JKJK Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 http://www.digi.no/845124/gjennombrudd-for-rimelig-og-paalitelig-ssd Lenke til kommentar
Anv Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Anobit så interessant ut men kommer trolig til å få en heftig pris. 50.000 cycles på MLC er ikke lite @GullLars Samsung SSD'en er nok trolig en ren traver ala WD's SSD serie som fungerer godt nok for de aller fleste. I og med at den fokuserer på strømsparing er nok ikke random ytelse i fokus, litt merkelig at de fokuserer på ytterligere strømsparing når man vet at SSDer bruker svært lite i utgangspunktet. Endret 17. juni 2010 av Anvil Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Skum igjennom denne tråden: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=250363 Det er benchmarks av sony vaio med quad samsung SSDer. Ytelsen ser ut vil å være bedre enn man kan få med singel SSD i laptopper, og en del bedre når det gjelder sekvensiell. Leste gjennom tråden, og det ser veldig lovende ut. Tusen takk. Vet du noe om boottid, påvirkes den veldig merkbart av raidoppsettet, slik det ble påstått i tråden jeg linket til? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 18. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2010 Vaio bruker ICH til RAID, så det er snakk om i område 5 sekunder ekstra POST+boot før windows loadingen. Anvil, det var noe slikt jeg regnet med, men med mindre Samsung klarer å levere betydelig lavere pris enn Intel ser jeg kun et nisjemarked for dem, og har kommentert det på HW artikkelen som kom i dag. Jeg tror de kan være aktuelle i lav effekt laptopper med kun èn HDD slot som trenger OK SSD ytelse òg 512GB lagring, for lavere kapasiteter er det sterkt avhengig av pris pr GB for å kunne konkurrere mot Indilinx, Intel, og JMicron (JMF612/618). Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Med tanke på artikkelen i dag om X25-M vil få nye varianter i 80, 160, 300 og 600GB, hva tror du prisen vil bli på disse? Og har de potensiale til å bli merkbart bedre enn G2? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Det forventes høyere hastigheter ja. Men hvor mye aner jeg ikke. Det blir i hvert fall ikke over 600 MB/s, taket til SATA 6 Gbps-grensesnittet som kommer på G3-serien. Her fant jeg litt mer info om de nye SSDene: Dailytech: IMFT's 25nm NAND Flash Will Cut Production Costs in Half, Spur New SSDs 1 Lenke til kommentar
TheScorp Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Da var en igang med å innstallere Windows 7 på SSD disken. Husket tilogmed og sette det til ACHI i BIOS. Går relativt kjapt å innstallere fra minnepenn til disken ihvertfall, det skal de ha. Var det noe spesielt jeg burde gjøre etter det? Og hva het det programmet dere bruker for å sjekke at disken kjører som den skal? Endret 18. juni 2010 av TheScorp Lenke til kommentar
Anv Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Det forventes høyere hastigheter ja. Men hvor mye aner jeg ikke. Det blir i hvert fall ikke over 600 MB/s, taket til SATA 6 Gbps-grensesnittet som kommer på G3-serien. Det er vel ikke sagt noe som helst om G3 skal støtte 6Gb/s, håper selvsagt at det skjer men Intel har vært meget tilbakeholden mtp integrering av 6Gb/s i sine chipset. Det kommer forhåpentligvis ved årsskiftet men det er slett ikke sikkert. Jeg leste forøvrig noe som la en liten demper på alt snakket om økt levetid på MLC. (jeg vet jo ikke om "ryktet" stemmer men det kan se slik ut) 50nm MLC = 5000-10000 cycles 3Xnm MLC = 3000-5000 cycles (3Xnm er ikke nødvendigvis Intel/Micron, det kan like gjerne være Samsung/Toshiba) 25nm eMLC = 1500 cycles (uvisst hvilket fabrikat det snakkes om men Intel/Micron er sannsynlig) Det kan da se ut for at levetiden synker på MLC men man øker levetiden vha annen teknologi/teknikk. (i kontrolleren, firmware mm) Anobit (som er nevnt tidligere) oppgir 50.000 cycles basert på 3Xnm. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Er det ikke bare minnepinner, MLC 3 bit = 8 nivåer per celle, som har så lite som under 5000 sykluser per celle? MLC for SSD har vist bare 2 bit per celle (4 nivåer) og tåler flere sykluser. Så vidt jeg vet har syklus-tallet økt de siste 3-4 årene fra rundt 5000 til rundt 50000 for MLC og opp mot 100 000 for SLC. Mulig jeg husker feil her så Gullars får eventuelt korrigere meg. Da jeg søkte etter mer info tidligere i dag kom jeg over en side med mye teknisk info om Intel X25-M G3 og der sto det at 6 Gbps SATA er med. På andre sider, datert tidligere, sto det bare "antar 6 Gbps". Ingenting er spikret før produktet er i butikkhyllene så vi får bare vente å se. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Nei det er nok ikke bare minnepinner som har <5000 sykluser. Så lenge man holder det i sjakk med god teknologi er det ikke noe problem men det er trenden som jeg synes går feil vei. Eks. Den ene Vertexen jeg har har MLC med 10' PE, den andre har 5' PE, jeg har ikke sjekket den siste men den er en av de nevnte. For å vise hvor mye 5000 PE er kan jeg bare nevne at den ene av Vertexene har brukt 385 sykler på ca ett år, den har da ruslet og gått med flere Windows Servere i VM som ikke akkurat er det ideelle for MLC. (Windows Server genererer mye skriving selv når den er idle) Som sagt er det trenden på selve MLC'en jeg stusser på. (Nå finnes det selvsagt forskjellige kvaliteter på MLC men uansett...) Endret 18. juni 2010 av Anvil Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 Skrivesykluser ved en gitt ECC synker når man krymper prosessnoden. Produsentene kan gjøre opp for dette ved bruke kraftigere ECC, som er lettest å gjøre med 4KB eller større pages og 4KB ECC blokker (eller høyere). 5-10K sykluser for 50nm og 3-5k sykluser for 3xnm MLC høres ganske riktig ut. Om man bruker samme ECC på 2xnm er 1500 sykluser realistisk, men slik jeg forstår det går produsentene over til 4KB/8KB pages og 4KB ECC blokker. Jeg vil tro 2-bit 2xnm MLC som selges i SSDer vil ligge rundt 3000-5000 sykluser når ECC er tatt med i betraktning. Husk at skrivesykler ikke oppgir en endelig livstid på flash mediet, men hvor mange sykluser mediet vil overholde oppgit Bit Error Rate. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 50nm og 3Xnm er greie, det er kjente verdier for sykler på disse men at 2Xnm skulle gå ytterligere ned var en liten skuffelse. Vi får se hva de offisielle tallene ender på, det burde dukke opp detaljer i løpet av noen måneder. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Så hvis SATA 3 / 6Gbps blir innført på G3 av Intel X25-M, betyr det at den ikke fungerer på 3Gbps-kompatible enheter, eller vil bare ytelsen ikke kunne utfolde seg optimalt? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Den vil fungere, den vil bare ikke gi full uttelling på 3Gb/s interface. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 Alle SATA hastigheter er funksjonelt kompatible, men den laveste "generasjonen" bestemmer hvilke hastighet og features som er tilgjengelige. Det hadde vært morro om det hadde blitt laget high-end hovedkort med LSI 9211 integrert med to 4x mini-SAS porter i stedet for Marvel chips som er flaskehalset av PCIe x1 i mange tilfeller. Prisen hadde nokk blitt for høy da men Lenke til kommentar
Anv Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 9211 "onboard" hadde vært noe ja. Prisen er en side av saken den andre er varmeutvikling men det lar seg selvsagt fixe. (den blir varm for å si det sånn) Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 Det kan også bli spennende å se om vi får HSDL porter onboard denne tiden neste år. Hadde vært morro med 20Gbit (eller 40Gbit) pr link der hver port trenger PCIe 2.0 x4 (x8 for 40). Det ser ikke ut som HSDL PCIe host kortet til OCZ utvikler så mye varme ut fra bilder av prototypene. HSDL for SSD og høy-ytelse lagring virker som en god idè. De fleste kabinetter i dag har fler ledige 5,25" slots som ikke blir brukt til noe særlig. Om man lager en boks med internt RAID, eller eventuelt en mini-versjon av noe ala SAN (en ASAP boks?) kunne det vært en fin løsning for high-end og prosumers. Jeg har en del ting jeg tenker og funderer på jeg skal gå gjennom når jeg får opp min stasjonære igjen, og jeg skal også se på resultatfilene du har postet på XS anvil En slik ting/konsept jeg har tenkt på er en 2-3 slots 5,25" boks med 20Gbit HSDL, 4R0 6Gbit SSD, 1-2 DDR2/3 (HW/SW ECC?) RAM DIMMs, og 2-4 eksterne 2,5" slots med 12mm høyde eller eventuelt 1-2 3,5" slots (for høy-kapasitet HDD med redundans), og muligens en BBU. Alt dette så organisert av en mer intelligent kontroller som holder HSDL linken, og bruker RAM til write buffer/cache og hotfiles med lavt R:W forhold, SSD til hotfiles og mye brukt data som en del av storage pool, og HDD til "cold files" og bulk storage delen av storage pool. Jeg kommer sansynligvis til å lage et par diagrammer og litt tekst, pluss en 3D modell av dette senere i sommer om jeg får tid som et tankeeksperiment. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) HSDL kan bli interessant, mangler bare noen benchmarks og ikke minst hva som "limer" dette sammen. (tenker på kontrolleren) Jeg har preparert noen runs av LE på 9260'en men resultatene var miserable. Det ser ut som jeg har blitt "bitt" av samme problem som endel (egentlig mange) har rapportert på OCZ. Når man har brukt opp cellene 1x går ytelsen rett i dass, og da er det virkelig dårlig. Det er som om den (DuraWrite) stenger av for alt og i mitt tilfelle er det dårlig også ved lesing, merkelig. Problemet under iometer kjøringene er at resultatene hopper opp og ned, det ser ikke pent ut. Jeg har tatt vare på resultatfilene men skal nå prøve å se om jeg får ytelsen tilbake. Her er ytelsen i øyeblikket. Endret 20. juni 2010 av Anvil Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Så hvis SATA 3 / 6Gbps blir innført på G3 av Intel X25-M, betyr det at den ikke fungerer på 3Gbps-kompatible enheter, eller vil bare ytelsen ikke kunne utfolde seg optimalt? Den vil fungere, den vil bare ikke gi full uttelling på 3Gb/s interface. Ikke nødvendigvis. Vi vet ennå ikke om X25-M G3 får over 300 MB/s båndbredde. Begge forgjengerne hadde 250 MB/s les (offisielt). Kanskje den nye får samme sekvensielle lesehastighet? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Spørsmålet var *hvis* den får 6Gb/s interface og svaret er da at den selvsagt vil virke på en 3Gb/s kontroller. Hvis Intel lager en 6Gb/s utgave (sannsynlig) vil jeg nesten garantere at den kommer til å ha minst like bra sekvensiell leseytelse som Micron har på sin. (les C300) Skriveytelse er noe annet, her er Intel helt uforutsigbare. Den blir vel minimum like bra som dagens og helst litt høyere, neppe så mye tipper jeg. Det er vel også sannsynlig at de kommer til å skille skriveytelsen slik som i dag hvor de større modellene har litt bedre ytelse. (kanskje flere nivåer til og med hvor 600 yter bedre enn 300 som igjen yter bedre enn 160, størrelsene er vel ikke banket enda men det er sannsynlige størrelser, tidligere antakelser gikk på 100/200/400) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå