Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det installering av disken (fysisk), eller installering av OS du er usikker på? :)

 

Er som regel 1 skrue å løsne, og ett lokk å løfte av. Deretter er det ganske enkelt bare å nappe ut, og sett inn. Er 2 kontakter :)

 

Ikke den fysiske installering, mest det der kommer efter (ændringer i bios?) samt optimalisering af programmer/OS for SSD, TRIM osv.

 

Tænkte at der nok et eller andet sted var svaret på disse ting. Trænger bare en kompassnål! ;)

 

Sara

Lenke til kommentar

Trim-drivere er det i windows, så det trenger du ikke tenke på. Har noen ganger opplevd at CD ikke vil boote fra bærbare, men det ordner du ved å endre på AHCI-instillingen. Også må du sette boot-prioritering slik at CDrom står øverst. Annet enn det er det ingen biosendringer som kreves :)

Lenke til kommentar

Hei hei

 

i dag (1 dag forsinket) kom det en liten herlig pakke til meg. Tenkt at noe så herlig og så dyrt, kommer i en så stygg innpakning :p (den lille brunne) Gleder meg så til å teste i kveld/natt.

 

4991530.th.jpg

 

Tusen takk til BAT her inne på forumet, som var så snill å skrev en nybegynner guide til meg om hva som burde gjøres før og etter installasjon av windows 7. Takk skal du ha!

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Fant en smart måte å feste en SSD uten brønner på i kabinettet.

 

1. Du trenger 3-4 skruer, to til å holde bakerste delen og en/to for å holde under foran.

 

2. Du er nødt til å plassere SSD'en et sted den kan "legges ned" i kabinettet, som i en brakke. (se bilde)

 

3. Prøv så godt som mulig å feste den bakerste delen ved å rotere/vri på SSD'en og skruene. (ta en skrue omgangen)

 

4. Så vrir du SSD'en helt opp og fest skruene i bunnen.

 

5. Sørg for at alle skruene er skrudd fast og pass på at de ikke er for lange eller for korte. (Hvis de ikke går inn, så kan de være for tjukke eller det at hengslene er for vide)

 

6. Da er du ferdig :)

 

Jeg fant skruer som var akkurat lange nok, så den ble helt vannrett og sitter ganske hardt fast :)

Dette er jo ikke en løsning for alle med tanke på kabinettet og brakke til HHD/SSD.

 

 

post-163500-1266433370_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
Fant en smart måte å feste en SSD uten brønner på i kabinettet.

 

1. Du trenger 3-4 skruer, to til å holde bakerste delen og en/to for å holde under foran.

 

2. Du er nødt til å plassere SSD'en et sted den kan "legges ned" i kabinettet, som i en brakke. (se bilde)

 

3. Prøv så godt som mulig å feste den bakerste delen ved å rotere/vri på SSD'en og skruene. (ta en skrue omgangen)

 

4. Så vrir du SSD'en helt opp og fest skruene i bunnen.

 

5. Sørg for at alle skruene er skrudd fast og pass på at de ikke er for lange eller for korte. (Hvis de ikke går inn, så kan de være for tjukke eller det at hengslene er for vide)

 

6. Da er du ferdig :)

 

Jeg fant skruer som var akkurat lange nok, så den ble helt vannrett og sitter ganske hardt fast :)

Dette er jo ikke en løsning for alle med tanke på kabinettet og brakke til HHD/SSD.

 

 

post-163500-1266433370_thumb.jpg

 

Jeg fester mine slik :)

 

Litt klarere bilde enn deg :p

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showpo...amp;postcount=7

Lenke til kommentar

Kan dere være så snille å lese litt bakover i tråden? Spørsmålene dere har, er spurt ganske mange ganger før, og blir da bare ekstra, unødvendig trådfyll.

 

Når det er sagt:

Viruskongen: Ja, det er fortsatt den og 80GBen fra Intel som gir mest ytelse for pengene.

