Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Ta testen fra Techreport med en stor klype salt. Det var diverse ting som ikke stemte helt med tallene, f.eks. skalering med QD i IOmeter, og veldig merkelige resultater i noen av de mer uvanlige "test suitene" de kjørte.

Jeg kan godt kommentere nærmere om det er noen spesifike ting fra testen noen lurer på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

d^_^b

Jeg er ikke ufeilbarlig, så om noen kommer over noe jeg skriver som ikke rimer helt eller er feil så bare si i fra. Når det gjelder dette reviewet er jeg derimot ganske sikker på at de har gjort noe rart under testing, og resultatene er ikke hvor de burde være mange steder.

Lenke til kommentar

Til uka ankommer min føste SSD; "Intel X25-M SSD 80GB". Blir gøy å teste!

Det jeg lurer på; er det mye å hente på å tweake disken som nevnt fks her: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-*-Windows-7-Ultimate-Tweaks-Utilities-*&p=442158&viewfull=1#post442158 , og bør jeg tweake manuelt som nevnt eller gjør programmet "SSD Tweaker"

samme nytten?!

Kjører Windows 7/64bit!

Leverens GEN 2 av disse diskene med nyeste firmware, eller må den oppdateres med den som ble sluppet i desember av Intel?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

*Snip*

Selv så har jeg gjort begge deler, manuelt på linken du posta og med SSD Tweaker. Unntatt innlogging for visuell endring og temp mappa på RAMdisk (Bare 250MB RAMdisk til IE cache).

Formaterte datan nå, og tweaket den manuelt og automatisk. Innstallerte programmer jeg bruker på SSD'en og 20GB med spill på en harddisk. Det fungerer optimalt for meg.

Endret av cratrooper
Lenke til kommentar

Det er ikke anbefalt, i det hele tatt.

I RAID-0 blir ytelsen i hver enkelte situasjon 2x ytelsen til den tregeste enheten. De to SSDene yter såpass forskjellig at i mange tilfeller vil summen bli lavere enn intel alene.

I tillegg vil du få 80x2 GB kapasitet = 160GB, så du kaster bort 40GB.

Ha Intel som OS+program disk, og bruk Agility til eventuelle programmer/spill som ikke får plass på Intel.

Lenke til kommentar

Vil jeg merke stor forksjell fra en Western Digital Raptor 160gb og over til en Intel X25-M 80GB?

Vurderer å bytte ut OS disken.

Er ny til SSD, så om tweaking osv er lønnsomt?

Ser Amentio selger Intel X25-M 80GB til 1550kr ca.

Lenke til kommentar

Ja, du vil merke stor forskjell.

Ca 1 av 10 påstår de ikke merker noen forskjell fra HDD til SSD, men når de senere går tilbake til HDD i venners maskiner eller bærbare kommer det som regel "hva er galt med denne skiten". :p

x25-M 80GB er et godt valg, og er fortsatt standard anbefaling om man ikke spesifiserer spesielle bruksområder.

Før du bestiller bør du sjekke at hovedkortet ditt støtter SATA modus AHCI (alternativene er IDE og RAID).

Tweaking er lønnsomt, det er liten smørbrødliste som gjør jobben for x25-M du kan få unna på ganske kort tid. Det er litt til å hente etter det, men det er for spesielt interreserte.

Lenke til kommentar

Takker for svar, mitt største irritasjonmoment med Raptoren er at den bråker noe enormt synes jeg. Jeg er ganske tolerant med lyd fra pc, men etter jeg monterte raptoren ble det mye bråk synes jeg.

Jeg mener å husker mitt HK støter ACHI, mener værtfall jeg har sett valget i BIOS.

Mitt HK er forøvrig Asus Commando P965 eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det er snakk om pr flash kanal, eller om det er faktisk båndbredde fra NAND die. ONFI 2.2 spesifikasjonen søtter 200MB/s pr kanal.

Skrivehastighet er også noe å lure på. Den er typisk 1/10 - 1/5 av lesehastigheten.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne hatt en SSD til minibærbaren min også. Jeg trenger egentlig bare 30 GB, men litt mer er ikke å forakte om det ikke koster mye ekstra. Hovedsaken er at den er rask. Bruksområdet er 80% surfing, 10% fotoredigering/visning og 10% diverse annet. Jeg bruker både Windows XP og Ubuntu 10.04 på maskina og har ikke planer om Windows 7 med det første.

Foreløbig har jeg sett meg ut tre kandidater:

- Intel X25-V 40 GB 846 kr

- OCZ Agility 2 50 GB (Sandforce SF-1200) 1525 kr

- Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 1550 kr

Er det flere åpenbare kandidater i samme pris og kvalitetsklasse? Er det en ny Intel X25-V 80GB på vei? Er disse overkill i forhold til mitt bruksmønster?

Lenke til kommentar

Sjekk om din minibærbare kan kjøre AHCI modus, om ikke er en god gammel Indilinx barefoot, eller til og med de nye Indilinx Barefoot Eco greie valg. Om du ikke har AHCI kommer du ikke mye over 5000 IOPS les uansett, så 15-16K fra Barefoot eller 30-35K fra intel og SF har ikke liten betydning. Det er en forskjell for random write, men for dine bruksområder bør dette ikke være et stort moment.

Jeg vil anbefale x25-V om du kan bruke AHCI mode, Barefoot 30GB/Barefoot eco 60GB, eller muligens JMF618 64GB om du ikke har AHCI. Dette er tatt fra et pris pr opplevd ytelse og kapasitet synspunkt.

EDIT: x25-V 80GB kommer til høsten en gang, i følge roadmaps. Prisen blir (sansynligvis) lavere enn x25-M 80GB, men høyere enn x25-V 40GB.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hei!

Poster her selv om jeg ikke vet om dette skyldes SSD, men vet at det er noen SVÆRT kompetente sjeler her inne. Saken er den at jeg nå skulle starte mitt nybygg for første gang og installere W7. HK er et MSI P55 GD65 med en i7 860 og 4GB Mushkin 1600mhz CL9. SSD er en Intel x25-V. DVD-drev er en eldre Nec med IDE-grensesnitt. I BIOS så alt bra ut, og jeg satt både on-chip sata og ekstra sata til ACHI. Endret boot-rekkefølge og startet på nytt. Windows-filene loadet raskt inn, men der sluttet moroa... Når det var klart startet den på nytt og loadet filene igjen. Deretter ble skjermen svart. Hvis jeg disablet ekstra sata kontrolleren, som ikke er i bruk, finner den ikke DVD, og det skjer ikke noe. Tenkte derfor at denne hadde noe med DVDen å gjøre og enablet den igjen, men denne gangen som IDE. Den loader da filene igjen, men mye langsommere. Problemet er dog det samme, den gjøre dette 2 ganger, deretter skjer det ingenting. Et ntt forsøk ender i BSOD med "PFN list corrupt"

Er det noe jeg har glemt når det gjelder installasjon på SSD siden dette er nytt for meg, eller er det noe hardware-relatert? Grunnen til at jeg spør her er at jeg har opplevd tregheter før under installasjon til SSD, men når det først ble klart gikk det som ild i varmt hvetebrød.

Er det problemer med å kombinere IDE og SSD med ACHI?

Lenke til kommentar

PFN List corrupt er som oftest et tegn på minneproblemer eller driverproblemer.

Prøv å sette inn minne på nytt eller bruk bare 1 minnebrikke for å teste.

Det kan også være verdt å oppdatere bios på hovedkortet.

At den loader windowsfilene på nytt kan skyldes at DVD'en har prioritet ved boot og starter da installeringen på nytt.

Du kan ta ut DVD platen ved første reboot, den trenges ikke for videre installering.

Lenke til kommentar

Driverproblemer er vel utelukket iom at ingenting er installert ennå? Eller tar jeg feil her? Den kjører Memtest 86 nå så får vi se om den finner noe. Har det noe å si at den kunner 4087 MB og ikke 4096?

Kan vi da utelukke problematikk rundt IDE DVD-brenner og SSD på ACHI? Synes egentlig det er rart at DVD blir borte hvis jeg disabler Jmicron Sata. Denne har kun 1 kontakt på HK og burde vel ikke styre DVD?

EDIT: Memtest 86 fryser etter 6 min, og når jeg starter det igjen finner det kun 2039MB, så tror nok at minnet er feilen ja. Skal prøve å sette det i på nytt dog.

EDIT2: Ny montering av brikker, og Memtest fryser også med beskjeden "Unexpected interrupt, halting"

Tror jeg slår meg til ro til tirsdag og ringer Netshop. Tror nok de brikkene er defekte.

Endret av Malmis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...