Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare meg hvorfor Intel lanserer en 40gb utgave med 35 MB/s skrivehastighet? eller skal det stå 135? vurderer å kjøpe en slik en til min netbook.

Det er i grunn ikke behov for så mye mer til en ren OS "disk". Det er sjeldent mye sekvensiell skriving uansett. Og hvis man raider sammen flere små enheter får man både god plass, bedre sekvensiell hastighet og en fantastisk random read/write og masse IOPS. Uten at det behøver å koste mye.

Ok. Mulig det er plenty. Ble bare litt mistenksom at en nyere utgave enn 80 GBen har såpass lavere skriving. Tenkte å kjøpe en slik til min Dell mini 10". Har hørt at en kan få opptil 2 timer ekstra batteritid. 40 gb skal være mer enn nok til Win 7, officepakken og nettleser :)

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oetc, du kan finne ut ved å se på hva som står SATA mode som i BIOS? (IDE / AHCI / RAID).

Ytelsestallene dine får meg til å mistenke at du har en Indilinx basert SSD med eldre firmware, men jeg vil gjerne ha litt mer info:

Hvilken SSD bruker du?

Hvilken firmware har SSDen?

Hvilket OS bruker du?

Last ned Crystal Disk Info, kjør den, og post screenshot her også om du orker. Den gir mye god info.

Lenke til kommentar
oetc, du kan finne ut ved å se på hva som står SATA mode som i BIOS? (IDE / AHCI / RAID).

Ytelsestallene dine får meg til å mistenke at du har en Indilinx basert SSD med eldre firmware, men jeg vil gjerne ha litt mer info:

Hvilken SSD bruker du?

Hvilken firmware har SSDen?

Hvilket OS bruker du?

Last ned Crystal Disk Info, kjør den, og post screenshot her også om du orker. Den gir mye god info.

GullLars ->

SSD: Crucial SSD M225 series 2,5" 128GB

FW: 1819

Screenshot Crystal Disk Info:

post-208625-1263935537_thumb.png

Duckhunter har tidligere antydet enda en endring i BIOS som nødvendig i denne saken, men både han og jeg har lett grundig i BIOS uten å finne mer fornuftig der...

Endret av oetc
Lenke til kommentar
Test av G Skill Falcon ll

Jeg så den testen før i dag, den (Indilinx ECO) var ikke noe spesielt bra så jeg gadd rett og slett ikke å poste den her.

Sørgelige greier ytelsesmessig når man ellers går og venter på SandForce og ny SSD fra Micron. :)

Lenke til kommentar
oetc

Jeg synes å huske at det var en i benchmarktråden som manuelt måtte aktivere NCQ på nVidia chipset.

GullLars, dette skjønner jeg meg ikke på..., hvordan kan jeg "manuelt aktivere NCQ på nVidia chipset" da?

Lenke til kommentar

Nå sliter jeg litt her.

Prøvde å oppgradere en eldre Fujitsu Siemens laptop med XP3000.

Kjøpte en SSD IDE-disk (Transcend 30GB). Satte den i og fulgte en guide på OCZ forumet for å aligne den. Brukte bootdisk til Vista (skal legge inn XP) Satte align til 1024 etter råd her i tråden (missforstod jeg noe?). Etter 1. restart under instalasjonen så forandret jeg boot rekkefølgen til HDD først (gjør dette automatisk hver gang jeg installerer). Får da opp feilmelding "Feil under lasting av opperativsystem". Denne kommer opp med en gang etter bios-bildet. Har restartet flere ganger, men det samme.

Hva gjør man så? Begynner fra scratch med alignment, prøver å immstallere OS på nytt, begynner å lete etter bios til en 5-6 år gammel laptop?

Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg :yes:

EDIT: Virker som det er noe feil med disken. Prøvde et par ganger til å installere XP uten hell. Tok så en ny align, denne gangen valgte jeg 32 som oppskrifta sa. Prøvde å installere XP på nytt. Ved 1. reboot under instalasjonen så bootet ikke maskina, men ble hengende med bios-valgene oppe. Prøvde flere restarter, men det samme. Hvis jeg var rask til å trykke F2 så begynte den å liste enheter og så fryse. Tok ut disken og alt så normalt ut. Satte den inn igjen og maskina frøs. Satte tilbake den gamle disken og maskina fungerte som før. Noen som har noen meninger om dette?

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Hvis du har en USB enclosure kan du prøve å putte SSD'en inn i den og se om du får noe frem.

Så lenge du får partisjonert tyder det vel ikke på at "disken" er gåen akkurat, er det jumpere på den eller?

(tenker på f.eks SATA 1.5Gb/s vs 3Gb/s) (glem det, det er jo IDE :))

Du kan også prøve å kjøre en installering uten å gjøre alignment.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

็Takk for svar.

Det er en jumper på den. men det er for master/slave. Står på master (som gammeldisken).

Disken "virket" tilsynelatende en stund, fikk satt i gang instalering, men fikk feilmelding etter 1. reboot. Etter 3-4 forsøk så låste maskina seg etter rebooten og kom aldri videre fra 1. skjermbildet som vises ("trykk F2 for setup trykk F12 for boot selection"). Har ikke noen mulighet til å teste videre da maskinen som sagt låser seg med disken i. Virker helt fint med gammeldisken. Har ikke en slik USB-dings, men kan få lånt en dersom du mener det er verdt forsøket.

Lenke til kommentar

USB er bare for å se om "disken" fungerer og det vil være en fordel om du prøver dette hvis du ev. tenker på å returnere den.

Du skal ikke se bort fra at det finnes bios oppdateringer til den bærbare pc'en du har, jeg ville ha prøvd å finne den.

Det er ikke sikkert at du får det til å virke men det er jo litt for ille å gi opp så lett :)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

He He. Jammen ikke lett med såpass gammelt utstyr. Satt ei stund og søkte etter bios. Fant kun en, og det er samme som jeg har 1.04c. Lite å finne på sidene til Fujitsu (ikke Siemens, er samarbeidet lagt død?).

Hadde håpet at det skulle være "plug and play", men den gang ei.

Dersom jeg får kontakt med disken, er det noen mulighet til å slip-stream innholdet fra gammeldisken over og teste?

Var forresten ikke noen god HW-dag i går. Hovedmaskina gikk opp i røyk (i alle fall nesten, luktet svidd i hele huset men ingen flammer :p ). Håper det er kun PSU som tok kvelden.

EDIT: Jeg hadde tenkt å returnere den som deffekt/garanti og få en ny, ja. Er det noen andre som har vært borte i at bios måtte oppgraderes for å støtte SSD? Vil den ikke bare fremstå som en kjapp, vanlig disk for maskina?

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd SSD IDE men jeg kan egentlig ikke se at det burde være noe problem. Det skal virke med mindre maskinen din er veldig spesiell/vanskelig. Har du noen spesielle valg i bios?

Det merkelige er jo at det høres ut som du får installert men problemene oppstår i forbindelse med fullføring av installasjonen.

Du kan bruke et disk image program for å klone den eksisterende installasjonen over på SSD'en. f.eks TrueImage.

Til det trenger du nok uansett en slik USB (med IDE støtte) enclosure med mindre du har overganger fra IDE til "mini" IDE og kan gjøre dette fra en annen PC.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Det er få valg i bios. Det som omhandler IDE står på auto.

Synes uansett at det er pussig at det hele ble verre etter ei stund. Får lyst til å tro at noe var feil med disken, og at dette eskalerte såpass at maskina fryser under initialisering av disken.

Har fått svar fra selger med spørsmål om serienummer, så det kan vel tyde på at det er problemer på enkelte serier?

Skal se om jeg får lånt meg en kabel i kveld og testet, men har selv mest tro på at det er feil med disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...