Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man tar utgangspunkt i samme omregningsfaktor for begge størrelsene blir prisene.

128GB ca 4000,- ($499)

256GB ca 6400,- ($799)

Prisene blir nok litt høyere enn dette men neppe mye.

Jeg skjønner meg ikke på prisingen av 128GB utgaven, den burde ha vært $399.

@GullLars,

Har du funnet noe ut om ExtremeFFS?

SanDisk har nå lansert SSD'er basert på dette Link til TechSpot

Link til brosjyre for G3 (PDF)

Quote fra Wikipedia

"ExtremeFFS is a technology being developed by SanDisk allowing for improved random write performance in flash memory compared to traditional systems such as TrueFFS. Sandisk claims that the technology improves random access speed in Solid-state drives by a factor of 100. The company plans on using ExtremeFFS in an upcoming Multi-level cell implementation of NAND flash memory."

Link

Hmmm, prisene ser bare ut til å stige.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Spennende, ser fram til flere reviews. Så mye som jeg har lyst på C300 , tor jeg ikke jeg kommer til å gå for den. Over 200gb som hovedpartisjon er rett og slett bortkasta, særlig med de prisene pr Gb som SSD`er har. VELDIG synd at den mindre versjonen er så mye tregere enn storebroren.

Tipper jeg ender opp på 160Gb intel. Hva ville dere kloke hodene her inne anbefalt?

Lenke til kommentar

Kommer ann på hva du skal drive med og hvor mye kunskaper du har.

Har du ledige porter på ICH10R er RAID-0 av Intel x25-V det som gir mest ytelse for pengene, og du ender da opp med 80/120/160GB med hhv 2/3/4 SSDer. 3 stk er der du får mest for pengene ytelsesmessig, med 4 blir ICH litt flaskehals, men det er ytelsesøkning fra 3 til 4.

Lenke til kommentar

Hva ville du ha gått for i en bærbar maskin da, lurer på om min Lenovo ThinkPad W510 som jeg får neste måned skal kjøre 1x Intel X25-M 80GB eller 2x Intel X25-V 40GB i RAID0, det blir jo ca samme pris men får vell høyere IOPS med 2x 40GB?

Men igjen så er det vell generelt litt mere knot med RAID0 med tanke på null TRIM osv.. Og jeg aner ikke hvor god sørbrikka på Intel QM57 brikkesettet faktisk er sammenlignet med ICH9 / ICH10R til desktop maskiner?

Har hørt rykter om at SATA-port nr2 er begrenset til 150mbps, altså en slags SATA1 løsning noe som fort kan by på problemer kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg ville nok gått for 80gben. Hadde det vært en stasjonær så ville jeg anbefalt det andre alternativet. Det blir fort mye vanskeligere når det gjelder laptop. I tillegg tviler jeg på at hardwaren vil kunne dra nytte av hele hastigheten til SSD. Vil anbefale deg å sjekke om at andre har fått til den aktuelle SSDen i din type laptop. Det er ikke garantert at den vil fungere.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Ser Elkjøp har tilbud på Kingston 64 GB SSD for 995kr

Noen som har testet denne , lurer på om den fungerer godt nok for meg.

Har en Acer Aspire 8940G ( i7 , 4gb ram , win7 )

Har vudert Intel sin 80gb disk , men den er 700kr dyrer.

Jeg ville heller gått for Intel sin 40gb utgave. Eller ta deg råd til 80gb utgaven. Den Kingstonen er langt i fra den raskeste på markedet. Det er heller en som nettbutikkene er ute etter å bli kvitt. Den har vært på "tilbud" hos de fleste nettbutikkene som komplett, dustin, netshop osv. Typisk at elkjøp kjører denne på tilbud 2-3 måneder etterpå. Her en sammenligning.

Lenke til kommentar

Det har å gjøre med hvordan selve flash-cellene er bygd opp. Om du går til første posten i denne tråden finner du en link under introduksjon til SSD til AnandTechs første store SSD-artikkel. Der er det en mer grundig beskrivelse.

Et kort sammendrag er at flash-cellene benytter elektron tunelling for å resette cellene (øke spenningen i cellen) som krever ganske høye spenninger, og denne tunellingen "eroderer" et oksid-lag som isolerer spenningen i cellen fra å lekke ut (det er derfor man beholder informasjonen når strømmen er av). "Eroderingen" er en gradvis prosess, og flash minne har da ikke et bestemt endelig tall sykluser, men heller en tiltagende økning i rå feil (feil før retting kommer inn i bildet) etterhvert som cellene blir slitt. Når cellene har blitt skrevet så mange ganger som oppgitt antall sykluser levetid vil man ha nådd oppgitt rå feilrate fra cellene, og de går fortsatt ann å bruke videre, men mengden feil som vil oppstå øker eksponensielt, og ved 2 ganger oppgitt skrivesykler levetid vil mengden feil være så mye at flash-minnet i praksis er ubrukelig.

Om du leser litt mer rundt i tråden vil du se at alle forbruker-SSDer kan skrives til 20-100GB om dagen i 5-10 år (eller enda mer. Det er avhengig av SSD type og kapasitet) før man når oppgitt antall skrivesykler levetid. Det er alså ikke noe å bekymre seg over for normal bruk. Skal du putte de i intense arbeidsområder som servere eller workstation med høy skrivebelastning er det derimot noe å regne på.

Lenke til kommentar

Kommer ann på hva du skal drive med og hvor mye kunskaper du har.

Har du ledige porter på ICH10R er RAID-0 av Intel x25-V det som gir mest ytelse for pengene, og du ender da opp med 80/120/160GB med hhv 2/3/4 SSDer. 3 stk er der du får mest for pengene ytelsesmessig, med 4 blir ICH litt flaskehals, men det er ytelsesøkning fra 3 til 4.

Takk for et utfyllende svar, som jeg faktisk måtte bruke google 2 ganger til for å forstå :) 4x Intel x25-V e ser altså ut som det beste alternativet , men er det oppsettet bedre enn en C300? Og om det er det, er det ikke slik at dersom en av diskene går til helvete mister man all data?

Det er jo tross alt snakk om 4 disker, uten at jeg har kunnskaper om feilprosenten på SSD enheter. Jeg er spent på hva du svarer her, siden det faktisk er et reelt alternativ for meg på min neste oppgradering.

Lenke til kommentar

@Cruz99: Hvis du skal bruke SSDen til windows og programmer, og ikke flytte store filer til og fra den daglig vil x25-V gjøre en like god jobb som x25-M. x25-M har ca 20-30% høyere leseytelse og dobbelt så høy skriveytelse, men koster dobbelt så mye (men du får jo også dobbelt så mye plass, men om du ikke trenger det er det bortkastede penger). 40-45MB/s skrivehastighet er godt nokk for OS bruk, og siden den skriver med den hastigheten uansett størrelsen på filene vil du ikke merke det til daglig.

@asad: Om du synes det var utfyllende svar så skum bakover i tråden og sjekk diskusjoner der ;)

Jeg vil anbefale deg å lese hele førsteposten og linkene som går til Anandtech derfra (alle 4 artiklene) før du tar SSDene i bruk, så vet du bedre hva du driver med. 4 x25-V i RAID 0 fra ICH10R vil gi deg noe over 600MB/s les, ca 160-170MB/s skriv, litt over 400MB/s les ved 4KB tilfeldig plasserte pakker (med høy QD) og 140-150MB/s skriv ved 4KB tilfeldig plasserte pakker (igjen med høy QD). Det som vil være deiligst med et slik oppsett er uansett hvor hardt du misbruker RAIDet vil du merke minimalt med nedsakking av systemet. Prosessoren vil gjerne bli en flaskehals i stedet for SSDene om du prøver å gjøre mye på en gang (f.eks. virus scan, windows updates, torrents, pakke ut en rar internt på RAIDet, og åpne flere programmer samtidig).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...