Anv Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Jeg har den saken og har ikke hatt noen problemer hittil, jeg har bestilt en til. Virker den ikke kan man vel bare klage. (prisen tilsier at den bør virke) Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 http://www.storagenewsletter.com/news/flash/ibm-serveraid-b5015-ssd http://amentio.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=2365631&WebSiteMapNodeID=1000005 IBM PCIe 6Gb RAID Adapter for 8 SAS SSDs IBM ServeRAID B5015 SSD Controller Kan denne være spesielt god for ssd tro? Kanskje latency er veldig lav? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 Det ser også ut som IBM har flesket til med litt mer regnekraft Multi-threading and contention-free architecture provide highest levels of performance necessary to connect SSD-based storage.<...> Three multi-threading MIPS processing cores Lenke til kommentar
Anv Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) Jeg har ikke hørt om den kontrolleren før men vet at IBM rebrander en del LSI kontrollere. Denne er da basert på en PMC-Sierra kontroller. Det kan virke som de kjører et løp ala Dell på den serien. (Dell utgavene av LSI 9260/11 støtter offisielt *kun* Dell's *egne* SSD'er) I dokumentasjonen til IBM står det hvilke SSD'er kontrolleren støtter. Det som er listet opp er IBM 50GB 1.8" NHS SSD (SATA) IBM 50GB 2.5" SFF High IOPS SSD (SATA) IBM 31.4GB 2.5" SFF V2 PMC-Sierra kontrolleren støtter bare raid-1 og raid-5 av en eller annen grunn så da er den uansett ikke spesielt attraktiv for mange. (utenom Enterprise segmentet som den er myntet på) Endret 14. juli 2010 av Anvil Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Noen som vet om noen kontrollere som er raskere enn andre? Jeg gikk fra en oppstartstid på cirka 20sekunder til rundt 40 sekunder etter jeg satt opp raid0 pga kontrolleren skal "laste". Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 Ikke fokuser på oppstartstid som et mål for SSD ytelse, det gir veldig gale anntakelser. Om du skal måle oppstartstid så mål fra windows loadingen begynner, f.eks. med bootracer eller lignende programmer. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) Hvor ofte booter man en pc utenom man holder på å overklokke en pc da? Og hva har si om boottiden tar 10 eller 20 sekunder hvis ytelsen inne i OSet er fantastisk raskt, noe som er vitsen med det hele. Personlig har jeg dataen på 24/7, så da slipper jeg å boote (Med untak av installering av ny hardware og diverse software oppdateringer.) Og sier det igjen: Det finnes hibernate og standby. Slutt og mas om oppstarttid da Endret 14. juli 2010 av Nizzen Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Jeg har hørt at SSDer bare kan skrive over lagringscellene et viss antall ganger, noe som definerer en levetid på SSDer. Om SSDen har TRIM, er levetiden "evig" eller bare lengre? Hvor lang levetid har egentlig en SSD(timer, dager, år) ? Hvor lang tid tror dere Corsair F60 har? Lenke til kommentar
MogensAlfonse Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Dette er kanskje litt feil tråd, men jeg prøver meg likevel da det er litt SSD også Har noen testet de nye Seagate Momentus XT diskene? Jeg har kikket litt på 320GB disk med 4GB SSD, altså er dette en hybriddisk. Noen erfaringer? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 ^^ Jeg lurer fært på hva denne skal være godt for; på 4Gb får man jo ikke plass til OS'et engang? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Jeg har hørt at SSDer bare kan skrive over lagringscellene et viss antall ganger, noe som definerer en levetid på SSDer. Om SSDen har TRIM, er levetiden "evig" eller bare lengre? Hvor lang levetid har egentlig en SSD(timer, dager, år) ? Hvor lang tid tror dere Corsair F60 har? MLC flash celler tåler ca 5000-10000 overskrivinger, pga wear leveling må man skrive over hele lagringsmediet så mange ganger, så man kan effektivt skrive over hele SSDen 1 gang om dagen i 3-10 år, avhengig av hvilken SSD og bruksmønster. Det er altså ikke noe du trenger bekymre deg for med mindre du skal streame data til SSDen med maks hastighet 24/7. SSDen vil være utdatert og bli pensjonert før du "går tom" for skrivesykler. Det er forresten en gradvis degradering som gjør at rå error rate øker eksponensielt, så SSDen vil ikke slutte å arbeide det øyeblikket du treffer rated skrivesykler, men du vil se i SMART info at antallet råe feil som blir rettet av ECC øker. Fortsetter du å bruke SSDen etter error raten begynner å øke betraktelig vil du etterhvert få feil som ikke kan rettes av ECC. Dette er kanskje litt feil tråd, men jeg prøver meg likevel da det er litt SSD også Har noen testet de nye Seagate Momentus XT diskene? Jeg har kikket litt på 320GB disk med 4GB SSD, altså er dette en hybriddisk. Noen erfaringer? ^^ Jeg lurer fært på hva denne skal være godt for; på 4Gb får man jo ikke plass til OS'et engang? Momentus XT oppfører seg som en rask harddisk, og ikke som en SSD. Målinger viser at for "vanlige bruksmønster" er den i konkurranse med Velociraptor. Lenke til kommentar
MogensAlfonse Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 ^^ Jeg lurer fært på hva denne skal være godt for; på 4Gb får man jo ikke plass til OS'et engang? Det er snakk om en adaptiv SSD cache på 4GB. Altså ikke noe man disponerer selv. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Har C300 140MB/s i skriv? eller er dette en skriveleif. I såfall så kjøper jeg heller C300 64gb fremfor Intel 80gb Endret 15. juli 2010 av Teac Lenke til kommentar
ostebonden Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Har C300 140MB/s i skriv? eller er dette en skriveleif. I såfall så kjøper jeg heller C300 64gb fremfor Intel 80gb Ifølge hexus.net har 64GB-utgaven opptil 75MB/s skriv. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 C300 64GB ligger på ~75MB/s ved skriving. Pass på å ikke kjøpe SSDen for liten, de yter bedre når man har litt ledig plass. Jeg hadde helt klart gått for en C300 hvis den var stor nok. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Har C300 140MB/s i skriv? eller er dette en skriveleif. I såfall så kjøper jeg heller C300 64gb fremfor Intel 80gb I linken du gir står det i overskriften: Crucial RealSSD C300 2,5" 64GBSATA 6 Gb/s, opp til 355MB/140MB sec lese/skrive og lengre nede under spesifikasjoner står det: YtelseIntern datahastighet 355 MBps (les) / 70 MBps (skriv) ca 75MB/s som andre sier stemmer også fra tester. Dette er altså en trykkleif i overskriften. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Ok. Var te jeg trodde, men stusset litt ettersom denne trykkleifen var på flere sider. Så er spørsmålet. Intel 80Gb eller Crucial C300 64gb? Skal ha den i Asus Ul30vt/Ul30jt. Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Denne er da basert på en PMC-Sierra kontroller. Mye gøy info her: http://www.storagenewsletter.com/news/flash/pmc-sierra-maxraid-sas http://www.pmc-sierra.com/products/details/br5225-80/ Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Hadde vært kult om den kontrollern støtter alle ssd som er kommet ut på markedet nå, særlig Crucial c300 Har tro på Sierra chippen jeg Lenke til kommentar
Anv Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Nizzen, Ser bra ut den, så var det det med raid da Den støtter bare raid-1 og raid-5 ser det ut som, ellers ser iops ut til å være ekstremt bra, nesten for bra "The maxRAID architecture currently delivers 136,000 IOPS in a single RAID controller and can achieve up to 300,000 IOPS, as shown in simulations of PMC-Sierra's next-generation 6Gb/s SAS RAID solution" Samtidig viser de til 90.000 IOPS med 4 SSDer, noe man lett får med 3 stk på 9260 kontrolleren, uten FastPath. Vi får se, prisen var ikke ille. Endret 17. juli 2010 av Anvil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå