Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Hvis det er noe i det jeg "har lest" , så vil de komme med modeller for vanlige brukere + high end modeller (sannsynligis MLC det også).

Tipper noe slikt :

G3 :

300 - 350 MB/s read

120 - 150 MB/s write

High end :

350 - 400 MB/s read

220 - 270 MB/s write

Endret av johome
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å si hva som skjer.

High-end SATA blir eMLC som egentlig burde tilsi lavere skriveytelse enn dagens X25-E men det er jammen ikke godt å si hva de finner på.

I tillegg kommer Hitachi/Intel med en egen SAS serie for bedriftsmarkedet.

(den vil selges under Hitachi navnet)

Lenke til kommentar

@eksponensiell_vekst: SSD i server fungerer bra, men det må gjøres riktig. Den største fordelen med SSD kommer ved lesing, videre er skriving potensielt problematisk i spesielle tilfeller. Spesielle tilfeller er som regel ensbetydende med databaselog på travle databaser så langt jeg vet. Det finnes eksempler der en har skrevet istykker SSD på 1-3 måneder i slike tilfeller.

Det beste eksemplet på bruk av SSD i servere er, som nevnt over, read cache. Slik som i f.eks i SUN/Oracle Storage 7000 og Netapp. Forøvrig kan en lage tilsvarende selv med hybrid storage pool i ZFS på ditt favoritt OS, men en bør vel helst vurdere OpenSolaris, FreeBSD og Linux i den rekkelfølgen i akkurat dette tilfellet pga integrasjonen mot ZFS. Benytter du førstnevnte OS blir resultatet nesten identisk med SUN/Oracle Storage 7000.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Skal bytte ut mine gamle OCZ Vertex, 2x30GB i raid 0.

Har så langt vurdert de her tre:

-Corsair Force Series F120

-Crucial C300 128 GB

-Intel X25-M 160 GB SSD Gen 2

Hvilken vil folket anbefale, evnt. er det noen enda bedre valg?

Skal brukes som eneste disk i en htpc med kun litt sporadisk lagring av media.

Lenke til kommentar

Har Windows Server 2008 TRIM støtte? Har en server løsning hjemme, og kunne kanskje vurdere å flytte OS over på en SSD disk.

Hvis det er server 2008 R2 du mener så er det godt mulig, siden den bruker samme kjerne som windows 7 :)

Selv om ikkje server 2008 støtter trim, så vil man ikkje merke noe særlig degradering på en osdisk på en server uansett. Hvem skriver mye til en osdisk på en server? Og skulle en f.eks. intelssd degraderes littegranne, så vet du ikkje det før du kjører en syntetisk test mest sansynlig ;)

Men skulle det bli for galt, så er det bare å ta en image av ssd og ta en "clean" av ssden, så er ytselsen på topp igjen :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg håper på en Intel X25-M G3 160GB til 1700 kroner eller mindre, og en Intel X25-V 80GB til 900 kroner eller mindre. Optimistisk? Tja, vanskelig å si ut i fra de varierende forutsigelsene. Jeg vet i hvert fall at dette holder til mitt forbruk i henholdsvis den stasjonære og den bærbare - ja, også lagring. Jeg sletter nemlig filmer og episoder jeg har sett, og musikkolleksjonen min overgår ikke 10GB riktig enda (har ikke så sinnsykt mye musikk, men mye er lagret i ukomprimert FLAC). Bilder og dokumenter tar også minimalt med plass. :)

Lenke til kommentar
@s13: X25-M er vel fortsatt den beste OS-SSDen på markedet slik som jeg har forstått det.

Det er ikke sånn jeg har forstått det. Både Sandforce (SF-1500 og SF-1200 med modifisert firmware) og C300-kontrolleren er vel hakket bedre enn Intel X25-M. Disse skal ha styrker og svakheter på hver sine områder så det er ikke enkelt å kåre noen vinner.

Lenke til kommentar

Skal bytte ut mine gamle OCZ Vertex, 2x30GB i raid 0.

Har så langt vurdert de her tre:

-Corsair Force Series F120

-Crucial C300 128 GB

-Intel X25-M 160 GB SSD Gen 2

Hvilken vil folket anbefale, evnt. er det noen enda bedre valg?

Skal brukes som eneste disk i en htpc med kun litt sporadisk lagring av media.

Det er liten vits i å bytte, du vil ikke få noen betydelig gevinst av det i forhold til prisen.

Jeg ville kanskje vurdert å oppgradere når Intel G3 kommer, avhengig av ytelse og pris der.

Vertex er fortsatt kurrant å ha en stund til.

Lenke til kommentar

Er litt lei av å kjøre i raid, da jeg bytter både hardware og os "relativt" ofte.

Litt enklere om jeg hadde fått en singel disk med tilsvarende ytelse.

Hvordan er forresten Vertex II, bruker vel sandforce-1200 de også?

Lenke til kommentar

Er litt lei av å kjøre i raid, da jeg bytter både hardware og os "relativt" ofte.

Litt enklere om jeg hadde fått en singel disk med tilsvarende ytelse.

Hvordan er forresten Vertex II, bruker vel sandforce-1200 de også?

Ja, de bruker SF 1200. De er ganske greie, og levetiden har godt potensiale med tanke på skrive-sykluser for data som ikke er komprimert fra før.

De yter så og si like godt som SF 1500, som du finner i blant annet Vertex 2 EX. Sistnevnte har igjen SLC NAND - og koster deretter.

Oppgitte max les/skriv er oppgitt på bakgrunn av ATTO, og kan diskuteres hvor vidt dette er nyttig i virkeligheten. IOPS er tålelig bra, og absolutt på nivå med Intel - inntil 50 000 4k random.

Lenke til kommentar

Ekstrem ytelse der ja, men fortsatt ikke så villt som den saken de hadde tidligere med en mange hundre ioDrive Octal som de satt opp for "two unspecified national agencies".

Jeg tror det var snakk om over 100M IOPS sustained og >1TB/s båndbredde, samt >1PB med ioMemory.

Man får jo "new world order" grøssninger av dette. Overvåkningssamfunnet er på vei til å bli komplett på den måten vi bare så i grøssere på 80-90 tallet. Og da tenker jeg godt utenfor det eldgamle men alikevel moderniserte Echolon aspektet.

Men over til noe mye kosligere :p

Det jeg er litt skuffet over er at vi ikke har sett noen prisjusteringer på X-25M G2 serien på over 6 måneder, selv etter lansering av C300, SF1200 og 1500 produkter.

På den ene side burde jeg være glad for det om jeg skulle selge dem, men der synker de kraftig i pris uansett pga. ferskvare ryktet disse raskt har fått. Jeg kunne godt tenkt meg å utvide mitt ICH10 Raid-0 array til fullstendige 5-6 stk 160GB enheter etterhvert. Prisene på 80 og 160GB G2 har stått dønn låst, og det er jo uaktuelt å bruke over 3000,- for en ny 160GB G2 enhet i dag med tempoet på dagens teknologiske utvikling innenfor SSD.

Men aspektet jeg lurer litt på er hvor anbefalt det er å drive å utvide et MLC Raid-0 array med 1 og 1 enhet med lange mellomrom. Jeg ville jo tro at jeg øker raten for array failure ganske så mye med utvidelsesykluser på over 6 mnd. Men på den annen side forlenger man jo levetiden til hver SSD med hver nye man legger til i Raid-0 (data spres over alle enheter og dermed mer gunstig for levetiden enn om man kjører singledisker).

EDIT:

Det jeg ikke liker med SSD vs HDD er at de tilsynelatende omtrent aldri synker i pris og man heller presser forbrukerne til å bytte til nyere generasjoner fremfor å kunne bygge på gamle arrays til en billigere penge. Mulig dette bare gjelder intel?

Slik har det ikke vært med HDD, og noe jeg satt stor pris på der.

Mitt ønske er at Intel nå senker prisene betraktelig på X-25M G2 serien, og kommer med G3 på høsten. Fremfor å bare legge gamle produkter og priser bak seg og alltid fokusere 100% på nye generasjoner. Ellers blir man bare sittende med en haug av dyre byggeklosser uten å få noe ferdig byggverk.

Gi meg en 160GB G2 til maks 2250,- nå og 1750,- om 3-4 mnd. Dette er umoden teknologi i ekstrem rask utvikling og da kan man ikke, i dette tidsaspektet, drive å ta blodpriser for eldgamle produkter.

SSDer er per i dag ikke noe godt egnet bruktprodukt uansett så man vil ikke skade noen markeder ved å tilpasse prisene til utviklingen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå kommer Crucial c300 64gb snart :dribble:

Da kan jeg kanskje fylle opp Areca 1880ix når den en gang kommer :thumbup:

http://www.hexus.net....php?item=25244

Ganske billig blir den også i forhold til 128 gb versjonen. Halvparten skrivehastighet må man ofre, men har man nok i raid-0 så får man det tilbak :p

Man mister kanskje litt random write iops men men.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Theo,

Det er vel strengt tatt de andre aktørene som bør justere litt på prisene, Intel ligger på et OK nivå i forholde til de andre.

Det hadde selvsagt ikke gjort noe om Intel skrudde ned litt, jeg tror ikke det skjer så mye før G3.

Nizzen,

Jeg tror C300 64GB blir en ny boot-disk for mange, prisen ser ut til å kunne bli rundt ~1300 NOK.

Hadde vært morsomt å prøvd 3-4 i raid-0 i PCMV, SF gir litt mer poeng per SSD i PCMV sammeheng.

Jeg er litt skuffet over Areca :), de har brukt mye tid på 1880 og ser ingen tegn til at den kommer før sommeren.

Lenke til kommentar

Jeg likte denne 64GB C300. Om dere husker den lange posten jeg hadde om ONFI 2 og ytelsesskalering tilfredstiller denne mye bedre det jeg sa jeg ønsket å se, men det er fortsatt rom for forbedring.

64GB, 355MB/s les, 75MB/s skriv, ukjent les IOPS, 15K skriv IOPS (=60MB/s).

Random write IOPS er bra nokk til at det ikke blir et minus på listen med mindre man skal drive med høy last databaser med lavt R:W forhold.

Om intel G3 ikke blir 6Gbps, og Indilinx JetStream (eller annen 6Gbps) ikke tilfredsstiller er det mulig jeg går for 4R0 C300 64GB på 9260-4i (eller 8i?) FP (eller kanskje fleske til med Areca 18xx) ved neste oppgradering for å pensjonere SB650 Mtron RAID.

Lenke til kommentar

Ja, C300 64GB er faktisk et alternativ til 2R0 X25-V, det vil yte nesten likt sekvensielt (hvis man har en 6Gb/s kontroller), i iops sammenheng går den litt i underskudd i forhold til 2R0 X25-V men ikke så mye at det vil merkes ved normalt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...