Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

For de av dere som har lyst til å se hvordan det ser ut å bruke en SSD så har jeg lastet opp noen videoer av launch-scripts. Dette er enkle batch script (.bat filer) som åpner mange programmer samtidig.

Stasjonær (relevante) specs: Phenom x4 9850BE @2,8Ghz, 8GB DDR2 @1066mhz, 2x Mtron Pro 7025 32GB (SLC) RAID-0 fra AMD SB600. Alt dette er kjøpt August 2008. CDM 3.0 og WEI screenshot.

Laptop specs: Core2Duo 2,0Ghz, 2GB DDR2 @800Mhz, 32GB OCZ Vertex (MLC) firmware 1.30. Kjøpt oktober 2007 (og SSD mai 2009). CDM 3.0 og WEI screenshot.

Stasjonær:

60 programmer, noen av disse store og tunge. (GIMP, Fruit Loops, Google Sketchup, IOmeter, Nero express backitupandburn og rescueagent, både MS og Open Office, etc)

MS office 2007

Open Office 3

MS + Open Office

Ourasi's launch script -mediaplayer

Bærbar:

MS office 2007

Open Office 3

MS + Open Office

Ourasi's launch script -mediaplayer

Ps. restarta mellom MS office og Open office, og gangen med begge samtidig.

Ikke alt for galt til å være eldre hardware?

post-163450-1264145392_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket hvilken firmware du har?

AS SSD er en enkel måte å finne det ut med.

Vanligvis ser oppdateringsprogrammet SSD'en når kontrolleren er satt til IDE eller AHCI.

Sett den til IDE og boot fra CD'en, husk å sette den tilbake til det den stod som før du booter OS igjen.

Lenke til kommentar
...

Ikke alt for galt til å være eldre hardware?

Jøss, du har brukt mye tid på dette :)

Hvis jeg får ånden over meg i helga prøver jeg det samme på en P55 maskin.

Spørsmålet er om jeg skal prøve med

Kingston V40 (uten TRIM)

Intel X25-V (med TRIM)

Vertex 120GB

Intel X25-M 80GB G1

+ Intel X25-M 160GB G2

eller noe i raid-0, kan raide alle over bortsett fra Vertex.

edit:

la til Intel G2

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Har du sjekket hvilken firmware du har?

AS SSD er en enkel måte å finne det ut med.

Vanligvis ser oppdateringsprogrammet SSD'en når kontrolleren er satt til IDE eller AHCI.

Sett den til IDE og boot fra CD'en, husk å sette den tilbake til det den stod som før du booter OS igjen.

Har nest siste versjon av firmwaren. Har satt kontrolleren til ACHI, skal prøve å sette den i IDE mode. Takk for svar :)

Lenke til kommentar

NEWS!

Viking Enters 2.5" 6Gbps SAS SSD Market

Editor:- January 21, 2010 - Viking Modular Solutions today announced it is sampling a range of SAS and SATA compatible SSDs using controllers from SandForce.

Form factors will include:- 1.8", 2.5" and innovative “non-HDD-like” solutions for space constrained and/or rugged applications.

Viking har tidligere hatt en RAID cache backup device og en SSD kalt SATA Cube. Link til litt info om Viking Modular Solutions.

Vi får alså enda en OEM av SandForce kontrollere.

Lenke til kommentar

Jeg er i ferd med å bygge opp et script men det blir nok neppe mer enn 40-50 apps.

start /d C:\Windows explorer.exe

start /d C:\Windows\System32 compmgmt.msc

start /d C:\Windows\System32 eventvwr.msc

start /d C:\Windows\System32 services.msc

start /d C:\Windows\System32 taskschd.msc

start /d C:\Windows\System32 perfmon.msc

start /d C:\Windows\System32 comexp.msc

start /d C:\Windows\System32 secpol.msc

start /d C:\Windows\System32 WF.msc

start /d C:\Windows\System32 calc.exe

start /d C:\Windows\System32 eudcedit.exe

start /d C:\Windows\System32 cmd.exe

start /d C:\Windows\System32 notepad.exe

start /d "C:\Program Files (x86)\Windows Live\Mail" wlmail.exe

start /d "C:\Program Files (x86)\Windows Live\Messenger" msnmsgr.exe

start /d "C:\Program Files (x86)\Windows Live\Writer" windowslivewriter.exe

start /d "C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox" firefox.exe

start /d "C:\Program Files (x86)\Windows Media Player" wmplayer.exe

start /d C:\Windows\System32 dxdiag.exe

start /d "C:\Program Files (x86)\Windows NT\Accessories" WordPad.exe

start /d C:\Windows\System32 msPaint.exe

start /d "C:\Windows\sysWOW64\WindowsPowerShell\v1.0" PowerShell_ISE.exe

start /d "C:\Program Files\7-Zip\" 7zFM.exe

start /d "C:\Program Files (x86)\OpenOffice.org 3\program\" scalc.exe"

start /d "C:\Program Files (x86)\OpenOffice.org 3\program\" sdraw.exe"

start /d "C:\Program Files (x86)\OpenOffice.org 3\program\" simpress.exe"

start /d "C:\Program Files (x86)\OpenOffice.org 3\program\" smath.exe"

start /d "C:\Program Files (x86)\OpenOffice.org 3\program\" swriter.exe"

start /d "%windir%\system32\" SnippingTool.exe

start /d "%windir%\system32\" StikyNot.exe

start /d "%ProgramFiles%\DVD Maker\" DVDMaker.exe

start /d "C:\Program Files (x86)\FileZilla FTP Client\" filezilla.exe

Dette tar 5sek på GB UD6 Ci7 860 og en Kingston V 40GB.

(da er det 32 programmer som startes)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Det er riktig firmware ja.

Hvis du har installert IMSM må du avinstallere den.

Sjekk hvilken driver du bruker med AS SSD. (msahci/pciide er nødvendig for at TRIM skal virke)

edit:

det er riktig device du peker på, hvis det er nødvendig da.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Det er riktig firmware ja.

Hvis du har installert IMSM må du avinstallere den.

Sjekk hvilken driver du bruker med AS SSD. (msahci/pciide er nødvendig for at TRIM skal virke)

edit:

det er riktig device du peker på, hvis det er nødvendig da.

EDIT: Nå har jeg kjørt update. Avinstallerte bare IMSM siden jeg tror det fiksa driverne også.

Sånn ser Device Manager ut nå:

post-6072-1264180377_thumb.png

Fikk kjørt Intel SSD Optimizer, så må bety at disken er oppdatert, eller hur?

Eneste irriterende nå er at alle diskene mine står som "Safely Remove Hardware.."-ikon.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
NEWS!
Viking Enters 2.5" 6Gbps SAS SSD Market

Editor:- January 21, 2010 - Viking Modular Solutions today announced it is sampling a range of SAS and SATA compatible SSDs using controllers from SandForce.

Form factors will include:- 1.8", 2.5" and innovative “non-HDD-like” solutions for space constrained and/or rugged applications.

Viking har tidligere hatt en RAID cache backup device og en SSD kalt SATA Cube. Link til litt info om Viking Modular Solutions.

Vi får alså enda en OEM av SandForce kontrollere.

SAS ssd kan ikkje komme fort nok synes jeg. Kanskje vi får utnyttet saskontrollerene våre bedre snart :D sata til sas emulering dreper den gode skaleringen til SAS :(

Lenke til kommentar

Har nettopp installert Windows 7 64 bit på Intel x25 80GB G2. AHCI var påslått i bios før jeg startet installasjonen. Hva bør jeg gjøre for å få mest mulig ytelse ut av disken og hindre slitasje?

Jeg har sjekket at TRIM er enablet med å skrive fsutil behavior query disabledeletenotify i cmd og fått 0 som svar. Aka TRIM er enablet.

Må jeg slå av automatisk defrag selv? C disken kommer ikke opp i defrag schedulen, som c disken på laptopen gjør. Vil det si at automatisk defrag er av?

Hvilke alternativer har jeg for å flashe disken? Laste ned og brenne ut iso? Bør jeg flashe disken?

Lenke til kommentar

Flash den før du gjør noe mer, går det galt og du mister data får du mindre jobb å gjøre på nytt.

Du kan finne guide til masse optimaliseringer HER. Jeg vil ikke anbefale deg å gjøre alle, bruk litt vett når du går gjennom de. Hvis du ikke vet hva noe er, så ikke skru det av.

Lenke til kommentar

En morsom sak jeg kom over:

http://www.tomshardware.com/news/sony-vaio...d-ssd,9468.html

Sony har nå alså bestemt seg for å stappe 4 SSDer i RAID-0 i en laptop for å lage noe med monster ytelse, men det viktigste spørsmålet her er hvilke SSDer er det? Og deretter, hvor mye ytelse klarer maskinen å hente ut av disse?

Om det viser seg å være 4x Indilinx Barefoot på ICH10(R eller M?) så kan heldige eiere forvente seg i overkant av 600MB/s les og 400MB/s skriv (for den minste versonen), 60K IOPS les og 8K IOPS skriv. Om jeg skulle designet denne laptoppen ville jeg heller gått for 2-3x SSDer og èn større treg lav-effekt HDD for å gi mye lagringsplass. 3x40GB x25-V + 500GB 5,4krpm ville vært sweet.

EDIT: @corporal clegg, ganske lite ved normal bruk. Vi snakker 200-250MB/s les og 32-40K IOPS (M) vs 175-200MB/s les og 30K IOPS (V).

Den største forskjellen kommer i skriv, og det vil du egentlig bare merke når du skriver større mengder filer til C:, som er rimelig skjeldent. Oppdateringer og installasjoner vil gå fort siden du har 40MB/s ved 4KB random write (4-5x av hva man får med indilinx).

EDIT2: Anvil har forresten filmet et launch-script fra sin x25-V 40GB. Han starter 44 apps på 10 sekunder.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...