Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

En kan jo lure på hvor lenge det er til ZFS (eller et annet fs) kommer med tilsvarende funksjonalitet som denne SandForce kontrolleren slik at en kan få tilsvarende egenskaper bare ved å koble til ONFI DIMMs på en helt basic kontroller... Nehalem ville lagret unna ganske mye raskere og så får en "uendelig" med RAM til bookkeeping.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir muligens neste generasjon i forbrukermaskiner. Det vil være et generasjonsskifte av samme størrelseorden som overgangen fra singelcore til multicore.

 

Jeg kan forestille meg noen få år frem i tid forbrukermaskiner med en kombinert CPU+GPGPU (fusion anyone?), 2-4 RAM DIMMs, og noen Flash DIMMs med grensesnitt ala ONFI styrt enten fra sørbro (som da vil ha fler PCIe lanes) eller en flash-kontroller integrert i CPU. Med mulighet for langt over 100GB flash på en DIMM vil SATA/SAS være i bruk for bakoverkompabilitet og de spesielt interreserte som vil ha harddisker for lagring av mange TB data lokalt. Og som du sier, et filsystem alà ZFS med innebygd kompabilitet for deduplisering, selektiv komprimering, osv.

 

Det var en fin dagdrøm... :)

Lenke til kommentar
Sandforce blir spennende! :)

Men jeg er av en eller annen grunn fortsatt skeptisk til OCZ, selv om Vertex pro 2 ser ut til å bli en killer.

 

Er faktisk helt enig :D

 

Det "må" liksom være et eller anna feil med OCZ, uansett hvilket produkt det er. De klarer liksom ikkje å lage "det perfekte" produkt :p

 

Selv synes jeg de gamle VX rambrikkene var perfekte, dog igjen så ble de SYKT varme :!:

 

OCZ har kjøpt opp pc power & cooling. Heldigvis har ikkje OCZ noe med laginga av psu'en :)...enda :ohmy:

Lenke til kommentar

Jeg synes OCZ skal ha mye creds for å ha vært en av de som har brøytet veien i SSD-revolusjonen (om den kan kalles det...). (OK, de brøytet utenfor veien med Core serien :p)

De har vært blandt de første ut med diverse kontrollere som var tilgjengelig å OEM'e og har jobbet mot produsentene for å forbedre produktet (FW, vertex) og har laget fiffige løsninger (Apex, colossus, Z-drive).

Selv vil jeg holde tilbake med å kjøpe en hvilken som helst SSD til den har blitt testet ordentlig ut i markedet. JMicron må ta mye av skylden for det, men også samsung noe, og produsentene som har brukt disse kontrollerne og direkte missledet forbrukere med lovnader om skyhøy ytelse.

 

Min holdning til SandForce avhenger av om vi snakker om SF-1500 eller SF-1200. SF-1500 virker veldig bra og er et 16-kanals design, men er beregnet mot enterprise og vil nokk koste deretter. SF-1200 har specs lavere enn x25-M med unntak av seq write, og har et 8-kanals design. Om tallene oppgitt for SF-1200 faktisk er sustained og peak er noe høyere blir jeg mer vennlig innstilt, og jeg gleder meg til å lage en IOPS/QD graf for begge kontrollerne om det blir mulig.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Crucial C300 SATA 6Gb er klar i februar.

 

Link

 

Ihht charts [i linken] slår den Intel på IOPS over hele linja men det er små marginer.

 

"The drive is able to reach a sustained sequential read speed of 355 MB/s, and a sustained sequential write speed of 215 MB/s. It is also much faster than Intel's 160GB X25-M as seen in the attached graphs"

 

Det ser ut som den bare kommer i 128GB og 256GB.

 

Hmmm, det er ikke lenge til februar :) men så var det prisen da.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Crucial C300 SATA 6Gb er klar i februar.

 

Link

 

Ihht charts [i linken] slår den Intel på IOPS over hele linja men det er små marginer.

 

"The drive is able to reach a sustained sequential read speed of 355 MB/s, and a sustained sequential write speed of 215 MB/s. It is also much faster than Intel's 160GB X25-M as seen in the attached graphs"

 

Det ser ut som den bare kommer i 128GB og 256GB.

 

Hmmm, det er ikke lenge til februar :) men så var det prisen da.

 

8 av disse i raid-0 :omg::dribble: .... på en LSI 6gb eller areca 18xx..

 

Men på IOPS så er den jammen med ikkje langt forran intel, og det synes jeg den burde ha vært siden intel sin kom ut for evigheten siden :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nizzen, Intel var ute lenge før de fleste konkurrentene når det gjelder IOPS.

Det eneste man kan sammenligne av flash SSDer er Fusion-IO med ioDrive, men de er i en helt annen klasse.

 

Intel laget en 10-kanals SSD som ble sluppet i andre halvdel av 2008, og for å bare ha et enda større forsprang er denne optimalisert fullstendig mot 4KB random IOPS. x25-M klarer 80-90% av sekvensiell skrivehastighet i 4KB random skriv, og ca 60-70% av sekvensiell les i 4KB random les. Ingen andre konkurrenter kommer i nærigheten av dette forholdet for random/sequential, med unntak av Fusion-IO.

 

Crucial C300 er den samme enheten som Micron C300 om jeg ikke tar feil, specs du lister er i alle fall identiske, og den slår også Intel på IOPS, spesielt random write. Den ville vært mye mer interresant om den hadde kommet i lavere kapasiteter, eller om de hadde økt antallet kanaler (den har 8).

128GB versonen har 2 flash brikker pr kanal, og 256 versonen har 4. Til sammenligning har x25-M 80GB 1 flash brikke pr kanal, som gir den et bedre forhold kost/ytelse/GB. (regner jeg med)

Indilinx Barefoot er 4-kanals, og har 1 chip pr kanal i 32GB utgaven, 2 pr kanal i 64, 4 i 128, og hele 8 chips pr kanal i 256GB versonen. Det gir en billig kontroller, og enkel skalering av kapasitet, men leseytelse skalerer ikke (merkbart) med kapasiteten, og skriveytelsen skalerer begrenset.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det er en Micron C300 som det står i artikkelen, Crucial har bare fått rettigheter for forbrukermarkedet og det blir sikkert flere som kommer med white label.

 

Jeg ser de har testet i SteadyState og på en LSI 9212 HBA men så lenge det er gjort under samme forhold er jo det helt greit.

 

Den yter bedre enn Intel på små blokker, 355/2154MB/s er jo imponerende men fremdeles langt unna taket for 6Gb.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Er det noe vits med SSD som OS disk på en server hvor det skal være aktivitet på alle andre harddisken en OS harddisken?

 

Altså kun OS på SSD.

Hehe, jeg tenkte jeg skulle spørre om det samme. Serveren står jo på i ukevis mellom hver oppstart, så jeg bryr meg ikke så mye om boot-tiden...

 

Ja samma her så det hadde vært kjekt å vite ^^

Lenke til kommentar
Er det noe vits med SSD som OS disk på en server hvor det skal være aktivitet på alle andre harddisken en OS harddisken?

 

Altså kun OS på SSD.

Hehe, jeg tenkte jeg skulle spørre om det samme. Serveren står jo på i ukevis mellom hver oppstart, så jeg bryr meg ikke så mye om boot-tiden...

 

Ja samma her så det hadde vært kjekt å vite ^^

Vanligste metode for implementering av OS disk på server er raid 1 på to standard disker. Skal du ha ekstra disk ytelse og har plass i serveren så er det greiest å legge til ekstra med disker etter behov. Gjerne på egen kontroller om kravet til båndbredde er veldig stort eller om du kan tjene mye på cacheing.

Lenke til kommentar

Vel, den yter jevnt over bedre enn en *single* Intel G2 på iops men av en eller annen grunn feiler den på PCMark Vantage.

 

Prisen er drøy og jeg hadde ventet mer fra en løsning med en Areca 1680 i bunnen.

 

Forhåpentligvis får de tunet den litt før den kommer på markedet.

(kan også være oppsettet i testen som ikke er optimalt)

Lenke til kommentar

Jeg synes det lukter amerikansk megamani i lange baner. Et produkt som er laget for å imponere med specs og hverken er smart eller smidig laget. Omtrent som amerikanske 4 tonns "personbiler" vs smarte og smidige sportsbiler på ett tonn.

 

Smarte kunder kjøper nok noe annet. F.eks setter opp et bedre Raid selv for en lavere pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...