Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Amentio holder jeg meg langt unna ;)

 

Betyr det trynet at du ikke holder deg langt unna, eller at du holder deg langt unna. Klarer ikke å tolke om du er alvorlig eller spøkfull.

 

Jeg har bare handlet hos Amentio 1 eneste gang, og det var når de hadde inne x-25. Jeg bestilte og 4-5 dager var ssd'n her. Vurderer på å handle mer hos dem en annen gang (ser de har inne ul30a nå) men ble litt usikker dersom Amentio ikke har bra rykte.

 

Er det en shop og stole på?

 

Jeg har testet retur, og det gikk rett vest. Så aldri mere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må nå bare spørre her, selvom det sikkert blir et dumt spørsmål, men: var det alt?

 

Har altså fått min X25-M 160GB, lagt inn Windows 7 Professional x64 og lagt inn noen programmer på den.

Det er nok godt mulig at jeg rett og slett har hatt alt for store forventninger, for jeg kan ikke egentlig si at jeg merker den helt store forskjellen.

Programmer starter litt raskere ja, og å pakke ut en rar-fil går litt kjappere, men hadde virkelig trodd forskjellen skulle være større.

Har ikke kjørt noen ytelses-tester, annet enn den som er innebygd i W7, som gir meg 7,7 i score for harddiskytelse (som jo er ganske respektabelt), men å starte programmer slik som Photoshop CS4 tar fortsatt nesten 3 sekunder (uten å ha målt med gamle harddisken, tror jeg ikke det tok så mye lengre tid).

 

Kan det være noe jeg har glemt her, eller er ikke forskjellen så stor som det fremstår noen steder?

 

HW: Q6600 (3,2GHz), 8GB minne, X38-hovedkort, SSD tilkoblet via ICH9R

Sitter igjen med litt av samme følelsen.. Tror nok at en vil merke størst forskjell om en har en gammel og seig maskin eller en litt pinglete laptop.

Ting går en smule fortere og det er deilig og slippe å høre den "tenke lyden" når programmer osv åpnes..

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Hvorfor vil du deaktivere pagefile? Pagefile er en god feature som av noen programmer kreves, og er livsviktig for pcen med mindre du har en bråte med ram.

 

Lifsviktig? Jeg har deaktivert pagefile i et halvt år eller.no Har bare 6gb ram, og bare støtet på et problem èn gang. Da loadet jeg et SINNSYKT stor bilde i photoshop. Lasta ned bilde fra NASA :)

 

Det kom bare en feilmelding. Husker ikkje helt hva det stod, men måtte bare avslutte photoshop. Altså ingen fare :)

Lenke til kommentar
Må nå bare spørre her, selvom det sikkert blir et dumt spørsmål, men: var det alt?

 

Har altså fått min X25-M 160GB, lagt inn Windows 7 Professional x64 og lagt inn noen programmer på den.

Det er nok godt mulig at jeg rett og slett har hatt alt for store forventninger, for jeg kan ikke egentlig si at jeg merker den helt store forskjellen.

Programmer starter litt raskere ja, og å pakke ut en rar-fil går litt kjappere, men hadde virkelig trodd forskjellen skulle være større.

Har ikke kjørt noen ytelses-tester, annet enn den som er innebygd i W7, som gir meg 7,7 i score for harddiskytelse (som jo er ganske respektabelt), men å starte programmer slik som Photoshop CS4 tar fortsatt nesten 3 sekunder (uten å ha målt med gamle harddisken, tror jeg ikke det tok så mye lengre tid).

 

Kan det være noe jeg har glemt her, eller er ikke forskjellen så stor som det fremstår noen steder?

 

HW: Q6600 (3,2GHz), 8GB minne, X38-hovedkort, SSD tilkoblet via ICH9R

Sitter igjen med litt av samme følelsen.. Tror nok at en vil merke størst forskjell om en har en gammel og seig maskin eller en litt pinglete laptop.

Ting går en smule fortere og det er deilig og slippe å høre den "tenke lyden" når programmer osv åpnes..

 

Hvis Photoshop åpnet seg på 3 sekunder før, så må det være et sinnsvakt bra oppsett du må ha hatt på maskinen.For meg tok det nærmere 20 sekunder tidligere. Her så åpner alt seg på maks 3-4 sekunder, inkl Openoffice, Photoshop, Lightroom osv osv. Har X25-M 80 GB G2. Jeg merker enorm forskjell, men så har jeg passet på å ha ACHI (AHCI?) på, og gjort litt annen tweaking som er anbefalt.

Lenke til kommentar

OCZ Roadmap Link

 

Sandforce 1500 basert

Vertex 2 Pro EX (SLC) mars 2010

Vertex 2 Pro (MLC) mars 2010

 

Sandforce 1200 basert

Vertex 2 (MLC) mars 2010

 

Link til modelloversikt

 

Alle står oppført som SATA 2, SATA 6Gb er planlagt i Q2.

 

"The Vertex 2 promises radical increases in random Read/Write performance thanks to the use of a customized SF-1200 flash controller from SandForce. It will be available in 50GB, 100GB, 200GB, and 400GB capacities, with an expected maximum read spead of 270MB/s and a maximum write speed of 260MB/s. OCZ is facing the upper limits of the SATA II interface thanks to protocol overhead, and these will be the fastest SATA II drives available from OCZ before switching to 6Gbps SATA."

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Må nå bare spørre her, selvom det sikkert blir et dumt spørsmål, men: var det alt?

 

Jeg skjønner godt hva du mener.

 

Men dersom du leser hva jeg skriver her

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14697732

 

sammenlignet med denne etter et par ukers bruk og ha tunet litt

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14934374

så ser du har SSD-feelingen har kommet under huden..

 

:-)

 

Altså:

"Mitt inntrykk så etter å ha brukt den 1 times tid? Tja, trodde jeg skulle sitte med et bredt smil om munnen, det er nok fraværende."

VS.

"Selv om jeg ikke bruker tunge programmer som Photoshop ol er opplevelsen stor. Det bare flyter så lett og uanstrengt og rask oppstart.

Spesielt på den den bærbare er det deilig å bli kvitt varmen og den lille lyden Hdden lagde."

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Du kan endre til AHCI uten å reinstallere. Du må da installere AHCI driverne til microsoft manuelt, forandre en oppføring i registeret, reboote og bytte til AHCI i BIOS, og så starte windows med AHCI ;) (jeg tror det er en guide i SSD benche-tråden)

 

Om du ikke har hatt AHCI er det ikke så alt for rart at du sitter igjen med følelsen "var det alt?", du får da bare 5000 IOPS sammenlignet med ca 35.000 IOPS med AHCI.

 

Jeg skal love deg at etter du blir vant til SSD, si en måndes bruk med kun SSD som systemdisk, og så prøver en maskin med harddisk vil du ta deg selv i å tenke "har faenskapet hengt seg nå da eller???" når du prøver å åpne noe eller jobbe mot systemet mens det foregår mye mot disk (si virus scan + torrents).

 

Det absolutt deiligste med SSD er ikke alt åpnes en del raskere og mange ting blir instant, men man slipper de tilfellene der man multitasker og mye skjer mot disk på likt, og man blir sittende og vente i 20-30 sekunder på at et vindu og innholdet i det skal komme opp.

 

Med en x25-M har du fordelen at omtrent uansett hvor mye du gjør mot den samtidig vil alt fortsatt bare sprette opp med èn gang. Unntaket er å åpne store ting mens du kopierer eller flytter filer, da vil ting ta noe lengre tid, men du vil ikke få følelsen av at ting har hengt seg.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Hvorfor vil du deaktivere pagefile? Pagefile er en god feature som av noen programmer kreves, og er livsviktig for pcen med mindre du har en bråte med ram.

 

 

Lifsviktig? Jeg har deaktivert pagefile i et halvt år eller.no Har bare 6gb ram, og bare støtet på et problem èn gang. Da loadet jeg et SINNSYKT stor bilde i photoshop. Lasta ned bilde fra NASA :)

 

Det kom bare en feilmelding. Husker ikkje helt hva det stod, men måtte bare avslutte photoshop.

Altså ingen fare :)

Stort sett bare ulagrede dokumenter hvor pagefile er viktig ved gjenoppretting, har man mer enn 4GB RAM, trenger man ikke pagefile. Jeg har 8GB RAM og problemer med å komme over 50% :p, så da er pagefile helt unødvendig.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Har 8GB med RAM , og har derfor tatt sjansen på å deaktivere pagefila.

Funker bra det :)

 

Jeg har ikke brukt pagefil siden Win95. :) Har i noen tilfeller kjørt ramdisk, og pagefil på den, for å få kompabiltet med sære programmer fra yesterday, men det er lenge siden. Jeg har nok minne og vil for svarte at OS'et skal utnytte mest mulig. :!:

Lenke til kommentar
Har 8GB med RAM , og har derfor tatt sjansen på å deaktivere pagefila.

Funker bra det :)

 

Jeg har ikke brukt pagefil siden Win95. :) Har i noen tilfeller kjørt ramdisk, og pagefil på den, for å få kompabiltet med sære programmer fra yesterday, men det er lenge siden. Jeg har nok minne og vil for svarte at OS'et skal utnytte mest mulig. :!:

 

Er en grunn for at Linux bruker ALT minne hele tiden. Er jo ikkje vits i å ha ledig minne som ikkje brukes :)

Lenke til kommentar
Har 8GB med RAM , og har derfor tatt sjansen på å deaktivere pagefila.

Funker bra det :)

 

Jeg har ikke brukt pagefil siden Win95. :) Har i noen tilfeller kjørt ramdisk, og pagefil på den, for å få kompabiltet med sære programmer fra yesterday, men det er lenge siden. Jeg har nok minne og vil for svarte at OS'et skal utnytte mest mulig. :!:

 

Er en grunn for at Linux bruker ALT minne hele tiden. Er jo ikkje vits i å ha ledig minne som ikkje brukes :)

 

Helt riktig, akkurat derfor man godt kan kjøre uten swapfil i Windows. :yes:

 

Men jeg misunner Linux-brukere for èn ting; en skikkelig dynamisk ramdisk, dvs. at driveren selv tilpasser størrelsen på ramdisken etter som du bruker den. Det er jo fryktelig praktisk.

 

Amiga'en hadde også dette i sin tid (vel, den eksisterer jo enda, strengt tatt), men til Windows finnes - så vidt jeg vet - kun VSuite Ramdisk, som er lisensbelagt hvis du vil ha dynamisk funksjon. Dessuten øker/krymper den i inkrementer på 32MB, som får meg til å tro - kanskje helt feilaktig - at den ikke er like "smart" som Linux/Amiga-versjonen. :D

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
Om du ikke har hatt AHCI er det ikke så alt for rart at du sitter igjen med følelsen "var det alt?", du får da bare 5000 IOPS sammenlignet med ca 35.000 IOPS med AHCI.

 

For min del har ihvertfall AHCI vært påslått siden første reboot under innstallasjonen av Windows 7. Har også innstallert Intel Storage Matrix og SSD Toolbox, som sier alt er i orden.

 

Men ser jo at ting går kjappere, og kan tenke meg at både multitasking og spill kan bli interessant å få prøvd ut mer.

Annen liten ting: det sies jo at W7 støtter SSD godt, og når den oppdager en innstallert SSD så vil den endre på diverse ting for å optimalisere for disktypen som er i bruk(?).

Hvordan vet jeg at dette virker? Selv etter alle drivere og slikt var innstaller så måtte jeg gå inn å slå av defragmentering blant annet, og kan ikke se noe sted at Windows oppfører seg annerledes mot SSD'en i forhold til resten av diskene.

Lenke til kommentar

Explorer: Ja, det virker.

 

Jeg ville brukt microsoft sin ahci driver og ikke intel sin, grunnet støtte for automatisk TRIM.

 

Du ikke gå inn å skru av defrag. Når du kjører windows experience indexing slår den av automatisk defrag (eller var det under installasjonen... husker ikke) på SSD'en(e). Du kan fortsatt defragmentere snurrediskene dine!

 

Når det kommer til oppstart av f.eks Photoshop så utfordrer jeg den som påstår at dette ikke var særlig raskere på ssd til å prøve èn gang til på en snurredisk. Så snakkes vi etterpå! :)

 

Et annet tips er å skru av menyanimasjoner i ytelsesalternativene til win7 (animate controls and elements inside windows, animate windows when minimizing and maximizing, animations in the taskbar and start menu). Det utgjør faktisk en hel del på hvor kjapt OS'et føles.

Lenke til kommentar
Ting skjer på utviklingen av nye enheter tydeligvis, bare se her: CES Preview - Micron's RealSSD C300 - The First 6Gbps SATA SSD

 

Tror at denne disken står i min maskin innen et år om forhåndstesten stemmer : )

Testen med random write over lang tid var interessant. Har lenge mistenkt at situasjonen var noe lignende da folk ofte har lekt seg frem til helt ville resultater som ikke kunne være noe annet enn resultat av cacheing og korte tester. Når en begynner å få rnd write IOPS på høyde med rnd read IOPS i systemer med større logiske lagringsenheter (pages for flash) enn blokkene som skrives da burde det ringe noen bjeller... At de bruker dualcore ARM9 internt på disken og 256MB DRAM er bare nok et tegn på at kompleksiteten i disse lagringsenhetene begynner å bli så stor at mye av den egentlig høre hjemme i filsystemet. Putter du denne i en netbook så har du fort mer CPU i disken enn maskinens hoved CPU. Da er det noe som er feil, og det vil selvfølgelig slå ut på effektforbruket.

 

Forøvrig synes jeg disken ser veldig bra ut, det er bare det at det er noe grunnleggende feil med retningen på utviklingen innen SSD generelt.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Hm...

Nå sitter jeg her med 2 identiske HP Probook 5310m med hver sin X-25M G2 160GB. Begge har nyeste bios og nyeste firmware til ssd.

 

Jeg tok en av pc'ene og installerte manuellt (win7), og brukte windows backup image til å installere den andre. Begge ser ut til å fungere strålende.

 

Men ... jeg startet igang TRIM prosessen fra intel ssd toolbox 1.2 på begge 2. På den pc'en jeg installerte manuellt ser det ut til å ta hele dagen. Etter ca. 4 dryge timer har den kommet til 25%. Mens den andre som jeg brukte image på ble ferdig på noen få minutter.

 

Strange....

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
OCZ Roadmap Link

 

Sandforce 1500 basert

Vertex 2 Pro EX (SLC) mars 2010

Vertex 2 Pro (MLC) mars 2010

 

Sandforce 1200 basert

Vertex 2 (MLC) mars 2010

 

Link til modelloversikt

 

Alle står oppført som SATA 2, SATA 6Gb er planlagt i Q2.

 

"The Vertex 2 promises radical increases in random Read/Write performance thanks to the use of a customized SF-1200 flash controller from SandForce. It will be available in 50GB, 100GB, 200GB, and 400GB capacities, with an expected maximum read spead of 270MB/s and a maximum write speed of 260MB/s. OCZ is facing the upper limits of the SATA II interface thanks to protocol overhead, and these will be the fastest SATA II drives available from OCZ before switching to 6Gbps SATA."

Interessant! Særlig følgende modeller:

- 32 GB Indilinx Amigos 99 $. Det blir kanskje en ny lavpriskonge a la Kingston 40 GB. 99$ veiledende kan fort vise seg å bli 500 kr utsalgspris i Norge. Har noen av dere hørt noe mer om hva Amigos har slags egenskaper?

- Z-drive m84 og m12. Jeg regner med PCIe x8-utgaven er til stasjonære PCer og PCIe x1-utgaven er til bærbare. Til forskjell fra tidligere Z-drive havner disse i mainstream-klassen. Det håper jeg betyr bra priser.

- Vertex 2 SF-1200 lover godt, men pris/GB bør ikke bli høyere enn for Intel X25M.

- Vertex 2 Pro med SF-1500 og MLC. Den gir forhåpentligvis mye for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...