Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

SuperRipper,

Det du opplever er degradering, du har en firmware som ikke fungerer.

X32 har en Indilinx kontroller og mye har skjedd på den siden, bla får du TRIM med de nyeste oppgraderingene.

Hvis du går til Corsairs forum eller hjemmeside finner du det du trenger.

Det er mulig du klarer å redde den med Sanitary Erase hvis de har noe sånt hos Corsair.

HDDerase er selvsagt en løsning men du må uansett oppgradere firmware.

(hdderase sletter alt så da blir det reinstallering eller backup/restore)

Jeg har sett nesten like dårlige resultater på Vertex og gjør man det rett får man ytelsen tilbake.

flott! dette skal jeg prøve. tusen takk for raskt svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer og innvikletere i en Intel 80 GB SSD til gaming PC'en, men er redd for at prisen skal synke på 160 GB versjon sekundet etter at jeg handler :p

Det er veldig lite sannsynlig, den er billig fra før. (i forhold til andre merker)

Jeg tror ikke det vil skje noe mtp pris før G3 kommer. (mot slutten av året)

Lenke til kommentar

Er det vanlig at en SSD får lavere skrive hastighet etter at den har vært i bruk en stund?

Ny:

post-109180-1268071690,7111_thumb.jpg

Brukt:

post-109180-1268071762,6634_thumb.jpg

Lesehastigheten er jo den samme som den var ny, men skriv er gått kraftig ned. Har men 160GB Intel G2 med TRIM.

Lenke til kommentar

Nei men se her, nå har komplett fått C300 inn i listene sine!

Er det feil under produktinfoen, eller yter C300 ( 128GB varianten ) like bra som storebroen?

HVIS så, er det jo fantastisk?Jeg trengte overhodet ikke 256Gb, til den prisen de tilbyr, men 128 kan jeg absolutt tenke meg, særlig siden det er den kjappeste disken på markedet!

http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=c300

Edit: Mener å huske crucial selv sa at 128Gb ssd`en ville yte langt dårligere?

Endret av asad
Lenke til kommentar

Takk for tips! Jeg hadde et proclem her for en tid tilbake som resatte Biosen min sånn at overclock på CPU osv ble borte, kan dette ha satt disken tilbake i IDE-mode slik at TRIM ikke lenger fungerer?

Det er bare OC menyen i bios som blir resatt, hvis jeg ikke tar helt feil. du ville vel fått problemer hvis hvis du prøvde å starte opp hdd i ide, hvis du installerte os i ahci mode da?

Lenke til kommentar

Takk for tips! Jeg hadde et proclem her for en tid tilbake som resatte Biosen min sånn at overclock på CPU osv ble borte, kan dette ha satt disken tilbake i IDE-mode slik at TRIM ikke lenger fungerer?

Det er bare OC menyen i bios som blir resatt, hvis jeg ikke tar helt feil. du ville vel fått problemer hvis hvis du prøvde å starte opp hdd i ide, hvis du installerte os i ahci mode da?

Ikke nødvendigvis. Vanligvis er det bare OS menyen som blir satt til default, men jeg har faktisk klart å få hele BIOSen til å resette seg et par ganger ;) Spørs bare hvor ivrig du er, hehe. Det skader uansett ikke å sjekke.

Og når det kommer til problemer med OS etterpå. Min bror gikk fra P35 chipset og C2D prosessor med DDR2 minne over til et P55 hovedkort med Core i5 og DDR3 minne. Bootet rett opp i Win7 uten å reinstallere en ting. Alt fungerte fint etterpå. Så Win7 har blitt ganske god på det området.

Lenke til kommentar

hvis man har kjørt en SSD med intel driver. Så skal man vel alikevel få tilgang til den med msachi så lenge begge kjørte i ACHI modus? I Win7 dette, samt ikke bootdisk.

I praksis skal man vel kun trenge å fjerne Intel driveren og IMSM og kjøre på MSACHI i stedet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Guide for å få trim støtte til Kingston SSDNow V-Series 40GB:

http://www.overclock.net/ssd/656984-how-ge...tml#post8300672

Nå er Intel Toolbox også "hacket"

"Using your Kingston 40GB SSD with Intel SSD Toolbox"

http://www.overclock.net/ssd/660723-using-...-ssd-intel.html

Ja, er det noen her som har gjort en eller begge modifikasjonene? Jeg bør få ut fingern og gjøre det snart..

Da har endelig jeg fått oppdatert begge Kingston 40GB mine. En veldig rett fram og enkel prosess som anbefales alle som har denne SSDen.

Lenke til kommentar

panter, kom tilbake hit om et par uker med info om hvordan det har gått, så skal jeg vurdere å lage en oppføring i førstepost om alt har gått greit. Om fler har gjort dette og ikke har fått noe feil er det fint om det blir sagt i fra. Viser det seg å være trygt er det en fin value add for alle med kingston V 40GB som ble lovet TRIM men ble snytt. Det er nesten så man kunne vurdert å reklamere for brutte løfter ved salg.

Lenke til kommentar

Denne "hacken" ble lansert for flere uker siden og ifølge Overclock-forumet er det nærmere, eller faktisk 100% suksessrate så var derfor jeg nå endelig tok meg tid og "mot" til å prøve det selv. Og som sagt gikk det svært så smertefritt og raskt. Kan ikke skjønner at det skal bli noen problemer med dette senere.

Crystalinfo rapporterer at Trim er aktivert og Toolboxen-prosessen fungerer, tar kun et par sekunder.

AS SSD på pc1, bærbar, gikk fra ca 115 til ca 135 og pc2, stasjonær, gikk fra ca 260 til ca 325.

Så jeg tror du kan være rimelig trygg ved å anbefale flere dette nå.

:-)

Edit, ser at jeg testet pc1 til 140 i AS da den var ny så er ca tilbake der nå.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

yeppz :new_woot:

Da er det tid for HDD Erase3.3 på mine 2 X-25M 80GB Gen1...

Win 7 RC blir skikkelig vrang om ca 18 t :!:

Saken er at jeg hadde et txt-dokument liggende på hvordan jeg bruker HDD Erase3.3 på X-25M/SSD, men jeg finner d F'n ikke noen steder...

Kanskje en av dere kan være så snill å hjelpe meg å få fatt på "dette". En slags "steg for steg" guide. Håper på hjelp her, vil nødig brikke SSD'ne mine...

Mener å huske at Sam_Oslo snakket noe om dette et for ca 250 sider siden men finner det ikke igjen.

edit: og forresten, har det kommet noen ny FW til X-25M Gen1 etter ver. 04098820 ?

Personlig bruker jeg Parted Magic for secure erase. :) Noe enklere alternativ til HDD Erase finnes trolig ikke.

Last ned ISO-filen (CD), brenn, restart, boot opp Parted Magic og kjør Erase disk fra System tools. Der får du mulighet til å bruke secure erase-funksjonen på alle langringsmedier du måtte ønske (så fremt det lar seg gjøre). :)

Vil du teste ut beta av Parted Magic, ta en titt her: http://beefdrapes.partedmagic.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...