SilentNET Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Da gjenstår det bare å finne en måte som gjør at Intel X25 G1 også kan få trim Lenke til kommentar
Anv Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 OCZ lanserer Onyx 32GB SSD med Indilinx Amigas kontroller. Sekvensiell les/skriv ligger på 125/70MB/s Kanskje ikke de beste spesifikasjonene men det ligger over en HDD og ikke glem aksess tiden. Prisen er satt til rundt $100. Link til tomshardware Lenke til kommentar
asad Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Ügh. ikke nok med at C300 128Gb varianten har lavere skriveytelse, bruker den ikke sata 3 standaren engang. Blir en intel 160Gb da, til slutt. 5500kr for en harddisk, med unødvendig mye plass er bare bortkastet. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 asad, Hva er det du mener? Alle C300 har 6Gb/s interface. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Det virker som Win7 RC reboots annenhver time har tatt livet av min Intel 160GB G2. Jeg trodde først det kunne være at jeg noen dager i etterkant forsøkte å oppgradere fra RC til RTM, men disken er også borte fra bios, ergo virker den død. Ikke morro. EDIT: Jeg forsøkte å bytte SATA port for Intel disken, men ingen bedring. Den blir også stående å henge en liten stund i bios boot der denne disken settes. Dette blir min andre RMA på Intel SSD disk. Første gang var dog med flash av en dårlig flash fil fra Intel mot en 80G1, mens dette er under helt normal drift. Endret 11. mars 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
asad Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 asad, Hva er det du mener? Alle C300 har 6Gb/s interface. Ikke 128GB versjonen , ifølge amentio ( http://www.amentio.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=414854&WebSiteMapNodeID=1000005 ) Tar de feil her? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Ja de tar feil. (de har vel bare klippet og limt litt) fra websiden til Amentio "Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB SATA 3 Gb/s, opp til 355MB/215MB sec lese/skrive" Link til websiden til Crucial klipp fra Crucial Pushing performance to new levels •Read speeds up to 355MB/s •SATA 6Gb/s interface •High-speed Synchronous NAND •Limited three-year warranty Lenke til kommentar
asad Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Skulle ha undersøkt nærmere ja, ble bare umiddelbart forbanna Takk for rettelsen. Da ble disken plutselig mer attratkiv igjen! 355Mb leseytelse 160Mb Skriveytelse Kontra 200/100 fra intel. Jeg vet de tallene ikke er alt men Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Vet ikke om dette er riktig sted å spørre, men here goes. Hvis jeg hiver ihop et system med snurredisk, kan jeg da lage en avbildning, og installere den på en SSD senere? Spørsmålet er vel egentlig om slike avbildninger kan brukes på tvers av disker. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Ja de tar feil. (de har vel bare klippet og limt litt) fra websiden til Amentio "Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB SATA 3 Gb/s, opp til 355MB/215MB sec lese/skrive" Link til websiden til Crucial klipp fra Crucial Pushing performance to new levels •Read speeds up to 355MB/s •SATA 6Gb/s interface •High-speed Synchronous NAND •Limited three-year warranty Når skal du teste denne i raid-0 da? På lørdag skal jeg teste en single, men vet ikkje om jeg tør å ta meg råd til 2 stk enda Lenke til kommentar
asad Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) jeg leste på noe forum, at de som utviklet C300 sa man overhode ikke burde kjøre disken i raid0. De påstod den ville bli betraktelig dårligere etter ca ett år.. skal poste link senere. edit: "I spoke with a Crucial Technician today 3/09/2010 and he said running C300's in Raid 0 should never be done. He said it will work very well and very fast for the first few months but then it will become slower and slower until the C300 becomes unrepairable after about one year of use. He said there is nothing that could be done to maintain the C300's in Raid 0. An Intel X25-M technician told me the same thing about there generation II X25-M SSD. It appears no manufacturer has the ability to reliably run SSD's in Raid 0. Am I missing something? I hope I am, I really wanted to see Raid 0 C300 SSD's in action" Link: http://forums.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/Is-Raid-0-Possible-with-2-RealSSD-C300-s/m-p/10752 Endret 11. mars 2010 av asad Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) jeg leste på noe forum, at de som utviklet C300 sa man overhode ikke burde kjøre disken i raid0. De påstod den ville bli betraktelig dårligere etter ca ett år.. skal poste link senere. edit: "I spoke with a Crucial Technician today 3/09/2010 and he said running C300's in Raid 0 should never be done. He said it will work very well and very fast for the first few months but then it will become slower and slower until the C300 becomes unrepairable after about one year of use. He said there is nothing that could be done to maintain the C300's in Raid 0. An Intel X25-M technician told me the same thing about there generation II X25-M SSD. It appears no manufacturer has the ability to reliably run SSD's in Raid 0. Am I missing something? I hope I am, I really wanted to see Raid 0 C300 SSD's in action" Link: http://forums.crucia...300-s/m-p/10752 Her må du holde tungen rett i munnen..... Dette har ikke noe med fysiske skader man får ved å kjøre raid eller permanent svekket ytelse, men det faktum at Intel Gen. 2 og C300 og deres firmware er designet opp mot TRIM og har svært lite aktiv GC, og ergo får ytelsen en kraftig svekkelse etter aktiv bruk lenge før 1. år har gått... Den/de SSD'ene som holder ytelsen lengst oppe i Raid0, er SSD'er som X25-M Gen. 1, da disse har ekstremt aktiv GC, men selv her er det på sin plass men HDDErase lenge før 1. år dersom den er OS disk... Altså, man må prøve å ikke missforstå fakta her... Deres FW klarer altså ikke å bringe ytelsen tilbake, men det fixes med en HDDErase... Endret 11. mars 2010 av Ourasi Lenke til kommentar
asad Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Joa, du har rett. Im just saayin Men da folkens, da ender jeg min 2 mnd lange safari etter C300 disken, og gir opp. Den er rett og slett for dyr, og jeg blir garantert fornøyd med en intel 160gb. Det var morro og frustrende å følge med på utviklingen! Så har jeg lært masse også, takket være mange av dere, blant annet GullLars Lenke til kommentar
Anv Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Når skal du teste denne i raid-0 da? På lørdag skal jeg teste en single, men vet ikkje om jeg tør å ta meg råd til 2 stk enda Hehe, I første omgang blir det bare 1 stk. Jeg har jo ikke fått prøvd ut LE enda Da får du C300 før meg, Komplett fikk inn i dag og status er i dette øyeblikk "Plukket". Da blir det ditt ansvar å teste den, er det 128GB utgaven du har bestilt? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 "I spoke with a Crucial Technician today 3/09/2010 and he said running C300's in Raid 0 should never be done. He said it will work very well and very fast for the first few months but then it will become slower and slower until the C300 becomes unrepairable after about one year of use. He said there is nothing that could be done to maintain the C300's in Raid 0. An Intel X25-M technician told me the same thing about there generation II X25-M SSD. It appears no manufacturer has the ability to reliably run SSD's in Raid 0. Am I missing something? I hope I am, I really wanted to see Raid 0 C300 SSD's in action" Feil. Det finnes flere produsenter som lager SSDer som kan kjøres godt i RAID-0. Noen av disse er Mtron, Memoright, Stec, BitMicro, og mange SLC SSDer fra diverse produsenter (inkludert Intel). Mine Mtron Pro 7025 (2x32GB) har ingen synlig degradering etter over halvannet år i aktiv bruk. Nå er de riktig nok "enterprise" enheter med 5 års garanti for bruk i servere da... Om man vil gardere seg mot ytelsesdegradering i RAID med SSDer med lite aktiv GC kan man sette av økt spare area mens de er nye eller etter secure erase. Det øker kost pr brukbar GB, men øker sustained write og sustained random write. Med referanse til intels whitepaper vil økning fra 7% til 20-25% spare area være aktuelt avhengig av bruksområde. Det samme skal i teorien virke for alle SSDer som opplever ytelsesdegradering. Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Hva er den billigste SSD-disk som er på markedet nå i dag? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Når skal du teste denne i raid-0 da? På lørdag skal jeg teste en single, men vet ikkje om jeg tør å ta meg råd til 2 stk enda Hehe, I første omgang blir det bare 1 stk. Jeg har jo ikke fått prøvd ut LE enda Da får du C300 før meg, Komplett fikk inn i dag og status er i dette øyeblikk "Plukket". Da blir det ditt ansvar å teste den, er det 128GB utgaven du har bestilt? 128 JA Lenke til kommentar
Anv Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Da får vi testet forskjellige størrelser Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Hva er den billigste SSD-disk som er på markedet nå i dag? Slappfisk! Sjekk prisguiden selv: http://old.prisguide.no/harddisk.html (velg på 2,5" SSD). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå