Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Onboard kontrollerene på X58 (ICH) er meget bra, det er ikke noe poeng i å kjøpe noe annet med mindre du skal ha raid-5 eller evt mange lagringsenheter.

Hvis du foretrekker ASUS burde P6X58D være et godt alternativ.

Gigabyte X58A-UD7 er også et godt alternativ, det har også USB3.

Det blir egentlig bare et spørsmål om du har noen preferanser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe. Du kan nok starte installeringen så lenge du har på ACHI. Resten, hvis det er noe, mener jeg kan gjøres etter hvert.

Dvs: Hvis du skal ha annet enn W7 på den, kan det være litt ytelse å hente i å "aligne" partisjonen. W7 gjør det automatisk.

Lenke til kommentar

Det er somregel mulig å finne mye grunnleggende info om en tråd om man tar seg tid til å skumme introen i førstesposten. I denne trådens førstepost er det seksjon 2. Sitat tatt fra bunn av den:

Det siste punktet jeg vil ta opp i denne introduksjonen er noe som heter NCQ (Native Command Queue). Dette er en funksjon som tillater lagringsenheter å selv velge hvilken rekkefølge de vil behandle forespørsler fra operativsystemet (OS), og kan betydelig øke ytelsen. For harddisker tillater dette disken å optimalisere hvordan lesehodene skal flyttes slik at den slipper å bevege hodet så langt eller rotere så langt mellom hver plass som skal leses og skrives, og derfor slipper å vente så lenge på de mekaniske delene. Harddisker kan øke IOPS ytelsen med 1,5-2x på denne måten.

SSDer kan benytte denne funksjonen til å ta i bruk alle flash-kanalene sine for å arbeide med mange små operasjoner i parallell. De fleste forbruker-SSDer har 4-10 kanaler, og kan derved få flere ganger høyere IOPS ytelse når de kan bruke denne funksjonen. For å kunne ta i bruk NCQ må man bruke enten AHCI modus eller RAID

<...>

Som standard er alle hovedkort stilt inn til å ha SATA modus som IDE og ikke AHCI eller RAID, så man må manuelt forandre denne i BIOS for å kunne få fordelene av NCQ.

Uten NCQ klarer de fleste SSDer i området 20MB/s les ved 4KiB tilfeldig plasserte pakker (5000 random read IOPS), mens med NCQ aktivert klarer de fleste 4-kanals SSDer ca 60MB/s (15.000 IOPS), og Intel x25-M med sine 10 kanaler klarer 120-160MB/s (30-40.000 IOPS). Det er derfor ganske viktig å bruke AHCI eller RAID modus med SSDer.

Seksjon 3 inneholder en ordliste om man lurer på hva ord brukt i tråden betyr. Hentet derfra:

* NCQ: Native Command Queue. Lar lagringsenheten bestemme rekkefølgen forespørsler besvares i, støtter opp til 32 forespørsler i kø hos hver lagringsenhet. Krever AHCI eller RAID modus.

* AHCI: Advanced Host Controller Interface. En utvidelse for SATA som gir støtte for NCQ og hot-plug (at enheter kobles fra/til mens systemet kjører).

Jeg har planer om å legge til en FAQ seksjon for slike spørsmål som dette, og er veldig overbærende med folk som lar være å lese førsteposten siden den er såpass lang. Alikevell er i hvertfall seksjon 2 (introduksjon) en fordel å lese.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Har vært aktiv før i tråden, da jeg hadde ett problem med AHCI og RAID i BIOS. Det som er, er at jeg ikke får aktivert AHCI på mitt nVidia hovedkort og da ble jeg bedt om å formatere den i RAID settings.

Jeg prøvde det, satt den i RAIDmodus, aktiverte SATAporten i BIOS med RAID, men når jeg skulle formatere den, fant jeg ikke den i Windows 7 innstaleringen, så jeg valgte å ikke formatere ;>

Noen som vet problemet her?

Lenke til kommentar

Du trenger RAID drivere for å kjøre i RAID modus. Det skal ligge på en CD som fulgte med hovedkortet. Det samme rådet gjelder ennå om å installere i RAID non-member heller enn IDE.

Når du har installert kjør en kjapp CrystalDiskMark 3.0 og post screenshot, så kan vi si deg om den yter som den skal.

Lenke til kommentar

Hadde håpet på litt hjelp fra dere.

Har lenge vurdert og kjøpe meg en SSD disk da maskinen min trenger litt oppgraderinger for å holde til det blir storinnkjøp neste gang.

Men det finnes jo utrolig mange å velge mellom.

Jeg sitter på et Asus Maximus Formula HK som har Intel® X38/ICH9R

Hadde ikke planlagt raid i utgangspunktet, men er åpen for forslag.

Prisen totalt burde ikke gå for mye over 3500,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...