Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Det vet jeg faktisk ikke. Hvor sjekker jeg hvilken firmware som er på disken min? (Kjøpte disken hos dustinhome og fikk med et lite multiskrujern og en liten blå intel maglite.)

Mulig den finnes enklere måter, men dette er sånn jeg gjorde det:

Last ned Intel SSD Firware Update Tool: http://downloadcenter.intel.com/detail_desc.aspx?agr=y&dwnldid=18363

 

Brenn ut ISOen og reboot maskinen fra CD. Man vil se hvilken firmware-versjon man har før man setter igang selve oppdateringen.

 

Skal ikke uttale meg noe videre om oppdateringen er nødvendig, eller hvor stor risiko det er å kjøre oppdatering. Selv oppdaterte jeg til versjon 02HD etter at W7 var installerte, det førte ikke til noen problemer, og jeg kunne boote som normalt etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer å kjøpe en Sony Vaio Z-laptop, med quad-SSD i RAID 0.

 

Har noen en formening om hvilke disker som er i maskinen, og om de er brukbare? Jeg kan fint lite om SSDer, men har så langt funnet ut at det er en proprietær Sony-løsning med (fysisk) spesialtilpassede Samsung-disker. Fant også en tråd med bench fra CrystalDiskMark og AS SSD: http://forum.notebookreview.com/sony/466068-new-vaio-z-full-hd-top-model-little-reviews-wei-hdd-benchmarks.html

 

Hadde satt pris på hjelp. :)

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Hei! Jeg er ny på dette forumet. Jeg har kjøpt en Intel X25v 40gb gen2 Men har kun muligeten til ide mode. Min laptop har ikke Sata instillinger i bios, Eller det vil si den har det men de er skjulte av Hp. Noen som tifeldig vil veit hvordan man kommer til disse skjulte innstillingene?

 

Har jeg trim støtte i ide modus?

Lenke til kommentar

Kanskje du missforstod?

Noen bioser har det slik at man sier hvilket OS man bruker, og avhengig av det skrur den av/på ahci.

 

I min bios kan jeg velge mellom xp/vista/other. Dersom jeg har xp eller other lever jeg i uvisshet, mens hvis jeg velger (setter på) vista, dukker det opp et valg om ahci/ide.

Lenke til kommentar

Kanskje du missforstod?

Noen bioser har det slik at man sier hvilket OS man bruker, og avhengig av det skrur den av/på ahci.

 

I min bios kan jeg velge mellom xp/vista/other. Dersom jeg har xp eller other lever jeg i uvisshet, mens hvis jeg velger (setter på) vista, dukker det opp et valg om ahci/ide.

 

 

aah sånn ja hehe Nei har ikke noe sånne muligheter eller, Hp laptoper har minimalt med bios instillinger :/

Lenke til kommentar

Det vet jeg faktisk ikke. Hvor sjekker jeg hvilken firmware som er på disken min? (Kjøpte disken hos dustinhome og fikk med et lite multiskrujern og en liten blå intel maglite.)

 

 

Det sjekker du lett med CrystalDiskInfo som også viser deg en hel del annen info. Blant annet om TRIM,og NCQ er aktivt.

 

FranKeRS

Takk!

 

 

Har firmware 2CV102HD på min X-25M 80GB. Er dette siste?

 

 

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe en Sony Vaio Z-laptop, med quad-SSD i RAID 0.

 

Har noen en formening om hvilke disker som er i maskinen, og om de er brukbare? Jeg kan fint lite om SSDer, men har så langt funnet ut at det er en proprietær Sony-løsning med (fysisk) spesialtilpassede Samsung-disker. Fant også en tråd med bench fra CrystalDiskMark og AS SSD: http://forum.notebookreview.com/sony/466068-new-vaio-z-full-hd-top-model-little-reviews-wei-hdd-benchmarks.html

 

Hadde satt pris på hjelp. :)

Ingen som har kommentarer til dette? I følge tråden jeg linker til yter den ene Intel-disken bedre enn de fire Samsung-diskene. Hvor mye er den forskjellen, er den merkbar eller kun målbar? Og jeg forstod at raid-oppsettet gjør at oppstarten går tregere. Er det snakk om mye (merkbart?)? Hva med mangel på TRIM (foreløpig i hvert fall, til det kommer FW-oppdatering), hvor stor ulempe er det?

 

Som sagt, håper noen tar seg tid til å hjelpe en som ikke har peiling. Har brukt en del tid på å søke etter nettopp vurderinger av SSD-oppsettet, men finner lite. Og det er kjipt å kjøpe en såpass dyr maskin hvis resultatet blir bedre ved å kjøpe en billigere laptop med HDD og sette inn SSD selv.

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg har mumlet mye om hvor dumt det er å dedikere ressurser hit og dit fordi en lager ressurs-øyer, og den tregeste øya blir flaskehalsen. Har også sett meg litt lei på folk som mener de skal lagre all mulig slags døde data på rask disk bare fordi et par tre filer der er ofte brukt. Vel her er et godt eksempel på hvordan lagring skal designes med SSD. Det er imidlertid ikke veldig anvendbart i laptop og små desktops, men for selv en middels hjemme server er dette overkommelig.

 

http://mediacast.sun.com/users/Victor_Chiu/media/20100130-StorageChallengeZFSv1.pdf

Lenke til kommentar

News:

Storagesearch.com:

Samsung launches battery friendly 512GB notebook SSD

 

Editor:- June 17, 2010 - Samsung today announced imminent volume production of a 512GB SATA SSD for the notebook SSD market - the 1st to use toggle-mode DDR NAND which enables sequential R/W speeds upto 250MB/s and 220MB/s respectively while using about half the power of a regular flash SSD of the same capacity.

 

Furthermore Samsung's new SSD controller analyzes useage patterns to automatically activate a low-power mode that can extend a notebook's battery life for an hour or more. The new SSD includes encryption and supports Windows 7 TRIM garbage collection.

Jeg har ventet på noe nytt fra samsung en stund, og det var omtrent dette jeg forventet. Jeg er en smule skeptisk siden IOPS ikke nevnes. Det jeg er mest spent på er egentlig pris.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...