Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Skal ut å hente Intel SSDen min nå, men lurer på en ting. Er det smart å legge inn nyeste firmware før jeg legger inn Windows?

 

X25-M G2? Tror min kom med nyeste firmware fra fabrikk: 02HA

 

Her en test av denne mot en relativt ny 7200 rpm disk:

 

HD først, så SSD

post-62501-1262788904_thumb.png post-62501-1262788911_thumb.png

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ut å hente Intel SSDen min nå, men lurer på en ting. Er det smart å legge inn nyeste firmware før jeg legger inn Windows?

 

X25-M G2? Tror min kom med nyeste firmware fra fabrikk: 02HA

 

Her en test av denne mot en relativt ny 7200 rpm disk:

 

HD først, så SSD

post-62501-1262788904_thumb.png post-62501-1262788911_thumb.png

Hvordan vet jeg om jeg har den nyeste? :p Skal til å legge inn win 7 nå.

Lenke til kommentar

Nok en rebrand av Intel 80gb. Tror det er gen 2 også :thumbup:

 

A-DATA ASINTS-80GM-CSA 2.5" 80GB SATA II MLC Internal Solid State Drive (SSD) - Retail

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16820211412

 

250$ er jo en fin pris! Det skulle bli ca 1425 etter dagens kurs hvis jeg regner riktig :p

 

Rart at "Intel X25-V SSDSA2MP040G2R5 2.5" 40GB SATA II MLC Internal Solid State Drive (SSD) - Retail" ikkje har kommet til norge enda. Bare Kingston rebrand.

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16820167025

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Er 02HA tilsvarende v1.5?

 

EDIT:

Er det ikke 02HD som er nyeste og v1.5?

 

v1.5 tror jeg referer til update tool'en mens 02HD er firmware.

 

Gjorde nettopp update selv, noe som gikk smertefritt. Vel bortsett fra at den ene CD-rom'en ikke klarte å lese platen skikkelig under boot (feil på command.com). Heldigvis hadde jeg to. :) Minner meg om de gode gamle "coaster" tidene og at jeg aldri har hatt mye til overs for CD-rom..

Lenke til kommentar
Rart at "Intel X25-V SSDSA2MP040G2R5 2.5" 40GB SATA II MLC Internal Solid State Drive (SSD) - Retail" ikkje har kommet til norge enda. Bare Kingston rebrand.

 

Joda, den er kommet til Norge. Alle(?) Webmercs har den.

 

 

Åja, bare "jallabutikkene" som har dem :p

 

Sjekker nesten aldri dem jeg. Holder meg til de komplett, netshop, mpx og noen til.

 

Amentio holder jeg meg langt unna ;)

Lenke til kommentar
Amentio holder jeg meg langt unna ;)

 

Betyr det trynet at du ikke holder deg langt unna, eller at du holder deg langt unna. Klarer ikke å tolke om du er alvorlig eller spøkfull.

 

Jeg har bare handlet hos Amentio 1 eneste gang, og det var når de hadde inne x-25. Jeg bestilte og 4-5 dager var ssd'n her. Vurderer på å handle mer hos dem en annen gang (ser de har inne ul30a nå) men ble litt usikker dersom Amentio ikke har bra rykte.

 

Er det en shop og stole på?

Lenke til kommentar
@ Lars & Teac

 

Har dere fått SSD'en fra Mamoz alt???

 

Min ligger fremdeles på en postterminal i Oslo, har ikke rørt seg på 2 dager :mad: !!

Ja, var og hentet SSDen på en butikk et godt stykka unna meg. Nå er den koblet til og ferdiginnstalert windows 7. Har ikke merket den ekstreme overgangen enda. Windows installasjonen gikk forholdsvis kjapt.

 

Amentio holder jeg meg langt unna ;)

 

Betyr det trynet at du ikke holder deg langt unna, eller at du holder deg langt unna. Klarer ikke å tolke om du er alvorlig eller spøkfull.

 

Jeg har bare handlet hos Amentio 1 eneste gang, og det var når de hadde inne x-25. Jeg bestilte og 4-5 dager var ssd'n her. Vurderer på å handle mer hos dem en annen gang (ser de har inne ul30a nå) men ble litt usikker dersom Amentio ikke har bra rykte.

 

Er det en shop og stole på?

Amentio er trygt. Eneste problemet er at de bruker lang tid på å sende. Bestilte en rekke ting til pcen rett før jul og de brukte ca 2 uker fra jeg bestilte til jeg fikk varene. Alt var på lager. Det er ikke sånn som komplett der du bestiller klokka 15.00 på mandagen og henter varen kl.17.00 dagen etter. Jeg er litt utålmodig når jeg skal ha ting så da bestiller jeg en plass hvor jeg vet de er kjappe og hvor jeg kan ha kontroll på sendingen. Er veldig fornøyd med Dustin Home. Gratis frakt, billige og kjappe.

Lenke til kommentar

Jeg har også mottat både disk og Windows fra Mamoz, OS innstallert. Skal nå deaktivere page file og følge noen av grepa til Gull-Lars :)

 

Forresten, bestemte meg for å lage to partisjoner på 37,5 GB hver. Har dere kun en, eller flere partisjoner på SSD-en(e) deres?

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Må nå bare spørre her, selvom det sikkert blir et dumt spørsmål, men: var det alt?

 

Har altså fått min X25-M 160GB, lagt inn Windows 7 Professional x64 og lagt inn noen programmer på den.

Det er nok godt mulig at jeg rett og slett har hatt alt for store forventninger, for jeg kan ikke egentlig si at jeg merker den helt store forskjellen.

Programmer starter litt raskere ja, og å pakke ut en rar-fil går litt kjappere, men hadde virkelig trodd forskjellen skulle være større.

Har ikke kjørt noen ytelses-tester, annet enn den som er innebygd i W7, som gir meg 7,7 i score for harddiskytelse (som jo er ganske respektabelt), men å starte programmer slik som Photoshop CS4 tar fortsatt nesten 3 sekunder (uten å ha målt med gamle harddisken, tror jeg ikke det tok så mye lengre tid).

 

Kan det være noe jeg har glemt her, eller er ikke forskjellen så stor som det fremstår noen steder?

 

HW: Q6600 (3,2GHz), 8GB minne, X38-hovedkort, SSD tilkoblet via ICH9R

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...