HValder: Ja, men du mister TRIM-funksjonen. Ytelsen blir bedre, men kanskje ikke verdt å ofre TRIM?

Lenke til kommentar

Mister man TRIM også i R0 hvis man bruker Windows 7 Software RAID definert i "Windows Disk Manager" og "Dynamic Disks" fremfor via sørbroa eller raidkontroller?

 

Har ikke sett dette spørsmålet definert besvart. Man bruker selvf. også MS sine ACHI drivere.

 

Jeg tenkte å sette opp mine i R0 kun via Windows. Ser ingen ulemper med det. Men dette burde også støtte TRIM siden alt da er Windows "native".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ang. feste av SSD så har jeg bestilt 2 stk av denne fra DustinHome til 189,- per stk. Da får man plass til 2 stk i en 3,5" intern harddiskbrønn. Ryddig og pent :).

http://www.dustinhome.no/pd_5010379600.aspx?

 

Ellers hadde jeg ikke giddet å skru de på plass, i verste fall hadde jeg brukt 2 firkantede biter med dobbeltsidig teip mellom diskene for å holde de litt samlet.

 

*huff, dobbelpost*

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Mister man TRIM også i R0 hvis man bruker Windows 7 Software RAID definert i "Windows Disk Manager" og "Dynamic Disks" fremfor via sørbroa eller raidkontroller?

 

Godt spørsmål Theo,

 

Jeg har ikke prøvd å software raide etter at TRIM kom men det lar seg jo gjøre :)

 

Jeg skal gjøre et forsøk men jeg tviler sterkt på at TRIM vil fungere.

(får ikke prøvet før i morgen eller fredag)

 

Testen på LegitReviews var ganske OK. Det ser ut for at de priser seg ut med SF-1500.

 

Jeg kunne godt ha tenkt meg til et raid med 2 slike men jeg betaler ikke 7-8000 for 200GB når jeg kan få 320GB med 2 Intel 160GB G2 for mindre penger og ca samme ytelse. :nei:

 

edit:

Hvis prisen blir $600 per stk kan man faktisk kjøpe 3 stk C300 128GB for samme prisen som 2 Vertex 2 Pro 100GB. (vel vi får se, ytelsen spiller jo en viss rolle)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Festing av SSD'er kan man jo gjøre med tyggis om man vil. De er sinnsykt plasseringsvennlige. Har mine liggende løst i kassa foreløpig, men skal vel få opp en skikkelig festeordning etterhvert :)

Mine ligger kun løst og alt som er seigt holder. Det som er viktig er å passe på at metalldeksler ikke kan komme borti elektrisk ledende komponenter el.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Test av Vertex 2 Pro Sandforce SF-1500.

Greie tall der. Jeg har en hypotese om hvorfor CDM 3.0 og AS SSD viste ca 140MB/s skriv mens så og si alle andre programmer viste 200-230MB/s. SF-1500 har intern komprimering av data som reduserer mengden som fysisk skrives til mediet om komprimering er tilgjengelig, og jeg vil tippe de fleste benchmarks bruker bit-patterns som er mulig å komprimere, mens CDM og AS SSD ikke gjør det. 140MB/s er da en realistisk skrivehastighet for data som ikke kan komprimeres (eller allerede er komprimert) mens data som kan komprimeres kan skrives med 200+ MB/s. Desverre er de fleste filer der man vil merke skrivehastigheten betydelig allerede komprimert, f.eks. Videofiler, zip/rar, ISO, etc.

 

Jeg har veldig lyst til å se tall for 50GB SF-1200, siden den er alternativet entusiaster sansynligvis vil RAIDe dersom prisen og ytelsen blir OK. Desverre har produsenter fått det for seg at de alltid bare skal oppgi ytelsen for den største utgaven, og bare unntaksvis nevne ytelsen for lavere kapasiterer som en * notis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...