasting begynner den å lese eller skrive til disken (sikkert noe cache-greier), og da blir plutselig systemet sirup frem til disk-lampen slutter å lyse.

Systemet er ellers responsivt så lenge det ikke trengs mye disk-aksess. Jeg spiller mange eldre spill, og det går som hakket møkk (AoE2, JJ2, CS1.6, NFS P2000).

Lenke til kommentar

Mange har nok blitt lurt til å kjøpe bærbare med "innebygget SSD!" som slagord i reklamen, men ikke vært klar over at de fleste av disse produktene ennå ikke holder mål mot konvensjonelle harddisker.

Hvorfor skulle disse enhetene være noe magisk bedre enn andre produkter vi har sett i markedet. De er tom. laget for å være billigere enn de man ellers ser i markedet.

Jeg tror mange integrerte SSD enheter som har blitt solgt i bærbare i 2008 omtrent er på nivå med å stappe inn en minnepinne på 16GB.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg var klar over at SSD'ene ikke ville måle seg med en vanlig HDD, men jeg trodde ikke at de skulle være såpass treige. Her er det snakk om at disken sinker nettleseren på en allerede svak maskin (Intel Atom N270 er ganske så treig). Jeg tror forøvrig at det er skriving som er problemet, ikke lesing. Booting går nemlig relativt fort.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Jeg var klar over at SSD'ene ikke ville måle seg med en vanlig HDD, men jeg trodde ikke at de skulle være såpass treige. Her er det snakk om at disken sinker nettleseren på en allerede svak maskin (Intel Atom N270 er ganske så treig). Jeg tror forøvrig at det er skriving som er problemet, ikke lesing. Booting går nemlig relativt fort.

De diskene dere snakker om her er billig søppel, enda værre enn 1. gen OCZ core eller tilsvarende. Og det kan sansynligvis sammenliknes med å bruke en billig minnepenn. Det du heldigvis får uansett er lydløst, tåler en smell, og lager ikke så mye varme.

Som jeg har sagt tidligere og som det er linket til flere plasser: SSD betyr ikke automatisk bedre enn HDD. En god SSD derimot vil være MYE raskere enn en vanlig harddisk, kanskje ikke med tanke på overføringshastighet, men på responsivitet og evne til tilfeldig lesing og skriving.

Lenke til kommentar

OK, så de lager en performance-utgave og en value-utgave. Det høres ut som en grei plan, og han som posta der var i alle fall ærlig. Får bare håpe de har fikset random-write problemet, og i følge benchmarken der som viser 27 MB/s 4KB writes (random?) burde det være fikset.

Etter det jeg ser har disken også høyere write enn read tall, som tyder på at de har implementert en god slump intern cache. Og med Queue depth 4 er dette faktisk veldig gode tall, siden det representerer greit hva man vil oppleve i praksis fra OS. Jeg savner litt å se hva accesstime blir, men jeg regner med at denne forblir 0,35ms grunnet kontroller og flash, men at caching gir mulighet for bedre skriving til disken.

Hvis disse tallene faktisk stemmer i real life vil jeg vurdere en slik Apex til laptoppen min.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det er Vertex og Apex jeg også er spent på. Mtron diskene selv om de ikke er rådyre lenger synes jeg alikevel gir litt for lite for pengene selv om de nå koster 3000,- for 30GB. Jeg ser for meg å kjøpe 2-4 30GB Vertex disker om de ikke skuffer.

Men hvilke tweaks trengs spesielt for 1disk OS oppsett? OCZ karen nevner dette hele tiden uten å gå innpå hva det er.

Ellers tror jeg 2009 blir det hellige SSD året hvor ting virkelig skyter fart i mange retninger som kapasitet, random write, hastigheter og at det kommer alternative disker som benytter SSD som IOdrives og kanskje også hybrid disker som kombinerer det beste fra SSD med kapasitet fra HDD.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er Vertex og Apex jeg også er spent på. Mtron diskene selv om de ikke er rådyre lenger synes jeg alikevel gir litt for lite for pengene selv om de nå koster 3000,- for 30GB. Jeg ser for meg å kjøpe 2-4 30GB Vertex disker om de ikke skuffer.

Men hvilke tweaks trengs spesielt for 1disk OS oppsett? OCZ karen nevner dette hele tiden uten å gå innpå hva det er.

Ellers tror jeg 2009 blir det hellige SSD året hvor ting virkelig skyter fart i mange retninger som kapasitet, random write, hastigheter og at det kommer alternative disker som benytter SSD som IOdrives og kanskje også hybrid disker som kombinerer det beste fra SSD med kapasitet fra HDD.

2008 var året der SSD begynte å skyte skikkelig fart med masse bra produkter som ble lansert, selv om alle disse som var bra var i high-end og server klasse.

2009 vil være året der mainstream SSD med god ytelse vil ta av i mid-high stasjonære som OS drive, og i laptops som middelsgod ytelse med god kapasitet (80-256gb).

De største og viktigste tweaks som kan gjøres for å fikse SSD i en-disk oppsett med OS har jeg allerede skrevet i denne tråden.

-deaktiver pagefile

-flytt temp filer (INKLUDERT temperære internettfiler) og download mappe til en annen disk (dette inkluderer *\users grunnet appdata\roaming . kort sagt tilsvarende MINE DOKUMENTER i vista)

-deaktiver bakgrundsdefragmentering

-og hvis man har en litt dårligere MLC SSD så deaktiver automatisk indeksering (og heller bruk alternativet "indekser disk" en gang i måneden eller noe sånt)

Dette er de største, viktigste, og kanskje også letteste tweaks man kan gjøre for å optimalisere windows for SSD (OG harddisk forresten).

EDIT: flyte temp filer og deaktivere indeksering er ikke nødvendig for gode SLC SSD'er, siden dette vil senke ytelsen igjen pga lenger venting på disk når de ligger på en harddisk.

Det finnes andre tweaks man kan gjøre, en fullstendig oversikt over disse finnes på www.tweakguides.com for både XP og vista, og de ligger sammen med MASSE andre tweaks for å optimalisere windows. Hvis du er interresert nokk i PC til å lese denne tråden fra ende til ende vil du ha mye utbytte av å lese guidene der også.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...