Simen1 Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Men hvis jeg først skal vente, hvordan ligger det an med intel Gen. 3, from langt frem og for usikkert om ytelse? RealSSD C300-kontrolleren er et resultat av samarbeidet mellom Intel og Micron. Jeg regner med den er en videreutvikling av kontrolleren i X25-M-serien. Jeg blir ikke overrasket om 3. generasjon X25-M-serie bruker C300 eller en variant av den. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Hvordan er denne C300 kontrollern i forhold til den i X25-M serien? Slår den X-25M på alle områder? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 @Giallorossi Første partiet de mottar. (ikke produksjonsbatch) Alle C300 64GB vil ha siste firmware. @Simen1 C300 benytter en Marvell kontroller. (88SS9174-BJP2) Micron har imidlertid utviklet fimwaren selv, Marvell's firmware holdt tydeligvis ikke mål. Kontrolleren baserer seg på 2 ARM9 prosessorer som kjører i parallel. Det står mer om dette i Anandtech's Preview fra CES Jeg tror nok at samarbeidet mellom Intel og Micron "stopper" med IMF. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Kontrolleren baserer seg på 2 ARM9 prosessorer som kjører i parallel. Det står mer om dette i Anandtech's Preview fra CES Det er fint at kontrolleren i realiteten bare er en vanlig CPU, men det understreker også at en SSD i likhet med en HDD burde være kun en dum blokk eller objekt enhet uten vesentlig grad av egen optimalisering. Optimaliseringen av lagringsmediet hører hjemme i operativsystemet, nærmere bestemt filsystem/volum manager. Over kompliserte kontrollere vil bli en flopp. Bruk av "hoved" CPU vil i lengden gi bedre ytelse og ytelse/watt. Jasper forest utvidelsene vil underbygge dette. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Jeg er prisippielt enig i det. SSD'er trenger imidlertid som et minimum et eget "overlevelses-system" for bla wear-levelling. SandForce har tatt steget hvor behovet for en prosessor er til stede i og med at de benytter seg av komprimering. Jeg har i utgangspunktet ingen negative erfaringer med SF kontrolleren men den har helt klart sine begrensinger som man lettest merker når dataene er komprimert i utgangspunktet. Jasper Forest ser interessant ut ved første øyekast. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Jasper Forest vil nok revolusjonere hvordan en gjør lagring om den kommer til riktig pris. Den er imidlertid litt pinglete for de største systemene. Ser frem til samme utvidelser på LGA2011 sokkelen. Da vil selv de kraftigste systemene kunne benytte denne. Det er imidlertid en grunnleggende feil i Jasper Forest. Den har egen paritetsmotor. Dette burde egentlig være en jobb for en parallell CPU med non-coherent minne, aka GPU. Grunnen til at paritet helst ikke skal beregnes på vanlig CPU er at jobben er trivielt parallell og kan dermed gjøres mer energieffektivt på en parallell plattform samt at den vil medføre massiv cache polution på en CPU med coherent minne, noe som skader ytelsen til andre programmer som kjører der. Endret 10. juli 2010 av Anders Jensen Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Så fort C300 64GB blir tilgjengelig regner jeg med jeg vil bytte ut x25-M som standard anbefaling. Jeg er også prinsipielt enig med Anders om optimaliseringen av lagringsmediet. Problemet er som Anvil nevner SSDens overlevelsessystem (om man kan kalle det det), og å få et standard filsystem/lagringsarkitektur på kryss av operativsystemer for kompabilitet (ikke fult så viktig). Leser om Jasper Forest nå. Å bruke en liten GPU type prosessor til paritet, og muligens komprimering(?), kan være en idè i høyere ytelse RAID kontrollere og high end SSD. Endret 10. juli 2010 av GullLars Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Å bruke en liten GPU type prosessor til paritet, og muligens komprimering(?), kan være en idè i høyere ytelse RAID kontrollere og high end SSD. Eller enda bedre; bruke integrert "GPU" i prosessoren til å kjøre tunge lavnivå oppgaver som dedupe, komprimering, kryptering og paritet mens lagringsenheten holder styr på fysisk plassering i mediet herunder wearleveling og reserveblokker. Jeg skriver "GPU" fordi det er et utdøende begrep som vil bli veldig missvisende over tid. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Etter som jeg kan se er Jasper Forest foreløpig bare tilgjengelig på 3420 Chipsettet. Spørsmålet blir vel når/om de integrerer dette på den kommende "X58" plattformen. "klippet fra Intel" Link til pdf I/O integrated into the processor • More available board real estate as a separate I/O hub chip is no longer required. • Lower total system thermal design power. • Ideal for solutions requiring compliance with AdvancedTCA* form factor specifications (PICMG 3.0). Non-transparent bridging • Increases scalability with the ability to connect multiple systems, each with access to the other’s memory window. • Increases reliability due to failover capabilities. Hardware RAID • No need for a custom ASIC to perform RAID 5 and 6 operations. • Eases migration costs. Endret 10. juli 2010 av Anvil Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Fileservern min har faktisk 3420 Chipsettet. ( Socket 1156 ) Supermicro X8SIA Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Jeg har hørt at om du kjører to stk SSD i RAID0, så er ikke TRIM støttet. Gjelder dette om du kjører en SSD og en HDD også? Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Tenker du da på å kjøre en stk HDD og en stk SSD i raid 0 sammen? For å si det enkelt: TRIM er støttet med RST 9.6 på alle enheter som er non-member. Mens alle enheter som er medlem i et raid vil det ikke fungere for. (såfremt non-member enheten støtter TRIM i utgangspunktet selvfølgelig) Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Så en SSD som støtter TRIM vil ikke kunne bruke TRIM om den er i RAID0 med en HDD? (beklager, skjønte ikke fagspråket ditt) Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 For guds skyld, ikke kjør RAID0 med en SSD og HDD. Da går ytelsen rett i bånn.... Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Motatt. Jeg får snart en velociraptor 600gb og en Corsair F60. Hvilket RAID oppsett foreslår du jeg bruker om RAID0 tydeligvis ikke går ? :S Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Så en SSD som støtter TRIM vil ikke kunne bruke TRIM om den er i RAID0 med en HDD? (beklager, skjønte ikke fagspråket ditt) Ja, det er korrekt. SSDen må stå som non-member eller utenfor raidet for å kunne kjøre TRIM. Motatt. Jeg får snart en velociraptor 600gb og en Corsair F60. Hvilket RAID oppsett foreslår du jeg bruker om RAID0 tydeligvis ikke går ? :S Jeg foreslår at du kjører AHCI (altså ikke raid i hele tatt). Bruk SSDen til OS, og legg andre ting på HDD. Du kan eventuelt installere programmer/spill på SSD så fremt du har plass til dette. For guds skyld, ikke kjør RAID0 med en SSD og HDD.Da går ytelsen rett i bånn.... Grunnen til at ytelsen vil være dårlig i et slikt oppsett er at Raid0 deler opp filene og lagrer en bit her og en bit der. For å si det enkelt 2R0 (2 enheter i Raid 0) vil føre til halvparten av hver fil på HDD og den andre halvparten på SSD. I ditt tilfelle. Da vil du uansett måtte vente på den tregeste halvparten både ved skriving og lesing. Corsair F60 kan bruke Microsoft sine standarddrivere og vil da få TRIM. Ikke lag noe raid i hele tatt. Sett kontrolleren til AHCI, og bruk de to enhetene dine hver for seg PS: Beklager fagspråket, hvis du ser ting du ikke forstår, bare spør. Alle må starte en plass Endret 12. juli 2010 av SilentNET 1 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Takk for svar Skal dette forresten gjøres fra bios eller windows? Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 AHCI settes for kontrolleren i BIOS. Hvordan dette gjøres varierer fra system til system. Det skal være godt forklart i dokumentasjonen til ditt hovedkort. De fleste står vel kanskje allerede som AHCI allerede (om det er relativt nytt), men siden jeg til stadig ser folk som kjører IDE så velger jeg å nevne det. Det er dog ikke for sent å endre etter at du har installert hvis du bruker en guide og er komfortabel med endring av registeret. Lenke til kommentar
LoKe2k Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Hei folkens! Skal installere en 128 GB SSD inn i min Dell XPS m1330. Hvilken bør jeg velge? Har sett på Kingston SSDnow V series 128gb gen2 bundle og Supertalent sin, men det er jo mange forskjellige rundt ca samme prisklasse (=9&num[66][low]=120&num[66][high]=320&detailId[]=65(809)"]Prisguide på SSD 128gb. Noen som kan gi meg et enkelt svar? Tusen takk! Lenke til kommentar
magb Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Crucial c300 har nok best ytelse, den koster dog 3 lapper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå