Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

ok så de benytter standard SAS kabel, standard SAS protokoll og antagelig standard SAS bridge og minst 4 SAS interfaces bak den brua. Fire disker i RAID 0 over standard SAS mao. Du får nøyaktig det samme om du kjøper en LSI kontroller og en disk brakett med mini SAS konnektor... men ikke en ny forkortelse. Den må en eventuelt koke sammen selv...

 

Bra at OCZ innoverer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om de bruker standard SAS protokoll.

Til motsettning til 4x SAS 6Gbps som er 4 forskjellige 6Gbps linker i èn kabel og må RAIDes, bruker HSDL èn 20Gbps link som ikke behøver å RAIDes. RAID av tregere enheter (f.eks. med LSI kontroller) kan derimot plasseres internt i enheten som bruker HSDL. Det ser ut som det blir i praksis som å bruke HSDL som en kabelforlengelse av PCIe for å frigjøre plass rund PCIe sporene og gi forbrukere færre enheter å tenke på og konfigurere.

Lenke til kommentar

SAS kan brukes i trunk det også så fremt det er en SAS switch i hver ende. Forskjellen på hvordan en SAS eller ethernet trunk fungerer fremfor en IB eller PCIe trunk ligger i hvordan de bundles. Alle kan utnytte hele båndbredde teoretisk sett, men bare PCIe og IB får ned forsinkelsen siden hver pakke vil fordeles over samtlige linker.

 

Det er mao. ikke gitt at det ikke er standard SAS bare fordi det er en trunk.

Lenke til kommentar

Takk for forklaringen. Det jeg fant av info sa de brukte standard SAS tilkoblinger, men med proprietært grensesnitt (jeg vil tippe det betyr protokollen de benytter). Om de i praksis bruker en 4x SAS 6Gbps link og kjører den som trunk som du kaller det med switcher på begge ender synes jeg alikevell det er kjekt siden det gir færre kontakter, kabler og fysiske enheter å holde styr på.

Jeg er ikke kjent med hva link latency er på SAS 6Gbps, men jeg vil regne med den er ganske lav i forhold til 4KB latency en SSD (NAND + flash buss + kontroller). Om metoden de bruker på HSDL kan få prisen ned i samme område som SAS enheter tror jeg de kan være inne på noe her.

 

Jeg vil vurdere et 4x PCIe 2.0 kort med HSDL til en 3,5"/5,25" SSD RAID boks med 1000MB/s+ båndbredde og ~100K IOPS om det finnes når jeg skal oppgradere neste gang, gitt prisen er sammenlignbar eller lavere enn å sette det opp selv via RAID kort og SSDer.

Lenke til kommentar

Når feriepengene kommer tenker jeg å kjøpe meg en SSD. 

 

Er det fremdeles Intel sine som er det beste kjøpet? 

 

Sitter i samme båt som deg. Må jo ha noe å bruke pengene på. Men jeg er i tvil om både merke, og hvor godt det vil fungere med hovedkortet mitt, ett asus p6t deluxe v2. Så om noen har noen erfaringer å komme med hadde jeg satt stor pris på det!

Lenke til kommentar

Når feriepengene kommer tenker jeg å kjøpe meg en SSD. 

 

Er det fremdeles Intel sine som er det beste kjøpet? 

 

Sitter i samme båt som deg. Må jo ha noe å bruke pengene på. Men jeg er i tvil om både merke, og hvor godt det vil fungere med hovedkortet mitt, ett asus p6t deluxe v2. Så om noen har noen erfaringer å komme med hadde jeg satt stor pris på det!

 

Ble en Intel X25-M 80GB på meg. Fikk den i dag og er fornøyd med den så langt. Enormt mye bedre respons på maskinen.

Lenke til kommentar

Har ikke holdt meg så oppdatert på SSD-fronten i det siste!

Skal nå gå til bestilling av et LSI MegaRAID 9260-8i (SAS/SATA 6Gbps) hovedsaklig for å holde kustus på et 4x Western Digital Black Edition 2TB RAID1+0 (aka 10) oppsett, men da burde jeg vell også kaste over SSD-ene i samme slengen?

 

 

Per i dag kjører jeg jo 3x Intel X25-V 40GB på ICH10R (Rampage III Extreme for øyeblikket) og dette skal visstnok være i nærheten av å pushe max read som sørbrikka klarer?

 

 

Vil det være noen fordeler å eventuelt flytte disse over på LSI kontrolleren jeg mottar snart?

Tatt i betraktning at ICH10R ikke blir helt makset ut i utgangspunktet? Kan være at ting skalerer bedre (eller dårligere?) på RAID kontrolleren kontra sørbrikka?

 

 

Uansett så vurderer jeg kanskje å gå over på 3x Intel X25-M 80GB istedenfor, da kontrolleren ikke vil være noen begrensende faktor lengre når jeg får LSI kontrolleren?

 

 

 

Eller har det kommet noen nye kontrollere, som det vil være lurere å satse?

Tenker jo da blant annet at jeg nå da vil ha muligheten for 6Gbps, om det snur litt om på valget av SSD?

 

 

 

Som sagt har jeg ikke oppdatert meg på en stund, så det er fult mulig det har kommet noen reelle alternativer til et 3x Intel X25-V 40GB / 3x Intel X25-M 80GB RAID-oppsett til å ikke så alt for mye høyere pris som gir totalt bedre ytelse? Eller er fremdeles Intel kongen på haugen?

Lenke til kommentar

@Zlatzman: Ja, flytt SSDen til ICH9R, den har bedre ytelse. RAID er et superset av AHCI (utviddet), så du får alle de samme funksjonene i RAID modus som non-member. For å få TRIM i RAID-0 non-member må du ha RST9.6 driveren til Intel.

Jeg kjenner ikke til om det går ann å bruke en register-hack ala det man gjør fra IDE til AHCI mode for å gå fra AHCI til RAID, kanskje noen andre som har gjort det har svaret. Om det ikke går, eller du vil benytte anledningen, kan du kjøre en fresh install når du flytter SSDen.

 

GullLars; Kan du forklare hva ICH9R er for noe? Og eventuelt om det er noe jeg bør tenke på på ett ASUS P6T Deluxe V2 hovedkort?

 

Har bestilt en stykk X-25-M 80 GB disk fra Dustinhome som jeg forventer i løpet av ett par dager, så hadde satt stor pris på å være så klar som mulig. Jeg fant en ICH10R_AHCIRAID_Windows7 fil når jeg søkte opp og lastet ned drivere o.l til innstalleringen, så lurte igrunnen bare på om det er noe jeg bør bruke for å få maksimal ytelse ut av oppgraderingen?

Lenke til kommentar

ICHxR er sørbro brikkene fra Intel, det er de som gir SATA porter (og en del andre IO porter).

Jeg skrev x fordi det er fler revisjoner av ICHxR, jeg kjenner til 7 til 10, og forskjellen er hovedsaklig krymping av prosessnode. Ytelsen skal være lik. ICH står for Intel Controller Hub, og R betyr den støtter RAID (og AHCI). Det nyeste på LGA 1166 er PCH, som er intels nye generasjon Controller Hub, men har samme disk ytelse.

 

@RAMguy, jeg ville ventet med nye SSDer til litt ut på høsten om du allerede har 3R0 x25-V. Det kommer fler SATA 6Gbps SSDer.

Det er heller ikke noe vits i å flytte 3 x25-V fra ICH til 9260-8i, ytelsen er lik med mindre du kjøper deg en FastPath nøkkel (som jeg vil anbefale om du skal ha 6Gbps SSD RAID senere).

 

 

Intel SSDer er fortsatt et godt valg, og er verdt pengene etter min mening, men vær klar over at det kommer nye SSDer snart som sansynligvis vil gi mer for pengene.

 

Om man SKAL ha en SSD i dag er fortsatt Intel x25-M standard anbefaling om man ikke har spesielle bruksområder man spesifiserer. Dette er forutsatt at man kan bruke AHCI eller RAID modus.

Lenke til kommentar

Det kommer alltid noe bedre.

 

Intel er uansett et godt valg i dag, den vil være en utmerket SSD for de som kjøper den nå i mange år.

 

Med tanke på å oppgradere fra dagens Intel SSDer til de nyeste som er på markedet i dag er det små ytelsesgevinster man oppnår.

"Oppgradering" fra Intel G2 til f.eks Vertex 2 er helt bortkastet etter min mening.

Hadde Vertex 2 (eller en av de andre variantene med SF kontroller) vært 6Gb/s hadde det vært mer interessant.

Den eneste SSDen man kan snakke om som er en oppgradering i forhold til dagens Intel er C300 256GB men den krever 6Gb/s for å yte maksimalt. Dagens rimelige 6Gb/s kontrollere er ikke så mye å skryte av men det kommer nok gode alternativer etter hvert.

(6Gb/s blir ikke noe reelt alternativ for de aller fleste før Intel kommer med onboard løsninger)

Lenke til kommentar

Hei, sitter på edge så har ikke leitet alt for nøye, men lurte på om det å bruke en kingston 40gb flashet til inteintel firmware ville fungere i et raid med intel. X25-v disker, og vil innebygd software raid være greit nok til 4 ssd i raid0 crosshair formula 890fx brikkesett er hovedkortet som vil bli brukt

Lenke til kommentar

kuldesjokk,

Ja, det vil fungere med kingston v 40GB flashet til intel FW + intel x25-V 40GB. Anvil og SteveRo har gjort dette og vist gode resultater.

Om du skal ha windows på RAIDet går det ikke med software RAID.

RAID fra AMD SB850 (som er på 890fx kortet) vil fungere bra, men muligens gi 10-15% lavere ytelse enn RAID fra ICH10R. Det vil alikevell være veldig god ytelse.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

hmm, tenkte jeg skulle ha win7 64bit, må jeg til med en kontroller da?

Og isåfall, hva anbefales for en nybegynner på den biten?

 

 

Edit: Leste over en gang til, forstår jeg deg rett hvis jeg kan kjøre RAID fra SB?

Helt ny på dette og ville bare høre om det var mulig å mikse disse diskene før jeg begynte lesinga på raid og hvordan dette fungerer 100%

vet foreløpig bare prinsippene til Raid5 og Raid0, samt raid1 eller hva det var som bare "mirrora" disken til en annen.

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar

Nei, er akkurat som å installere en normal disk. Med unntak av størrelsen. 

 

Kom disken med sist firmware, eller måtte du flashe den før du satte i gang?

 

 

Det vet jeg faktisk ikke. Hvor sjekker jeg hvilken firmware som er på disken min? (Kjøpte disken hos dustinhome og fikk med et lite multiskrujern og en liten blå intel maglite.)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...