Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

folkens lurer på en ting

fikk ssden min id ag, oppdaterte firmware, så tok jeg en clean install av windows 7 x64. Tingen er at alt tar så lang tid under oppstart av installasjon. Det tar lang tid å laste inn filene, og etter 1.5 time står den fortsatt på completing installation.

Har ssd i sata 0, 1tb wd disk i sata 1. De står som achi i bios, masse annet står også som achi,blant annet esata osv. Port 4-5 står IDE pga dvdrom.

Gigabyte ga-790fxta-ud5

phenom II be 3.4 ghz

pcen er helt ny. si ifra hvis jeg skal nevne mer speccs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installer kun med SSD og CD/DVD-Rom, alt det andre kan du koble til etter win7 er inne. Vanligvis når noe slikt oppstår er det CD/DVD-Rom som sliter, og setup "henger"... Godt generellt råd, dump alle interne CD-Rom og skaff en bra USB-DVD/CD-Rom brenner, du har den i mange år, og slipper slike problemer, om det skulle vise seg å være dette denne gangen. Brent plate på en annen brenner er nok...

Lenke til kommentar
Installer kun med SSD og CD/DVD-Rom, alt det andre kan du koble til etter win7 er inne. Vanligvis når noe slikt oppstår er det CD/DVD-Rom som sliter, og setup "henger"... Godt generellt råd, dump alle interne CD-Rom og skaff en bra USB-DVD/CD-Rom brenner, du har den i mange år, og slipper slike problemer, om det skulle vise seg å være dette denne gangen. Brent plate på en annen brenner er nok...

Fatter ikke helt hvordan en helt ny Sata DVD rom skal ha problemer med å lese en helt ny x64 orginal w7 plate.

Men er desperat så får vel prøve det og. Ser at gigabyte har noe Pre install sata. Men dette gjelder visst bare raid og er vel ikke noe jeg burde bry meg om.

Lenke til kommentar
Mener du at det koster 300 ekstra å få en 64GB GSkill Falcon i forhold til å kjøpe en ekstra Turbo?

Svaret mitt blir uansett en Intel 80GB G2 :), eller så venter du på Vertex 2 50GB, den vil knuse en Vertex Turbo.

Spørsmålet er hva prisen blir, jeg regner med ca samme pris som en 60GB Vertex som igjen koster nesten det samme som en 80GB G2 og da er vi tilbake til at svaret uansett er en Intel 80GB G2 :)

Riktig. Selger Turboen, så blir det 300 mellom til en Falcon. Blir 800 mellom om jeg skal gå for Intel, så det skal vel gå greit det siden jeg budsjetterte med 1300,- til en ekstra Raptor..

Lenke til kommentar
Ny review på HotHardware

Micron RealSSD C300 SATA III SSD Review

Spesifikasjonene er nå klare på Vertex LE men de sier ikke spesifikt at det er SF-1500. (4K random write tilsier at det er det)

Link

Litt spennende å se Micron RealSSD C300 (SATA 6G) VS Micron RealSSD C300 (SATA 3G) at sata 6g gir høyere latency enn ihc10?. Jaja vi visste jo at ich10? har lavere latency enn de fleste kontrollere.

en HBA med sammme lave latency som ihc10 hadde vært noe :) Intigrert HBA finnes jo på noen serverhovedkort. Kanskje dette vil gjøre susen?

Lenke til kommentar

Det er det jeg og Ourasi har diskutert endel i det siste.

(dårlige/umodne 6Gb/s kontrollere)

LSI 9211 har vist seg å gi lav latency :) ellers blir det rene SATA kontrollere ala Areca 12xx men de støtter jo ikke 6Gb/s.

Dell har forresten sluppet hele LSI serien på sine servere.

(H200/H700/H800 som tilsvarer ca 9211/9260/9260)

Foreløpige opplysninger gjør dem uinteressante da det kan se ut for at man ha en Dell sertifisert disk/ssd.

(dvs disken/ssd'en må kjøpes hos Dell)

Lenke til kommentar

Kingston V gen2 ser ut som en "jalla SSD gen2", der oppgraderingene fra gen1 hovedsaklig er cache og TRIM. JMF618 er ikke ut til å støtte NCQ, og har elendig IOPS ytelse, så den er utelukket fra entusiasters handleliste, men den kan kanskje gjøre seg som et OK alternativ for laptopper som ikke har mulighet til AHCI, og/eller har SATA 1,5Gbps. Det vil komme an på prisen.

Testene fra PCPer var ikke de beste, men det ser i alle fall ut som de har testet med saklige innstillinger. Jeg har lyst til å refse de for å teste SSDer sluppet i 2010 med XP, men det kan jo være relevant for noen. Ellers ville jeg ønsket meg 4KB random R/W IOPS tall ved QD 32.

Forresten, er det bare meg, eller har GUI på forumet blitt forandret de siste 2 dagene?

Lenke til kommentar

Ny review på HotHardware

<a href="http://hothardware.com/Articles/Micron-RealSSD-C300-SATA-III-SSD-Review/?page=1" target="_blank" rel="nofollow">Micron RealSSD C300 SATA III SSD Review</a>

Ved 2 anledninger fikk jeg lyst til å hyle FAIL når jeg leste den testen, den første var siden med IOmeter, den andre var CDM 3.0 Beta3 testene. x25-M ble tydeligvis testet uten AHCI/NCQ i CDM, men det ser ut som den ble testet med i IOmeter testene, og motsatt for C300.

Lenke til kommentar

Jeg mener vi har diskutert grunnlagene hos HotHardware tidligere.

(sliter med å venne meg til den nye layouten her på forumet :) men det går seg vel til)

edit:

Det siste "nettverk & kommunikasjon" har en ganske bra artikkel om lagring som er verdt å lese.

De diskuterer fremtidens lagrings arkitektur.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Linken er ikke død, det er det nye forumet som ikke er helt der det skal være enda.

Hvis du blar litt opp finner du flere linker som virker.

C300 ser meget bra ut, det eneste vi mangler er å kunne bestille :)

edit:

la inn en ny lenke men den virker ikke?

Det ser ut som hothardware sliter, linken virket for noen minutter siden.

edit:

må bare teste spoilers

testing

@GullLars,

Alle gamle spoilere virkere ikke lengre, du får sjekke 1ste posten din :(

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Hei. Når det gjelder starttiden for systemet mitt, kan jeg ikke si meg fornøyd. Det tok meg 45 sekund fra jeg trykker på startknappen til jeg kan skrive inn passordet til brukeren min. Jeg har innstallert Windows 7 64-bit Home Premium på en Intel X25 80GB G2, har ACHI på, fast boot, i tillegg til å ha disabled Asus Express gate. Trodde da en SSD ville klare bedre?

Lenke til kommentar

C300 ser ut til å bli en god enhet, men jeg har noen få ting å utsette på den:

* Det er en 8-kanals kontroller, og laveste kapasitet den kommer i er 128GB. 128GB / 8GB/NAND chip = 16 NAND chips, alså 2 chips pr kanal. Dette er ikke optimal for ytelse/GB, men gir greit balansert ytelse/pris/kapasitet og gir gjevnere forhold mellom les og skriv.

* Det fakta at laveste kapasitet er 128GB vil gjøre det veldig dyrt å RAIDe fler slike, IMHO burde de hatt en 64GB versjon med 1 NAND chip pr kanal også.

* Maks leseytelse er ca 350-375MB/s fra 8 flash kanaler, som betyr ca 40-45MB/s pr flash kanal, alså "legacy flash" og ikke engang ONFI 2.0 hastighet. 350-375 er målt lesehastighet for 256GB versjonen, 128GB versjonen vil sansynligvis ha omtrent det samme.

* Skrivehastigheten for 128GB versjonen er 140MB/s, det overgåes av mange andre SSDer selv i lavere kapasitet. 140MB/s / 16 NAND chips = 8,75MB/s pr chip. 220MB/s / 32 chips (256GB versjonen) = ca 7MB/s pr chip. OCZ Vertex 30GB klarer ca 100MB/s fra 4 chips = 25MB/s pr chip.

De skal ha kudos for IOPS ytelsen, som er på nivå med Intel x25-E og SandForce SF-1500.

Selv synes jeg x25-V RAID-0 er mer interresant siden 3 x25-V vil gruse en C300 128GB (òg SandForce SF-1500/1200 100GB) ytelsesmessig om man har ledige porter (og/eller kontroller) med ca lik kapasitet og pris. IMO er den ultimate Value kombinasjonen for tiden 8R0 x25-V fra LSI 9211-8i i (ekstrem) entusiast segmentet (ca 10.000kr)

Lenke til kommentar

C300 kommer i 64GB utgave :)

Den er bare ikke så mye omtalt enda.

Den vil ha enda et hakk lavere ytelse enn 128GB utgaven.

Vi snakker om ca 170MB/s read og 70MB/s write sekvensiellt.

Jeg har ikke funnet ut av iops på den enda.

edit:

vedrørende skrivehastighet på C300 128GB.

140MB/s sustained er rimelig bra etter min mening, den overgår de aller fleste på markedet per i dag.

Ellers finns det jo firmware oppgraderinger som kan endre på slikt, hvem vet? :)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg har 140MB/s sustained write, og det er på et 64GB volum av 2 SSDer produsert i slutten av 2007. Hadde jeg hatt ICH10R i stedet for 650SB ville jeg sansynligvis hatt ca 180MB/s sustained write i stedet.

Jeg har flyttet en del større filer i det siste, og noe som gjorde meg VELDIG frustrert var den totalt ELENDIGE overføringshastigheten på og mellom harddiskene mine. Når jeg flyttet ca 80GB med videofiler fra velociraptoren min til WD GP 1TB disken min var gjennomsnittlig overføringshastighet ca 40MB/s. Når jeg flyttet Call Of Duty MW2 og CSS fra Velociraptoren til SSD-RAIDet mitt (fant ut jeg hadde masse ledig plass) var gjennomsnittlig overføringshastighet 95MB/s. Å pakke ut store rar filer (samme kilde og mål-disk) på velociraptoren og GP 1TB diskene mine går veldig sakte, ca 30-40MB/s, mens på SSD RAIDet går det med ca 80-90MB/s.

Jeg kjørte også en defrag på SSD RAIDet mitt med defraggler der jeg kun defragmenterte fragmenterte filer (og ikke freespace eller plassering på disken), og alt gikk sinnsykt fort, og når jeg gjorde det samme på velociraptoren og GP diskene var det fler ganger jeg lurte på om skiten hadde hengt seg.

Det nest beste med SSDer (etter at alt åpnest praktisk talt øyeblikkelig) er at skrivehastigheten holder seg perfekt hele tiden. I alle fall har den gjort det på mine enterprise SSDer :p

På den andre siden, hadde den ikke gjort det med prislappen som fulgte med hadde jeg blitt forbanna d^_^b (og kanskje prøvd å benytte meg av 5-års garantien (som også gjelder for kommersielle servere :)))

EDIT: WTF??? "Innlegg skrevet 01:10"

!needadmin

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...