Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer an på hvilken CPU du har. Hvis jeg ikke tar helt feil er Intel Pentium M og Intel Core (Duo/Solo) 32 bits, mens Intel Core 2 (Duo) er 64 bit. Hvis du har sistnevnte er det greit å kjøpe 64 bit OS så du har muligheten til å oppgradere til 4GB eller mer ram.

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt min installering av win7 på Vertex 2x30gb raid0 i ca. et halvt år.

 

Dette var tallene ved fersk install av fw 1.5:

post-20387-1272799579,7068_thumb.png

(seq:skriv på akkurat denne testen var horribelt lav. Aner ikke hva som skjedde, men er mer riktig nå iallefall)

 

Ikke veldig imponerende med tanke på at Intel X-25 M ikke ligger langt bak på de fleste verdier og over på noen som singel disk :p

 

Jeg hadde av det jeg kan huske også 300-400 mb/s read på HDTune.

 

Dette er verdiene idag:

 

post-20387-1272799638,8549_thumb.jpg

 

post-20387-1272799648,8671_thumb.jpg

 

AS-SSD har ikke forandret seg så veldig, men har jo fått seg en trøkk på 4k og 4k-64trd. Dette sikkert fordi TRIM ikke funker i raid.

Det som derimot forundret meg var verdiene i HDTune. Min standard Seagate 1 TB disk har jo omtrent samme score i HDTune. Hva har skjedd her?

 

HDTune er jo ikke laget med tanke på SSD, mens AS-SSD er det. Siden verdiene er mer normal AS-SSD skal jeg da bare avskrive HDTune som en abnormalitet eller har raidet mitt faktisk tatt en nesestyver i hastighet?

Lenke til kommentar

Feh,

jeg har en Intel Core Duo T2400, 32 bits hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Jeg bør kanskje kjøpe fullversjonen av Windows 7 da? (siden den kan funke på både 32 og 64 bit)

 

Vil den ytelsesmessige oppgraderingen bli begrenset dersom jeg kjører Windows 7 i 32 bit versjon?

Lenke til kommentar

For å få brukt 64 bits versjonen er du mest sansynlig nødt til å kjøpe både nytt hovedkort, cpu og muligens ram. Hovedkortet ditt er sokkel 479 og prosessorer til dette selges ikke så mange steder lenger (sokkel 775 er den "eldste" sokkelen som man vanligvis finner CPUer til, retail). Du kan alltids lete etter en gammel Core 2 Duo TXXX prosessor på bruktmarked, men det vil mest sansynlig føre til mer leiting og ergrelse enn frelse :p Komplett liste over kompatible CPUer til hovedkortet ditt finner du her.

 

Hvis du vil ha Win 7 nå, men vente med oppgradering av CPU/HK til et senere tidspunkt kan det lønne seg å kjøpe retail versjonen av W7 ja siden du da får brukt den på begge systemene. Kjøper du OEM er du låst til maskinvaren (hovedkortet). W7 home premium retail er nok det mest lønnsomme og koster rundt 1700 kr. Engelsk versjon er også å anbefale.

 

Ang. SSD kommer det helt an på hva du er ute etter å oppnå. Jeg vil i grunn ikke anbefale disker på 32 GB siden de har en lei tendens til å bli fort fulle, selv med kun programmer og dokumenter på. W7 tar også opp en god del GB. 64 eller 80 er bedre. Hvis du ikke er noen ytelseshore og hvis du ikke har planer om å bruke alt for mye penger vil stort sett de fleste random 64 GB SSDer holde i massevis. Dog koster en Intel X25-M Gen. 2 80 GB "kun" 1900 kr hos komplett noe som er bare 4-500 kr mer enn de billigste 64GB SSDene som er noe å spare på pluss at du i tillegg får en av de desidert beste SSDene i den prisklassen.

 

Den ytelsesmessige oppgraderingen vil i meget liten grad bli begrenset av selve windows og du vil nok få et godt hopp i ytelse med SSD (dog det begrenser seg stort sett til aksesstid på filer, oppstart av maskinen og programmer og loading i spill).

 

Hadde jeg vært deg ville jeg nok sterkt vurdert å enten vente til du har råd, hvis det er det det står på, eller å oppgradere hele pakka med nytt hovedkort, CPU og ram i tillegg til W7 og SSD. Selv kjøpte jeg rigg først, og oppgraderte med SSD noen måneder senere. W7 var jeg så heldig at jeg fikk gratis fra skolen :)

Lenke til kommentar

Feh,

takk for utfyllende svar. PC'en benyttes til surfing på nett 90% av tiden, resterende 10% er fremvisning av bilder og video, samt å kikke på en nedlastet serie i ny og ne.

 

Jeg trenger egentlig ikke Win7, (klarer meg fint med XP), men mener å ha lest et sted at man burde ha Win7 for å få noen særlig effekt av å kjøre ssd som systemdisk. Dersom dette ikke er tilfelle så er valget enkelt, da kjøper jeg den 80gig ssd'en til Intel som er anbefalt og oppnår det jeg vil.

 

Det jeg ønsker å oppnå er raskere oppstart og raskere responstid ved åpning av programmer, kopiering av filer osv.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Som mange andre tenker jeg kjøpe en SSD til OS (Win7) og programmer (samt spill om det blir plass). Ser at Intel X25-M Gen2 anbefales av mange, og jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe en slik, men før jeg gjør det lurer jeg på om noen har erfaringer med konkurrenter i omtrent samme prisklasse? Tenker da på hovedsakelig på Corsair Nova, men også OCZ Solid 2 eller Vertex/Agility (1).

 

For øyeblikket bruker jeg 120GB til C:, men dette kan trimmes ned en del. Siden Intel kommer i 80 GB eller 160 GB, mens en del av de andre kommer i ~120 GB kan det hende det er mer "lønnsomt" å gå for en av konkurrentene?

Lenke til kommentar

Zlatzman, du vil ha intel x25-M for OS + programmer ;)

Alle de andre SSDene du lister bruker kontrolleren Indilinx Barefoot, og yter ganske likt. Intel yter en liten smule bedre på sekvensiell lesing, ca dobbelt så bra på lesing av veldig små filer (IOPS) som teller mye for OS, knuser de på skriving av små filer, men yter ca som en vanlig harddisk på sekvensiell skriving.

Intel vil være merkbart raksere som systemdisk, så jeg anbefaler deg å gå for den. Pris pr GB er dessuten ca det samme for Intel og de andre, så kostnad er ikke noe argument mot Intel.

Lenke til kommentar

Hei

Dette med å sette AHCI i BIOS før installering av OS på SSD, er det noe som må gjøres på nye HK også? Har fått et MSI P55 GD65, men har ikke funnet noe sted for dette i manualen. Eller vil dette være default på de fleste kort?

Har ikke fått disken ennå, men tenkte jeg skulle stille forberedt :p

Lenke til kommentar

Hvordan blir det å foreta "sikker formatering" eller "sikker sletting" på SSD?
Det finnes et utall programmer for slik, men de er vel laget for tradisjonell spinnedisk alle sammen?
Eller er det ingen forskjell i teknologien som må tas høyde for?


Hva med å hente ut "tapt data"? Er det lettere eller vanskeligere med software? Hva med fysisk inngrep ala Sibas?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Har ingenting som heter Main i min BIOS, men man kan stille inn noe under "integrated peripherals" som ligner. Skal sjekke at det er der før jeg installerer.

Regner med at alle hovedkortprodusenter skreddersyr sine BIOSer selv om de er fra Award eller AMI eller hva de heter.

Lenke til kommentar

Crucial har kommet med ny firmware til C300. Desverre så rapporterer Anandtech at denne "bricker" diskene ved oppdatering....

Hva er bricker?

 

 

 

 

 

Anvil har oppdatert sine og alt virket ok. 

 

 

 

 

Jeg oppdaterer min også, hvis det ikkje skader dritten. Noe jeg ikkje tror kommer til å skje :p

 

 

Lenke til kommentar

Hva er bricker?

 

Anvil har oppdatert sine og alt virket ok.

 

Jeg oppdaterer min også, hvis det ikkje skader dritten. Noe jeg ikkje tror kommer til å skje :p

 

Det ville jeg vært forsiktig med Nizzen. Da jeg oppgraderte rutere skjedde det avogtil at en versjon kom ut som "bricket" ruteren.

Og ja er noe "bricked" så kan det være synonymt med ubrukelig.

 

Sjekk ut andre forum først, husk buggen kan være slik at den krever feks versjon xx eller patch xx slik at noen kan oppdatere problemfritt mens andre blir "bricked" og dermed er disken ubrukelig. Kan sikkert få ny disk på reklamasjon om den virkelig blir ubrukelig men det å sitte rundt å vente på nye disker er jo ikke kjekt.

 

Om firmwaren din fungerer tålig bra sånn at det ikke er vektige grunner til oppgradering ville jeg ventet noen dager å fulgt nye med på hva som skjer med andre eller om det kommer ny versjon.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...