Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Areca 1880 kommer jeg kjøpe fra usa. 12 porters jeg mest intrisert i siden, Den kommer sikkert med Dimm slot. Så kan bytte ut minne.

 

 

Areca ARC-1680X 8 porter ca sammme pris så LSI Megaraid SAS9260-8

 

Du får si ifra hvis du skal kjøpe når det kommer ut på markedet, så kan vi spleise på frakta :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installasjonshastighet avgjøres av:

Seq read og tilkoblingstype for enheten der installasjonsfilene er lagret.

Seq write og random write opp til et visst punkt for måldisken det skal installeres på.

Til tider CPU dersom det er mye komprimerte filer. Om det er store komprimerte filer med høy kompressjon vil det også ha noe å si om dekomprimeringen er flertrådet, om ikke har klokkehastighet mye å si, om den er flertrådet hjelper fler kjerner.

 

Om man gjør som Nizzen og har en 4ghz++ quadcore, et villt RAID array å installere fra, og installerer på et SSD RAID-0 som sitter på en kontroller med 4GB RAM vil det meste installeres i løpet av sekunder.

 

 

Agrophel, nå gjorde du meg nyskjerrig, 1680X (8port) til samme pris som 9260-8? Hva er forskjellen på 1680x og 1680ix (12port) som nizzen har?

Lenke til kommentar

8 porters kommer med 256MB minne. 1680ix-12 kommer med dimm slot, kan bytte ut til 4GB ram. Begge har samma Prossesor 1200mhz.

 

 

12 porters til Nizzen og 16 porters min kommer støtte til SAS Expanders hekte på 128 Exstra HDDS. Dette gjør ikke 8 porters.

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar
La oss si man bruker en ekstern HDD til lagring av bilder/musikk/film osv, og har kun en SSD inne i maskinen. Hvor mange GB hadde dere trengt?

I mitt tilfelle ville 20 GB holdt bra nå til XP + Ubuntu + fyldige programpakker til begge OS, men ingen spill.

 

Hvis jeg oppgraderer Windowsen fra XP til 7 så regner jeg med at 30-35 GB vil holde til begge OS, fyldige programpakker og ingen spill.

 

Jeg har en 80 GB SSD og den holder altså i lange baner til begge OS, mellomlagring av bilder etc.

Lenke til kommentar

For øyeblikket sitter jeg på laptoppen min med en 30GB vertex jeg partisjonerte til 25GB før den ble tatt i bruk (ekstra spare area). Det viser seg at det holdt fint til W7, programmer, og mellomlagring av filmer og serier jeg har på eksterne harddisker.

Jeg har ca 8GB ledig selv med Steam og CSS installert, men COD MW2 får jeg ikke plass til desverre :(

Avhengig av bruk kan 30-40GB holde fint, men om man planlegger å bruke OS-disken som eneste lagringsenhet og man skal ha spill vil jeg anbefale 60-80GB for å være sikker. Om man MÅ ha mange store spill og kun har èn 2,5" slot kan man vurdere større.

 

EDIT: delvis OT, men noen som tar denne?

Ni, Peng, and Neee-Wom > Yatapdong.

We require a FW update! One that works nice, and not too expencive.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Dette står sikkert et eller annet sted, men spør likevel:

Er det slik at win 7 har et ferdig oppsett for TRIM på SSD? Tenker på en Intel X25 Gen2 80Gb til OS/spill disk. Er lite datakyndig og er ute etter noe som er mer eller mindre plug-and-play uten at jeg ødelegger noe. Føler det er veldig mye å stille inn på en SSD, men dette er kanskje noe som strengt tatt ikke trengs for vanlig/normal daglig bruk? Trenger jeg være bekymret for om jeg svekker disken over tid dersom jeg ikke stiller alt inn manuelt?

Lenke til kommentar

Neida, x25-M er så og si plug-n-play.

Det eneste du sørge for er å sette SATA mode til AHCI i BIOS før du installerer windows.

Det er også anbefalt å skru av indexering (3-4 klikk), defragmentering (5-6 klikk), og om du har mye RAM, Pagefile (ca 10 klikk + restart).

Disse er de store tingene som utgjør en forskjell og vil kunne være merkbare ved normal bruk, resten er bare for å hente litt ekstra for de spesielt interreserte.

 

Superfetch og prefetch kan forresten utgjøre ca 10-30% forskjell på oppstart av programmer om du skrur det av, og frigjøre litt minne, men disse er strengt tatt ikke nødvendige, og er litt jobb å skru av.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Neida, x25-M er så og si plug-n-play.

Det eneste du sørge for er å sette SATA mode til AHCI i BIOS før du installerer windows.

Det er også anbefalt å skru av indexering (3-4 klikk), defragmentering (5-6 klikk), og om du har mye RAM, Pagefile (ca 10 klikk + restart).

 

Har du en link til en how-to-do link i forhold til disse operasjonene eller er dette noe man lett finner med google?

 

Tusen takk for svar forresten

Lenke til kommentar
...og Indilinx sier den vil nå 500 MB/s (sansynligvis peak sekvensiell les).

Hvor aktuelt blir egentlig sekvensiell les/skriv på SSD'er etterhvert. Defragmentering er det ingen som utfører og filsystemet vil vel etterhvert blir så oppsplittet at sekvensielle operasjoner ikke forekommer, kun fragmentert lesing (tilnærming mot random read..?).

Mulig jeg skivebommer helt, men hvor svikter i så fall mitt scenario?

Lenke til kommentar
Da har jeg fått bekreftelse fra Mamoz/Tollpost om at SSD'ene er sendt :)

 

Hva med dere andre som kjøpte fra Mamoz ?

Fortsatt åpen hos meg. Ikke noe sendingsnummer. Får vi SSDen før de som bestiller idag liksom?

 

Samme her. Fikk mail om at ordren var registrert den 27, men fortsatt er ikke godsakene sendt. Håper inderlig de sendes før det er tomt på lageret, da kan det ta tid! :p

Lenke til kommentar

Noen her som har prøvd å putte en ssd i playstation 3? Har en ssd her som jeg kan ta backup av, for deretter å putte inn i ps3. Bare for å prøve liksom. Lurer på om det har noen merkbar effekt?

 

edit:

Jeg fant en test her med en samsung disk. escapist tester ssd i ps3. De oppnår ingen fordeler ser det ut til. Hva kan dette skyldes? Bluraydrevet?

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...