Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er litt skuffet over Areca :), de har brukt mye tid på 1880 og ser ingen tegn til at den kommer før sommeren.

Areca tør vel ikkje lansere noe som er dårligere enn LSI med fastpath, de bør jo være minst 2 hakk bedre. Kan jo være derfor de er treige :p

Lenke til kommentar

Theo,

Det er vel strengt tatt de andre aktørene som bør justere litt på prisene, Intel ligger på et OK nivå i forholde til de andre.

Det hadde selvsagt ikke gjort noe om Intel skrudde ned litt, jeg tror ikke det skjer så mye før G3.

Nizzen,

Jeg tror C300 64GB blir en ny boot-disk for mange, prisen ser ut til å kunne bli rundt ~1300 NOK.

Hadde vært morsomt å prøvd 3-4 i raid-0 i PCMV, SF gir litt mer poeng per SSD i PCMV sammeheng.

Jeg er litt skuffet over Areca :), de har brukt mye tid på 1880 og ser ingen tegn til at den kommer før sommeren.

c300 64gb lagt ut på komplett.no :)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601876

Lenke til kommentar

Theo,

Det er vel strengt tatt de andre aktørene som bør justere litt på prisene, Intel ligger på et OK nivå i forholde til de andre.

Det hadde selvsagt ikke gjort noe om Intel skrudde ned litt, jeg tror ikke det skjer så mye før G3.

Nizzen,

Jeg tror C300 64GB blir en ny boot-disk for mange, prisen ser ut til å kunne bli rundt ~1300 NOK.

Hadde vært morsomt å prøvd 3-4 i raid-0 i PCMV, SF gir litt mer poeng per SSD i PCMV sammeheng.

Ang. Priser:

Jeg er enig i at hele markedet virker noe stagnerende på pris.

Crucial C300 64GB:

Hvor mye bedre vil denne være enn 80GB G1 som jeg har som OS/Prog i dag? Og da på SATA300 ICH10R? Vurderer å kjøpe 2 stk og kjøre i ICH10R0, men det blir kanskje overkill. Men det må jo bli en rå OS/Prog disk.

Har 2x160GB ICH10R0 i dag til Spill og div. utvalgte ting (nzb++) som trenger diskytelse og vet ikke helt hva jeg skal bruke 80GB G1 til da (kanskje evt. HTPC, eller om dattern får den og Ven hennes går til HTPC)

Edit:

Nei fader, den er jo allerede utsolgt og jeg reiser til fjells på søndag. Jaja.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo,

Nizzen,

Har hørt Marvel problem med chip til Areca.

Lenke til kommentar

Til RAID-diskusjonen: Jeg kjører en 160 GB Intel Gen.2 i laptopen, og to 80 GB i RAID 0 i gamermaskinen. Det er merkbar forskjell, til tross for at en kjører OS X og er utstyrt med 4 GB RAM samt dualcore 2,66 GHz, og den andre har en Quadcore Q6600 og 6 GB RAM.

Jeg er veldig fornøyd med ytelsen på begge, men RAIDet drar det desidert lengste strået.

Lenke til kommentar

Agrophel,

Noe må det være, har tatt urimelig lang tid.

Det kan vel også være noe i det Nizzen sier, at de ikke slipper den før den er finpusset og yter bedre enn konkurrentene.

Ytelsen på 9260 har steget jevnt og trutt og er nå opp ~fra 60' iops til 90' iops, i mellomtiden har de solgt masse og lansert FastPath ++

Areca burde lansere 1880 og pynte på ytelsen slik som LSI har gjort, de har skapt store forventninger og da er det selvsagt ikke bare å slippe noe som kanskje ikke yter så godt som de hadde håpet på.

Theo,

Den er ikke tilgjengelig enda. (som du fant ut)

Intel G2 er såpass bra at det ikke er verdt å gjøre noen store utskiftinger, vent på G3 og onboard 6Gb/s kontroller.

Lenke til kommentar

Så den ikke var tilgjengelig ennå ja, jeg leste bare feil og ikke at den kun var lagt ut.

OS/Prog disken er en single 80GB G1 :). Og vurderte derfor om 2 slike crucial i ich10r0 ville gi stor merkbar forskjell som OS/Prog og beholde mine 2x160G2@R0 som Spill/Annet. Per i dag bruker jeg kun 48GB på Os/Prog, men vil flytte mer aktivitet over til det arrayet om jeg gikk for et kjøp.

Men enig i at det neppe vil være særlig merkbart for meg å bytte den nå. Heller vente til neste HK bytte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har jo TRIM, da, så degradering burde vel ikke være et tilfelle? Men ja.. Er det forresten høy ytelsesøkning i oppstart og rundt om i windows generelt ved bruk av Raid 0 kontra en enkelt SSD?

Uavhengig av Trim, GC og andre teknikker er degradering av livslengde et like stort faktum ved bruktsalg. I hvert fall for min del. Jeg er mer skeptisk på pris på en brukt SSD enn en klokket CPU.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo,

Både G1 og G2 er fremdeles blandt de beste, overall er de så bra at det generellt sett vil være marginale forskjeller.

2R0 C300 64GB er selvsagt et godt og fremtidsrettet valg. (spesielt mtp på pris men også iom at de er 6Gb/s)

Hvis man skal bruke penger på noe nytt er de helt klart et av de beste kjøpene man kan gjøre akkurat nå.

Lenke til kommentar

Den var en liten skuffelse ja, de fjerner også expansion connectoren på utgaven som går til masseproduksjon.

Det lille som er positivt er at den koster så og si det samme som 2 stk Vertex 2 120GB. (man betaler lite for PCIe løsningen)

Nå er dette en preview men uansett ser man hvor den havner i forhold til 2R0 Vertex 2 på ICH.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg tok ATTO Disk Benchmark på min Intel x25-m etter installering av Windows 7, og da var Write/Read på 70-80mb/s - 250-260mb/s.

Men etter 3-4 dager så viser den 54-57mb/s Write og 255mb/s Read.

Opprinnelig skal jo Write være på 70mb/s og det ser ut som at den har mistet litt ytelse.

Har installert nyeste firmware og disken har ca 40gb ledig plass, har også kjørt Intel SSD Optimizer inne på Intel SSD Toolbox.

Kjører Steam og cs 1.6 på den harddisken og jeg merker småhakking i cs( fps går fra 98-100, ikke at dette er bad men den hakker i ett lite millisekund ). Med mindre jeg kjører Høy Prioritet og kun 1 CPU på spillet så skjer dette.

Har aldri hatt sånn småhakking som dette på mine 7200rpm harddisker.

Speccet mitt:

Skjermkort: MSI GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA

Hovedkort: MSI P35 NEO-F, P35, Socket-775, DDR2

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz

Strømforsyning: NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm fan

Ram: 4gb Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 2GB KIT CL5

Har prøvd å bytte fra IDE til ACHI, men finner ikke ACHI, står bare IDE og Disable.

Kjører Windows 7 Ultimate 64-bit

ATTO Disk Benchmark; http://bildr.no/view/674037

AS SSD Benchmark; http://bildr.no/view/675660

Noen som har tips, triks eller idèer?

Edit: ATTO rett etter installasjon; http://bildr.no/view/675867

Mvh

Henning

Endret av Henning1337
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...