Anders Jensen Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Nå har ikke jeg jobbet med MAID, og er generelt skeptisk til konseptet da det er lite forenelig med konsolidering av lagring, men det blir totalt sett akkumulert opp mye flash cache og det er naturlig nok snakk om lite båndbredde så jeg tipper MLC går fint, men størrelsen er neppe viktig. Poenget er bare å ta unna noen slengere med skriving uten at en må spinne opp disken mer enn noen få ganger per døgn. Har mye mer tro på massive arrays av trege (variabel hastighet) disker på kontrollere som SUN/Oracle 7000 med ZFS. Så får en deduplisere og komprimere heller enn å slå diskene helt av. De skal også over på Intel Xeon CPU nå. Mest sannsynlig C-serien som har egen paritetsprosessor. Ikke spør meg hvorfor. Mer signifikant så støtter de batteribeskyttelse av DRAM, hvilket betyr at flere titalls GB/s og flere titals GB kapasitet med DRAM på et Xeon system blir å anse som en SSD... slå den. http://download.intel.com/design/intarch/prodbref/323306.pdf Endret 25. mai 2010 av Anders Jensen Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg vet ikke om du husker PetaByte SSD artikkelen jeg linket til for et par månder siden. Der var det referanser til å lage nU løsninger med SSD med et oppsett som ligner MAID for bruk i SAN, for TDP årsaker. Siden man kan lage en SSD så den kan settes i "sleep" modus og vekkes på ~1ms, får man alikevell bedre reaksjonstid ved å vekke en SSD og hente data enn fra et 15K SAS array. Ved å bruke et konsept som ligner blackblaze storage pods bare med SSDer i stedet, kan man få opp til PB lagringskapasitet i noen få U uten å passere mange KW. Med inspirasjon fra sandforce's RAISE kunne man kanskje kalt noe slikt MAISE, Massive Array of Idleing Silicon Elements Om man har f.eks. 1000 moduler av 1TB med 10W aktiv 0,1W sleep TDP hver, men bare 10-50 er aktive på ethvert tidspunkt, får man en TDP på <1KW. Man kan da også pakke PCB stappet fulle av flash mye nærmere hverandre uten å komme i konflikter hvor man får hotspots som kan overgå temperatur-rekkeviddet de tåler. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Med inspirasjon fra sandforce's RAISE kunne man kanskje kalt noe slikt MAISE, Massive Array of Idleing Silicon Elements Bare et spørsmål om tid før noe slikt er en naturlig utvikling. Vil tro vi får veldig trege SSD enheter tiltenkt slikt om ikke lenge. Inspirert av CCD designet hvor data må klokkes ut serielt og destruktivt, men med minimalt med infrastruktur i hver brikke. DRAM har jo også destruktiv read så hvorfor ikke en SSD også. Lenke til kommentar
intelli-musa Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hei. hvordan er det med TRIM-støtte for Intel x25M 2g diskene. Har en 80GB disk, husker jeg lastet ned en firmware i fjorhøst, men var visst noe tull med den så turte ikke legge den inn. har det kommet ut en firmware med støtte nå? Og hvis jeg legger den inn, er det noe spes jeg trenger å gjøre for at det skal funke i Win7, evt gjøre ting for at det skal gå enda kjappere. NB: Det står sikkert noen plass i tråden, men fant ingenting i søk. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Ja, ny intel firmware har TRIM, og fungerer fint. Det eneste du trenger er msahci (standard windows driver), eller IRST 9.6. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 ... blackblaze storage pods ...Den gjengen der fikk et gammelt hjerte til flyte på søt musikk. Herlig artikkel. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2010 Hyglig å høre theo, den var også inspirerende for et yngre sinn Jeg lurer på om jeg får lage en sketchup modell pluss et paint block-diagram av det jeg tenkte på, altså en 2-3U rack pakket med flash moduler, backplanes, og et E-ATX hovedkort + (2?) PSU bak. Om man bruker aggressiv sleep i et slags MAID oppsett kan man pakket mange TB i et par U og fortsatt komme under 1KW, HK og CPU inkludert. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Hørt noe om en ny SSD fra Crucial, C300/600 eller noe, skal vist være ganske fin? Ikke gjort noe søk selv, men prata med en som skal bestille en og mente at den "banka" intel SSDene ganske så bra? Endret 30. mai 2010 av Nitrius Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 hehe, heftige planer Gullars, jeg ble litt inspirert selv av den artikkelen Lenke til kommentar
friskies Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Hvilke tanker har dere entusiaster om de nye Sandforce-SSD`ene? Og da spesielt i forhold til x25-M G2? Ser ut til at de utmerker seg på forskjellige måter: http://techreport.com/articles.x/18864/1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Hørt noe om en ny SSD fra Crucial, C300/600 eller noe, skal vist være ganske fin? Ikke gjort noe søk selv, men prata med en som skal bestille en og mente at den "banka" intel SSDene ganske så bra? Jeg har både intel gen 2 og Crucial c300. C300 degraderer seg nesten ikkje i forhold til intel gen2. Begge har trim, men c300 holder seg "fresh" mye bedre. Har lastet ned ca 500 gb med torrents på den c300 disken til sammen, og degradering er nermest ikkjeEksisterende :)Crucial c300 koster mye, men så er den en del raskere enn intel på iops, raskere skrivehastighet og lesehastighet på oppmot 350MB/s med sata 3/sas2 Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Hvordan er Crucial C300 på Sata 2 kontrollere? Er det stor forskjell mellom Sata 2 og Sata 3 ved bruk av Crucial C300? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Hvilke tanker har dere entusiaster om de nye Sandforce-SSD`ene? Og da spesielt i forhold til x25-M G2? Ser ut til at de utmerker seg på forskjellige måter: http://techreport.com/articles.x/18864/1 Det kommer an på hva du skal bruke den til og hvilken størrelse du snakker om, G2 er fremdeles en utmerket SSD. Hvordan er Crucial C300 på Sata 2 kontrollere? Er det stor forskjell mellom Sata 2 og Sata 3 ved bruk av Crucial C300? 6Gb/s gir et ekstra gir. Det er generelt sett litt høyere ytelse på alle området ved bruk på en 6Gb/s kontroller. (med 6Gb/s kontroller mener jeg LSI 9260, ikke onboard 9128 som rett og slett ikke er noe spesielt å skryte av) Jeg brukte en av mine 256GB C300 i laptoppen i 3 uker og den fungerte helt feilfritt. Ytelsen (målt med AS SSD) steg faktisk med noen poeng etter disse 3 ukene, høyst uvanlig, man kan ikke klage på sånt. Ytelsen på 3Gb/s er selvsagt god nok i massevis men man får som sagt det ekstra giret når man bruker den på det grensesnittet den er laget for. Lenke til kommentar
GSP<3 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Bestilte Intel X25-M 80GB forrige uke, satser på at jeg ikke blir skuffet Lenke til kommentar
Anv Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Det er ingen grunn til å bli skuffet over en Intel G2, den er meget bra. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Okey, hvordan er det mellom Intel 80 Gb Gen 2 oppimot C300, på en Sata 2 kontroller (Oneboard sådan)? Er det merkbar forskjell eller er det bare syntetiske tall? Lenke til kommentar
GSP<3 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Bør jeg tenke på noe spesielt når jeg skal installere W7 på SSD'en (X25-M)? Må jeg update firmware eller noe først? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 C300 er helt på linje med Intel G2 i opplevd ytelse på onboard kontrolleren, liten forskjell å merke egentlig og det er et godt kompliment for C300. Hvis jeg skulle trekke frem noe som er merkbart må det være at C300 256GB har en merkbart bedre skriveytelse ved kopiering av data. Forskjellen mellom G2 160GB og C300 128GB vil være betraktelig mindre enn sammenligned med 256GB utgaven. (det skiller 60-70MB/s) Dette betyr selvsagt lite med mindre man kopierer en del. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Bør jeg tenke på noe spesielt når jeg skal installere W7 på SSD'en (X25-M)? Må jeg update firmware eller noe først? Du kan jo sjekke om firmware er 02HA eller 02HD, begge disse gir TRIM i W7. (fw versjon står på label oppe til høyre) Lite å tenke på ellers, bare de vanlige tingene. - Justere ned eller fjerne pagefile. - Skru av system protection. (hvis du har en stabil maskin) Anbefaler ikke å bruke alle tweaks man finner på nettet, det er mye rart og mange av tipsene gjelder bare for gamle SSDer. Lenke til kommentar
GSP<3 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Bør jeg tenke på noe spesielt når jeg skal installere W7 på SSD'en (X25-M)? Må jeg update firmware eller noe først? Du kan jo sjekke om firmware er 02HA eller 02HD, begge disse gir TRIM i W7. (fw versjon står på label oppe til høyre) Lite å tenke på ellers, bare de vanlige tingene. - Justere ned eller fjerne pagefile. - Skru av system protection. (hvis du har en stabil maskin) Anbefaler ikke å bruke alle tweaks man finner på nettet, det er mye rart og mange av tipsene gjelder bare for gamle SSDer. Ok! Ang pagefile og system protection, gjøres dette via medfølgende software/software jeg må laste ned eller rett i OS-et? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå