Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerte G2 og VMWare?

Veldig bra så langt, ting tar gjerne 2/3 til 1/2 av tiden og noen ganger 1/10-15 av tiden så det er en herlig ny tilværelse med labbing hehe.

Det er gøy å sitte å følge med på resource monitor.

Det er selvsagt variabelt hvor mye man får igjen (ikke alt er disk begrenset) men dine tall viser at du sparer mye tid.

Hvor full kjører du den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har merket stor tidsbesparelse siden jeg fikk den montert. Det er nesten slik at det man før så som litt "hat" har blitt gøy.

Jeg partisjonerte hele kapasiteten men forløpig ligger jeg på 42GB ledig kapasitet og har ikke vært under det. Jeg flytter også stadig vekk servere som ikke er i bruk over til snurredisk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

OK,

Jeg har litt mer ledig plass men så kjører jeg raid-0 på mine (bortsett fra i Laptoppen) så jeg slipper å flytte på ting.

Ser frem til større kapasitet, da kan man redusere antall i raid-0.

Ytelsen ved 4 vs 8 er ikke mye å skrive hjem om i praksis, bortsett fra ved kopiering av store filer. (30-40GB og oppover)

Jeg regner med jeg hopper på både Crucial C300 (Micron) og en eller annen med SandForce kontroller (helst 1500), vi får se hva prisene blir.

Lenke til kommentar

Q9650 maskinen bencha jeg via RDP, :blink: så det kan ha gitt litt merkelige resultater.

De to raptorene er 1.gen 74GB, så jeg tror de har mindre cache enn nåværende generasjon. Og velociraptoren er vel enda litt raskere....

De var også bencha mens pc'en såvidt var i bruk (en del programmer oppe, men ikke noen som ble aktivt brukt).

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Et dumt lite spørsmål her. Sånn som jeg har forstått det så må sata-tilkoblinger settes som AHCI i biosen for å få TRIM støtte osv, men dersom en skal sette opp raid så må en jo velge raid i biosen. Mister man da TRIM støtten?

Lenke til kommentar
hardware-raid støttes bare i raid-modus, ikke ahci. Så ja, du mister da trim. Usikker, men et software-raid lagd i windows, vil nok likevel fungere i ahci-modus

Var sånn jeg også tenke ja. Tror jeg konkluderte med at RAID ikke har TRIM støtte enda etter å ha lest denne tråden.

Sannsynligvis er det rett rundt hjørne.

Et annet spørsmål. Har jeg den nyeste firmwaren?

post-105988-1262963415_thumb.png

Lenke til kommentar

Teac,

02HD er den siste firmwaren for Intel G2.

(det har vært diskutert flere ganger på de siste sidene :))

Det har vært rykter om at IMSM skal komme med TRIM støtte nå i løpet av kort tid (noen uker) men jeg tror det ikke før jeg ser det.

Lenke til kommentar
Teac,

02HD er den siste firmwaren for Intel G2.

(det har vært diskutert flere ganger på de siste sidene :))

Det har vært rykter om at IMSM skal komme med TRIM støtte nå i løpet av kort tid (noen uker) men jeg tror det ikke før jeg ser det.

Ok. Da må jeg oppdatere SSDen altså. Merkelig jeg ikke fikk noe melding om dette i Intel sin Toolbox. Der fikk opp at alt var ok osv. Da har jeg ikke TRIM akkurat nå.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Teac,

Du har TRIM.

TRIM ble introdusert i 02HA.

Ok. La inn den nyeste firmwaren nå jeg. Det gikk knirkefritt.

Stusset litt på det ettersom toolboxen gav meg passed før jeg oppdaterte.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

"Passed" betyr bare at den er sjekket OK, ikke at den har siste firmware.

Det ser ut for å være minimale forskjeller mellom 02HA og 02HD.

Personlig legger jeg inn siste uansett, det er som regel en grunn for at det finnes en ny firmware. :)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Støtter den Anvil, la den akuratt inn ;)

Forøvrig har jeg fått innstallert alt jeg trenger nå og Windows føles fremdeles like raskt. Kjørte akurstt noen teste. Føler jeg har høyere ytelse på random 4KB, QD=32 osv. enn gjennomsnittet, Men lavere på skriv sekvensiell. Wired...

Lenke til kommentar

Det blir spennende å se agrophel, selv er jeg mer spent på LSI 9211-8i og 9211-4i. Areca 18x0 kan også bli interresant.

Jeg vil bare opplyse i denne tråden at Ourasi har postet et launch-script i SSD-benche tråden. Her er en link til posten.

Et launch-script er som regel en enkel batch-fil som kjører en liste med .exe filer for å starte programmer. Disse brukes ofte i videoer man ser på youtube av folk som brifer med kraftige maskiner med RAID eller SSDer, ofte puttes scriptet i oppstartsmappen og man filmer skjermen fra boot til alle programmene er startet, noen filmer også at de skrur av maskinen igjen etterpå.

Jeg vil oppfordre alle nye SSD-eiere her i tråden som har fått SSDer nå i vinter til å teste et slikt launch-script og se hvor god ytelse man virkelig sitter på. Dette er også en fin anledning for de som har litt av følelsen "var det alt?" (man mister ofte denne følelsen etter å ha gått tilbake til en maskin med snurredisk etter et par månder med SSD).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...