Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

INTEL X25-M 80GB til 1666,- hos Dustin. Gratis frakt for studenter. Bra pris dette :)

Har dustin home gratis frakt for alle produkter? (For studenter altså :p)

Jepp. Alt utenom ting som levers på pall. Tror det gjelder store tver++

Her får man mye ytelse for pengene. Tror nok det blir ytterligere prisfall når 6gb/s SSDene kommer til Norge. Da blir det RAID på meg.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

INTEL X25-M 80GB til 1666,- hos Dustin. Gratis frakt for studenter. Bra pris dette :)

Her får man mye ytelse for pengene. Tror nok det blir ytterligere prisfall når 6gb/s SSDene kommer til Norge. Da blir det RAID på meg.

Ettersom jeg ikke har visa selv så må mamma betale for meg på Dustin Home, jeg har studentbevis men driter de i det eller kan deg sende en kopi av det på mail?

Lenke til kommentar

Ettersom jeg ikke har visa selv så må mamma betale for meg på Dustin Home, jeg har studentbevis men driter de i det eller kan deg sende en kopi av det på mail?

Ble mye OT dette. Du må registrere kontoen på Dustin med mailen fra ditt universitet/høyskole.

Lenke til kommentar

Ble mye OT dette. Du må registrere kontoen på Dustin med mailen fra ditt universitet/høyskole.

Vi har ikke fått skolemail, WTF? Får vi det? Vi hadde det på U-skolen og Barneskolen men ikke på VGS.... Men har sånn studentbevis kort vi fikk på skolen :p

Lenke til kommentar

Vi har ikke fått skolemail, WTF? Får vi det? Vi hadde det på U-skolen og Barneskolen men ikke på VGS.... Men har sånn studentbevis kort vi fikk på skolen :p

Går du på vgs, er du ikke student. Student er en som studerer. Dvs høyskole eller universitet.

Vgs, ungdomsskole og barneskole = skoleelev.

Er ikke så mye man sparer. Noen få tiere og frakten. SSDen er uansett verdt pengene.

Kan dere begrense quotingen litt :)

Skal prøve å begrense quotinga og OT ;)

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Hms.

Da ser det ut som det blir bytte fra ICH9R til ICH10R grunnet overgang fra Asus Rampage Formula til Gigabyte GA-EP45-UD3LR pga. ustabil pc (og jeg klarer ikke å finne noen annen årsak).

Vil jeg kunne merke noen ytelsesforandring mot SSD?

Lenke til kommentar

Går du på vgs, er du ikke student. Student er en som studerer. Dvs høyskole eller universitet.

Vgs, ungdomsskole og barneskole = skoleelev.

Er ikke så mye man sparer. Noen få tiere og frakten. SSDen er uansett verdt pengene.

Kan dere begrense quotingen litt :)

Skal prøve å begrense quotinga og OT ;)

Jo man er student, vi har "student identification" og vi får student rabatt på alle fysiske butikker eller steder som tilbyr det.

Lenke til kommentar

Hms.

Da ser det ut som det blir bytte fra ICH9R til ICH10R grunnet overgang fra Asus Rampage Formula til Gigabyte GA-EP45-UD3LR pga. ustabil pc (og jeg klarer ikke å finne noen annen årsak).

Vil jeg kunne merke noen ytelsesforandring mot SSD?

I bunn og grunn identiske kontrollere / sørbrikker, du beveger deg stort sett bare fra 90nm til 65nm er det vell?

Lenke til kommentar

Hvis man søker på nett finner man fort ut at folk er ganske forvirra om hvilket filsystem som egner seg best på en SSD, og jeg kan i grunn ikke se noen konkrete råd om dette her heller, kanskje det bør legges til? :)

Eksempelvis virker det som at de fleste bruker NTFS, men let's face it, dette filsystemet er veldig gammelt og ble selvsagt laget for HD. Så er det mange som påstår at exFat (Fat64) straks er bedre egnet, dette er tross alt tilpasset flash-teknologien.

Noen som har prøvd begge deler?

Endret av DashFiss
Lenke til kommentar

Ville nok valgt exFat fremfor NTFS når som helst, og formaterer alt jeg har av minnepenner og minnebrikker til exFat osv..

Problemet med SSD er jo at de fleste skal kjøre et Windows operativsystem på den, og da kan du jo glemme noe annet enn NTFS, samtidig som jeg av en eller annen merkelig grunn måtte formatere min SSD nr2 etter hver eneste restart når jeg forsøkte å ha den som exFat, derfor ble det NTFS på den også og etter det fungerte den hvert fall uten å kreve formatering hver eneste gang jeg restarter maskinen!

Lenke til kommentar

Største skuffelsen er at SB850 ikke har klart å levere ytelse som kan konkurrere med Intel ICH-10. Noe som igjen gjør at jeg er usikker på den oppgraderingen jeg hadde lyst til å gjøre nå til våren.

Lenke til kommentar

Til de av dere som eventuelt måtte lure på AHCI og drivere i Win7:

Jeg mente selv at jeg hadde aktivert AHCI i BIOS før installasjon av SSD. Var egentlig helt sikker på dette. Helt til jeg sjekkket i oppsettet i Win7 og deretter i BIOS, tror du jammen ikke at IDE fremdeles hang igjen!! Ved aktivering i BIOS og boot til Win7 ble det selvfølgelig stopp. Jeg ble litt bekymret men tok et raskt søk i forumet og fant en tråd spesifikt om aktivering av AHCI i etterkant av Win7 installasjonen (i tillegg til flere tips i denne tråden).

Det viste seg at for meg med ASUS P5W DHdeluxe med ICH7R var det nok å aktivere den ekstra diskkontrolleren JMicron som gir to ekstra uttak hvorav en er ekstern. Ved aktivering i BIOS av denne kontrolleren og oppsatt til å kjøre AHCI-modus på denne var nok til at Win7 installerte korrekt driver. Ved neste oppstart prøvde jeg å sette ICH7R til AHCI-modus for Inteldisken og da funket alt!

Generelt ser jeg at systemet fungerer glatt og veldig responsivt. Likevel, jeg tror man skal være litt ærlig å si at SSD kanskje ikke vil være den beste løsningen for alle. Om noen er skeptisk til ytelsesforbedring i forhold til 1700 i innkjøp vil den gruppen brukere kanskje konkludere med at ytelsesøkningen "out of the box" ikke er god nok. Selv har jeg fulgt mange av tipsene i for fininnstillinger og er godt fornøyd. Da jeg hadde relativt raske og godt vedlikeholdte maskiner var kanskje ikke overgangen så fantastisk, sammen med det faktum at Win7 kom inn sammen med SSD'ene i to systemer. Men det er deilig med en pc som bare starter stille uten noen knatring og plutselig har Win7 oppe :)

Legger forøvrig ut ytelsesmåling i benchetråden

Lenke til kommentar

Hei folkens. (fint forumet var blitt gitt, ja en stund siden jeg har sett)

Har nå en intel 80gb x25-m gen2. Men jeg er ikke så veldig teknisk, jeg så første posten og mistet nesten pusten hehe.

Okey, jeg skal komme til poenget. Jeg har fått med meg at det er visse ting ang TRIM og ytelse degradering over tid. Alt jeg lurer på er det noe jeg trenger og gjør i det hele tatt siden det er en Gen2 jeg har ?

Eller trenger jeg og laste ned noe SSD-Toolbox software som jeg så vidt har sett skrevet om her og der for å aktivere TRIM funksjonen ?

P.s jeg har ihvertfall satt den som ACHI :) Kjørte en test med HDtune, og jeg ville vell sett det med en gang hvis ikke ACHI virkelig fungerte som det skulle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...