( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Jeg har hatt den i litt over en måned nå, med jevnt bruk som systemdisk i desktopen. Jeg brydde meg ikke med å teste ytelsen på den, da jeg for det meste kun er interessert i real-life ytelser. Jeg kan ikke påstå at den fungerte dårlig i den tiden jeg brukte den, plutselig bare sluttet den å virke. Jeg vil mene jeg rakk å bruke den en ganske god del før den sa takk for seg. Jeg syns virkelig det var bemerkelsesverdig at den skapte nevnte effekt på PC-en da den var tilkoblet. Først trodde jeg hovekortet begynte å tulle, men problemet vedvarte altså ikke idet jeg koblet ut SSD-en. Siste brekninger før den endelige død? Ser ut som de aller fleste butikkene har fjernet disken fra produktlistene. Jeg har en mistanke om at jeg var den siste som fikk kjøpt denne disken fra Multicom. Endret 18. april 2010 av Motoko Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Ok, så Intel sine Gen2 har TRIM, men det hjelper lite for meg som bruker Mac. OCZ har GC (Garbage Collection), men finnes det alternativer? Har noen andre enn OCZ implementert dette i firmware? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 18. april 2010 Forfatter Del Skrevet 18. april 2010 Ja, de fleste nyere SSDer har GC, forskjellen mellom de er hvordan de arbeider og hvor aktive de er. Intel's GC arbeider hovedsaklig passivt når det skrives som en del av wear leveling og write placement og noe når enheten er inaktiv dersom det trengs, mens OCZ implementerer mer aktiv bakgrunns-GC som jobber når enheten er inaktiv. Veldig aktiv GC kan bidra til økt write amplification. GC ekskluderer ikke TRIM, eller gjør det unødvendig, de komplimenterer hverandre, og TRIM gjør GC mer effektiv. Om du lurer på hvordan ligger det beskrivelse i førstepost, og linker videre til sider som beskriver mer grundig. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Ja, de fleste nyere SSDer har GC, forskjellen mellom de er hvordan de arbeider og hvor aktive de er. Intel's GC arbeider hovedsaklig passivt når det skrives som en del av wear leveling og write placement og noe når enheten er inaktiv dersom det trengs, mens OCZ implementerer mer aktiv bakgrunns-GC som jobber når enheten er inaktiv. Veldig aktiv GC kan bidra til økt write amplification. GC ekskluderer ikke TRIM, eller gjør det unødvendig, de komplimenterer hverandre, og TRIM gjør GC mer effektiv. Om du lurer på hvordan ligger det beskrivelse i førstepost, og linker videre til sider som beskriver mer grundig. Jeg vet omtrentlig hva det er, jeg trenger bare å vite hvilken SSD som er best til en MacBook Pro. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Generelt sett ser det ut som Intels G2 har minst problemer på Mac. Titter man rundt på forum i utlandet har det vært betydelige problemer med bla Indilinx baserte SSD'er og Mac. (Indilinx kontrolleren sitter f.eks i Vertex) Crucial C300 ser også ut til å fungere bra på Mac. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Heilage: Kjører en 80GB Intel x25 på macbooken min (v3,1, hvit plastikk). Var bare å bytte den ut direkte med harddisken. Har ikke hatt problemer etter det. Maskina er veldig mye kjappere på oppstart av programmer, og enda kjappere på spotlight-søk enn før. TRIM funker ikke på mac os x da, dessverre. Endret 19. april 2010 av dabear Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Heilage: Kjører en 80GB Intel x25 på macbooken min (v3,1, hvit plastikk). Var bare å bytte den ut direkte med harddisken. Har ikke hatt problemer etter det. Maskina er veldig mye kjappere på oppstart av programmer, og enda kjappere på spotlight-søk enn før. TRIM funker ikke på mac os x da, dessverre. Jeg har hatt både Vertex 30 og 60GB (60GB døde for kort tid siden, har fått RMA), spørsmålet er om det finnes bedre alternativer. Lenke til kommentar
Dabola Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) No er det klart for ein re-installasjon av system på min Super Talent, SSD FTM64GX25H. Kjøpte den i juni i fjor og styra ein masse med å oppdatere FW og gjere den klar for XP prof gjennom 1024 allignment og 4 KB cluster. Fekk det til i august gjennom gode råd frå JKJK. (-takk igjen for hjelpa, JKJK!) Dengong var eg skeptisk til win7 men no er tida komen for å reinstallere til Win7. Frå i fjor kan eg hugse at allignment og cluster ville ha blitt tilpassa automatisk om eg hadde installert win7. I so fall er det vel berre ei rein oppdatering av FW som må til før Win7, eller kva? SSD'en har i dag HW 1711. Jfr forumet ...if your Crucial M225 Solid-State Drive has firmware 1711 you must first revert back to the 1571 firmware prior to updating to the new 1819 version". I fjor klarte eg å få laga ein bootbar USB men etter masse forsøk stranda eg alltid her; --------------------------------------------------- Super Talent Teck FIRMWARE UPDATE UTILITY Ver 1.00 --------------------------------------------------- New firmware model = STT_FTM64GX25H New firmware revision = 1711 --------------------------------------------------- Do you want find target drive(s)? (y/n) Når eg so trykka Y fekk jeg opp denne meldinga: Not found any drive. Press any key! Etter neste tastetrykk fekk eg denne meldinga: Floating poinnt error: Stack fault. Abnormal program termination Memory allocation error Cannot load COMMAND, system halted Heilt til eg tilfeldig forsøkte å endre frå stor Y til liten (y) - altso klikka Caps Lock. Då funka det. I manualen stod det at det ikkje var forskjell mellom liten og stor bokstav. Dette skjedde i august, to månadar etter fyste forsøk! (riktig inkl. en lang ferie i nord og problem med null signal til skjerm) No er eg igjen redd for å strande på ein tilsvarande måte. Er det nokon som kan forklare meg kva eg skal gjera, trinn for trinn, for å oppdatere HW og gjere SSD'en klar for reinstallering av win 7? Pr idag fungerer den med XP prof. - om eg booter frå SSD'en. I tillegg har eg to snurre-disker kor det ligg ein prøveversjon av win7 på den eine. Som eg kan boote frå gjennom å klikke F12 og velgja disk. No vil eg altso erstatte xp med win 7. Er denne lista korrekt: 1. Kopi av heile disken (64 gb - kor kun 20 er brukt til system og programfiler) 2. Kople frå dei andre diskane. 3. Lage ein bootbar usb og leggja FW 1571, so 1819 og til slutt 1916 inn og installere trinnvis desse firmware-versjonane som beskrevet ovanfor. 4. Starte opp med DVD'en med win 7 satse på at den finn SSD'en og installere OS. Er det noko eg har gløymt/misforstått/utelatt eller kva? Så lenge den fungerer idag må det ingen endringer til i BIOS? Med ny FW blir vel alt innhaldet på SSD'en sletta, så ingen formatering må til i forkant? Heller ikkje noko tilsvarande allignment som må gjerast mellom pkt 3 og 4 ? Eller justering av cluster-storleik? Og HP USB Disk Storage Format Tool er framleis enklaste måten å lage ein bootbar usb? (PC'en er svært lik denne komplett-pakken; men med Gigabyte GA-MA780G-UD3H og AMD II X3 720 ) Takker på førehand for all hjelp og råd. Endret 19. april 2010 av Dabola Lenke til kommentar
Anv Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Problemet ditt skyldes helt sikkert at diskkontrolleren på hovedkortet ikke står i riktig mode. Normalt sett er IDE nødvendig, du får sjekke hva den står til og eventuelt prøve å bytte mode. Rekkefølgen din ser grei ut, avhengig av disk mode må du endre dette før fw oppdatering og tilbake igjen før W7 installeringen. Du finner nok ut av det, i værste fall tar du med deg SSD'en og ev. CD/USB til noen med et Intel hovedkort. (det er ikke alltid like enkelt å få oppdatert fw på annet enn Intel hovedkort) edit: Ja, du må ta backup før du oppgraderer firmware, det kan gå galt og enkelte firmware tømmer SSD'en. Endret 19. april 2010 av Anvil Lenke til kommentar
Dabola Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Takk for rådet, Anvil. Som sagt var det liten/stor bokstav som var flaskehalsen ved sist oppdatering. Før eg fann det var eg innom i Bios og endra modus både ein og fleire gongar - då dette var spesifisert ssd-manualen. Sidan den gong har eg ikkje endra modus, so akkurat det trur eg at eg skal få til. Og den står framleis står i IDE modus. OneChip SATA Type: NativeIDE og OneChip Port 4/5 Type IDE Men det eg funderer mest på er om det må gjerast noko meir mellom FW oppdatering og installasjonen av win7? A la allignment osv. Endret 20. april 2010 av Dabola Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Har det vært noe nytt rundt drivere fra Intel til SSDene deres med Trim støtte? Noen som vet? Tenker da på chipset driverne. For til nå har det bare vært default Win7 drivere som har hatt automatisk støtte for TRIM, om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Wow. Jeg Xbenchet Vertexen min i dag med mistanke om at noe var galt. Sequential Wrtie på 4k blocks ga meg 0,22MB/s (!) kontra 175MB/s når den var ny. Har allerede opprettet garantisak. Lenke til kommentar
fredrikoz Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 (endret) Jeg har et kanskje dumt spørsmål men jeg fyrer i vei likevel, Jeg har kjøpt Denne ssd disken og denne hdd`en Det som er planen min er sikkert som mangen andre sin også, nemlig og kjøre os på ssd`en og spill/filmer/musikk på hdd`en, men er det noe jeg bør være obs på eller noe jeg må gjøre for og få dette til og fungere optimalt sammen? Og vil jeg merke forskjell på spill, selv om de er lagret og innstalert på en 7200rpm hdd og jeg kun har os på ssd`en? Takker for svar Endret 21. april 2010 av fredrikoz Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 21. april 2010 Forfatter Del Skrevet 21. april 2010 Du vil sansynligvis få noe bedre loading siden OS og programmer ikke belaster HDD i bakgrunn. Hvor stor forskjell dette utgjør vil komme ann på hvor mye skit du har som surrer og går i bakgrunn. Om f.eks. Windows updates, quick virus scan (kun C:), etc. begynner i bakgrunn vil forskjellen være ganske dramatisk Lenke til kommentar
johome Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Anand Tech har testet OCZ Agility 2. Lenke til kommentar
fredrikoz Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) vil jeg kunne utnytte ssd disken 100% f0rdet om jeg har en hdd koblet paa systemet og. husker en kamerat av meg fraraadde meg og kjope ssd disk fordi han sa at de kun kunne skrive til disken ett visst antall ganger ogsaa var det game over, er det noe som helst hold i det jeg sier naa eller er det bare vas Endret 22. april 2010 av fredrikoz Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. april 2010 Forfatter Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Du vil kunne utnytte SSDen 100% selv om du har tilkoblet HDD (og andre ting). Flashminnet som brukes i SSDer kan kun skrives til en begrenset antall ganger, tallet for de fleste forbruker-SSDer ligger rundt 10.000 overskrivinger av HELE SSDen, alså du kan skrive 10.000 x [antall GB] til den. Når du har nådd dette tallet slutter den ikke plutselig å fungere, men du vil begynne å få fler rettbare lesefeil som rapporteres i S.M.A.R.T. om du fortsetter å bruke den, og når du er et godt stykke videre vil du begynne å få feil som ikke kan rettes. Jeg har regnet på dette, og ALLE nyere forbruker-SSDer kan skrives til 20-50GB om dagen i 5+ år. 10.000 overskrivinger / 365 dager = 27år med èn overskriving av SSDen pr dag. Om man regner med selv 10x write amplification blir det 3 år med en overskriving pr dag, som er urealistisk mye for en systemdisk. Om du skal bruke SSDen til systemdisk og har mediafiler og download mappe på en harddisk skal det godt gjøres å skrive over 3-5GB om dagen i snitt. Svaret er altså at for normal bruk kan du bare glemme at minnebrikkene blir slitt ved skriving. En harddisk vil sansynligvis bli slitt ut før en SSD uansett ved normal bruk, så det er ikke et argument mot å bruke SSD til systemdisk. EDIT: Argumentet hadde noe hold for 5 år siden, når de største SSDene var 16-32GB, og de ikke hadde mekanismer for å gjevne ut slitasje over hele lagringsmediet eller håndtere "write amplification". Om det er noen ord her du ikke forstår, så står forklaring i første post i denne tråden. Vil du vite mer om SSD står det meste du trenger å vite der eller i linkene jeg har listet. Endret 22. april 2010 av GullLars Lenke til kommentar
fredrikoz Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 okey, takker for utfyllende og god forklaring Lenke til kommentar
Pop Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Hm, jeg tror SSD blir bedre med "modning". Min Intel X-25 80GB kjøpt til jul er raskere nå enn ved installasjon. Målene da var Sequential Read : 255.459 MB/s Sequential Write : 85.710 MB/s Random Read 512KB : 194.052 MB/s Random Write 512KB : 85.878 MB/s Random Read 4KB : 22.986 MB/s Random Write 4KB : 58.814 MB/s Test Size : 100 MB Date : 2010/01/07 17:33:09 I dag så den slik ut: Eneste negative er at Firefox nå bruker 5-6 på å starte, mens enkelte andre program er enda tregere, f.eks. ACDSee bruker nesten 15 sekunder uten at jeg kan forklare hvorfor. De har pleid å starte innen jeg rekker å slippe musknappen. X-25 er systemdisk, har andre disker for lagring så acdsee kan vel forklares ved en annen disk som ting hentes fra. Men Firefox...? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Har det vært noe nytt rundt drivere fra Intel til SSDene deres med Trim støtte? Noen som vet? Tenker da på chipset driverne. For til nå har det bare vært default Win7 drivere som har hatt automatisk støtte for TRIM, om jeg ikke tar helt feil. 9.6.0.1014 har TRIM støtte. Last ned Endret 22. april 2010 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå