Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Når jeg får min 160GB G2 i dag så bør jeg altså holde av 20% spare plass for å opprettholde god ytelse over tid? Det blir 32GB loss.

Hvis du har god plass er det en god ide, spesielt hvis den skal kjøres hardt.

Jeg har testet litt rundt dette og tipper jeg vil redusere kapasiteten med 8-9GB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oppdatering på "problemet" ang VAT.

Fikk nå mail fra Realta, og de refunderer VAT til meg, så om jeg får krav på MVA når jeg får SSDen, så går det opp i opp.

Så sånn ble det med den saken. Så, Alastor, det blir fortsatt billig :)

Dette blir off-topic, men er ikke noe unormal praksis det der. Helt vanlig kundeservice.

Det vil si at du betaler 235$ + 15$ til de og så kommer det regnestykket som jeg har lagt inn i en post litt lengre oppe.

Totalt havner du vel på min. kr 2000,-

Lenke til kommentar
X25 M 50nm drives to EOL in Q3 2010

Tuesday, 05 January 2010 10:12

As 2x nm approaches

Intel’s first batch of SSD drives marketed as X25-M are scheduled to meet their maker in Q3 2010. This is the time when Intel plans to end of life of X25 M 50 nm drives in 80GB and 160GB capacities.

Both of these drives are MLC based and the 34nm version of these drives will keep living beyond Q3 2010. The plan to can 50nm drives is the natural thing to happen as Intel plans to introduce 2x nm drives in Q4 2010 that are most likely going to be much faster than the current 34nm and especially 50nm drives.

Postville, the 2x nanometer SLC drives will come in 160GB, 300GB and massive and impressive 600GB capacities and we can only hope that the pricing will also become more affordable.

Tror det blir et spennende SSD år :)

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Når jeg får min 160GB G2 i dag så bør jeg altså holde av 20% spare plass for å opprettholde god ytelse over tid? Det blir 32GB loss.

Hvis du har god plass er det en god ide, spesielt hvis den skal kjøres hardt.

Jeg har testet litt rundt dette og tipper jeg vil redusere kapasiteten med 8-9GB.

Så jeg kan nøye meg med spare på 9GB og alikevel få bra utbytte av det? Den skal kjøre VM server som vil ha veldig blandet oppførsel.

Lenke til kommentar

Theo,

Jeg har kjørt mine ganske lenge uten å endre på noe som helst så langt og da med VMWare Workstation.

Jeg har ikke sett nevneverdig degradering på disse. (har ikke installert TRIM firmware på disse enda da de står i raid på LSI kontrolleren)

Jeg tror at det er nok å sette av slik at jeg sitter igjen 140GB på hver SSD for å få en litt forlenget levetid, ikke så mye pga ytelse altså. (ytelsen er meget bra slik den er)

Det blir mer som et eksperiment for min del og jeg tror ikke jeg vil se noen effekt av dette på en god stund.

Skal du kjøre din i en server eller på en PC?

Lenke til kommentar
Dette blir off-topic, men er ikke noe unormal praksis det der. Helt vanlig kundeservice.

Det vil si at du betaler 235$ + 15$ til de og så kommer det regnestykket som jeg har lagt inn i en post litt lengre oppe.

Totalt havner du vel på min. kr 2000,-

Det blir det, men men. Nå som jeg har fått tilbake Vat, har jeg betalt 1508 kr for SSD og frakt. MVA er 25%, så det blir 377. Det blir igjen 1885kr. Fortollingsgebyr pleier å ligge på rundt 100 kr sist jeg fikk det, så det blir 1985, i værste fall. Om historien gjentar seg for tredje gang på rad, så har jeg kun betalt 1508kr for SSDen og frakt.

BTW. Finn en norsk nettbutikk som slår dette:

2010-01-05 09:48:04 Shipped

2010-01-04 20:26:27 Preparation in progress

2010-01-04 20:25:06 Payment accepted

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
De kan hjelpe en del på minimum FPS i spill som laster masse textures in-game.

Som for eksempel Crysis, kan jeg tenke meg? (Som er det eneste spillet jeg sliter med minimum FPS)

Fikk forresten mail om at pakken fra Mamoz var sendt kl. 09.45 i dag, så da satser jeg på at alt er up and running om noen dager :)

Lenke til kommentar

Det var fint lite diskusjon rundt SandForce kontrolleren her! Må si jeg er rimelig imponert. Med litt videreutvikling vil den kunne bli en genial kontroller for flash minne, men kanskje helst til implementasjoner der en har et kontrollerkort med flash minne montert i moduler. Altså slik vi benytter RAID kontrollere i dag til å håndtere flere disker. Kontrolleren er egentlig litt over-engineerd for å brukes internt i en disk, både pga kompleksitet og type optimalisering. En kan også diskutere om ikke mange av finessene egentlig burde vært plassert i filsystemet. Tenker da spesielt på deduplisering som fungerer bedre jo større scope algoritmen har. Altså lite lurt å dele opp alle sine data i mange små områder for deretter å kun lete etter duplikater internt i hvert område, hvilket blir scenariet om en setter flere SandForce kontrollere i RAID.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg der Anders.

SandForce oppgir også at de ikke bruker noen RAM cache for brukerdata, men om de har det for kontrollerens eget arbeid vet jeg ikke.

Jeg har fulgt med på sandforce og diskutert de siden rund Mars i fjor tror jeg det var når de åpnet nettsiden sin og kom ut av "stealth mode". Siden det har det kommet fram diverse interresante ting.

Jeg er enig i at deduplisering og intern komprimering hadde vært bedre å plassere i filsystem eller i en hardware RAID kontroller, men det kan fortsatt ha fine bruksområder for singeldisk. Jeg synes også at kontrolleren er litt over-engineered, men selve regnekraften i den er ikke større enn at den klarer i området 50K IOPS max.

Jeg ville vært veldig interresert om SandForce laget en "flash array controller" for å enten RAIDe egne SSDer, DIMMs med ONFI flash, eller generelt SSDer. Dette med samme RAID nivåer som LSI 9211 og optimalisert for responstid og IOPS.

Lenke til kommentar

SSD news!

Disse blogpostene ble sluppet i dag på storagesearch:

A-DATA Brightens Up its Website with a Bird

Editor:- January 5, 2010 - A-DATA has decided it will be more successful in the SSD market by adopting a hummingbird in its corporate communications.

It calls this rebranding theme - “Fly, Catch, Go!” (I didn't make this up.) Presumably 99% of the marketing budget went into drawing the pictures - which didn't leave much for the text.

Editor's comments:- someone who has mice all over his website does have a view on this. This is just the way to stand out from the crowd - but is not a substitute for real content or ideas. See also:- Animal Brands and Metaphors in the Storage Market and the (not entirely accurate but amusing) showing the bird.

RunCore Ships 1st PXI Express SSDs

Editor:- January 5, 2010 - RunCore has started shipments of the 1st SSDs aimed at the PXI Express market (a standard which brings PCIe performance and functionality into the robust modular form factor popular in automated instrumentation test systems).

RunCore's 3U CPCIe\PXIe SSD card provides upto 768GB MLC or 384GB SLC capacity and has sustained R/W speeds upto 400MB/s. Available with industrial operating temperature range and MIL-STD-810F processing, the module provides a fast purge rate of 5GB/s.

2.5" SSD Market Fights Back

Editor:- January 4, 2010 - StorageSearch.com disclosed today that the gap in search volume between PCIe SSDs (most popular form factor) and 2.5" SSDs (#2 form factor) narrowed in December 2009 - rather than widened.

The imminent availability of consumer priced 6Gbps SATA SSDs coupled with growing competition in the 2.5" SAS SSD market has boosted the acceleration ceiling in traditional disk form factors. That provides more reasons for customers to look again at the 2.5" form factor. Reader pageviews for PCIe SSDs were nearly 4x higher than a year ago. Solid State Drives - market research & analysts

InnoDisk Enters PCIe SSD Market

Editor:- December 22, 2009 - InnoDisk entered the PCIe SSD market with a new model offering 800MB/s read and 600MB/s write speeds.

It has an internal RAID allocation function enabling users to trade between capacity between data protection and performance (over-provisioning). Its Power Guard protection ensures data will be written into flash when power is interrupted unexpectedly.

Editor's comments:- Although it sounds remarkably similar to the type of products that Fusion-io was shipping a year ago - InnoDisk says it's an original design based on their own firmware and IP.

Det er masse linker i disse postene, men jeg orker ikke å reprodusere de, så gå inn på storagesearch.com/ssd.html og klikk videre selv ;)

Jeg synes det er interresant at fler slipper PCIe SSDer selv om det vil komme mange nesten like raske SATA/SAS 6Gbps enheter i løpet av året til lavere priser. Jeg håper vi får se noen high-end forbruker / entusiast PCIe SSDer i løpet av året i området 100GB med 1GB/s eller mer les/skriv og 100K IOPS les/skriv til en akseptabel pris (ca 8-10.000?)

Lenke til kommentar
Da har SSD'ene blit henta. Jippi !

Proof:

DSC00857.JPG

Min og er blitt sendt. Hentet du den på ditt vanlige postkontor? Hos meg står det at den vil bli levert i en butikk et stykke ifra meg :/

Den sendes via Tollpost, så den blir nok sendt til en butikk ja; Jeg henta min på Rimi (GS senteret)

Lenke til kommentar
Jeg synes også at kontrolleren er litt over-engineered, men selve regnekraften i den er ikke større enn at den klarer i området 50K IOPS max.

Ja det er naturlig nok et problem om en skal implementere denne med PCIe og ONFI grensesnitt. De har imidlertid konseptet klart og kjenner jeg enterprise lagringsmarkedet rett så er alt ansett som upålitelig til det motsatte er bevist. Og innen den tid vil mer prosessering være innen god rekkevidde. Strengt tatt har du en vinner i dag om alt du behøver er mer CPU throughput, for det er omtrent det eneste vi i databransjen kan regne med å bli bortskjemt med de neste ti åra.

Lenke til kommentar

Spesielt om man regner flertrådet ytelse, og det er en god del oppgaver som kan løses i parallell i SSDer og i RAID. Det som kan bli den begrensende faktoren (for RAID-0 ol.) er LBA mapping vil jeg tro. Dette kan sikkert reduseres (parallelliseres) mye om man deler inn faste LBA per nand chip eller SSD i RAID.

Det jeg tenkte på i første omgang er at prosessoren de har valgt er for svak til bruk i en slik RAID kontroller, men det finnes jo prosessorer som er mange ganger kraftigere tilgjengelig allerede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...