Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Så jeg spørr, er det noe på den nære horisonten (januar/tidlig februar) som sier at jeg bør vente? Lurer også på hvordan det ligger ann med TRIM(jeg kjører Win7) og Intels disker?

Intels G2-disker støtter TRIM i W7, under forutsetning at du bruker MS egne drivere og ikke kjører noe RAID.

Kan jeg bruke raid på 2 andre disker og bruke TRIM på ssd alikevel?Altså 1 SSD som systemdisk og 2 andre i raid som lagring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raid for lagring er jo typisk raid1, raid5 eller raid6. Med dagens diskpriser så er raid1 mer og mer aktuelt - og da er software raid1 fint. Kontrolleruavhengighet er flott om man får problemer, og W7's softwareraid yter bedre enn tidligere windows softwareraid-løsninger.

 

Raid for ytelsens skyld blir jålete i samme system som en ssd - det yter ikke godt samme hvordan man vrir og vender på det når man merker forskjellen mellom ssd og snurredisk konstant alikevel.

Lenke til kommentar
Så jeg spørr, er det noe på den nære horisonten (januar/tidlig februar) som sier at jeg bør vente?

Ikke januar/februar, men i mars ventes det en rekke nye SSDer med Sandforce kontroller. Blant annet OCZ Vertex 2 Pro. Link til en forhåndstest av den finner du bare 10~20 innlegg lengre opp i tråden. Kort sagt virker den veldig lovende og vesentlig bedre enn Intel X25M G2 på flere punkter. Det mest spennende momentet nå blir prisen.

Lenke til kommentar

Hvis den er 3-4 mnd gammel har den for gammel firmware og du må oppdatere den for å få TRIM.

 

Du laster ned en ISO fra Intel og brenner den ut på CD, deretter booter du på den i IDE eller AHCI modus.

Oppdateringen består bare i å bekrefte noen spørsmål og går kjapt og greit.

 

Hvis du har noe du ikke har backup av *bør* du ta en kopi før du kjører oppdateringen.

Har ikke hørt om noen som har mistet data ved oppdatering men er du uheldig kan det skje.

Lenke til kommentar

Da var vi passert 6000 innlegg her :)

 

 

Så langt jeg vet har ingen annonsert nye SSDer i januar ennå, men det kommer snart SSDer med Marvel kontrollere med SATA3, og SandForce med SATA2. Indilinx har også en ny kontroller som blir annonsert og sluppet i løpet av våren som heter JetStream.

Det eneste vi vet om JetStream for øyeblikket er at den vil støtte ONFI standarden (forhåpentligvis 2.x) og DDR NAND, den vil støtte SATA3, og Indilinx sier den vil nå 500 MB/s (sansynligvis peak sekvensiell les).

 

Vi får nok høre mer om nye SSDer i løpet av CES.

Lenke til kommentar
Da var vi passert 6000 innlegg her :)

 

 

Så langt jeg vet har ingen annonsert nye SSDer i januar ennå, men det kommer snart SSDer med Marvel kontrollere med SATA3, og SandForce med SATA2. Indilinx har også en ny kontroller som blir annonsert og sluppet i løpet av våren som heter JetStream.

Det eneste vi vet om JetStream for øyeblikket er at den vil støtte ONFI standarden (forhåpentligvis 2.x) og DDR NAND, den vil støtte SATA3, og Indilinx sier den vil nå 500 MB/s (sansynligvis peak sekvensiell les).

 

Vi får nok høre mer om nye SSDer i løpet av CES.

 

Måtte Areca 18xx og sas interface på ssd også komme ut på markedet rett etter CES :D

Lenke til kommentar

Jepp. Orker du dele litt med oss om areca 18xx?

 

Jeg håper på en konkurrent for LSI 92xx-4/8. I område 2000kr for en HBA med RAID 0/1/1E/10 og 2000++ MB/s båndbredde tilgjengelig.

Jeg tenker 4x Indilinx JetStream + 9210-4i RAID-0 med 2000 MB/s seq les og resten koselige specs. Vi får vente å se...

Lenke til kommentar

Jeg holder litt igjen på kjøpeknappen på 9211-8i i påvente av Areca 18xx serien men jeg tviler sterkt på at Areca slipper en billigutgave av denne og da snakker vi om minimum ~7-9000 for en slik kontroller.

 

Til sammenligning koster 9211-8i rundt 2900,- i Norge.

 

Micron's RealSSD kan dere følge med på her, den ser lovende ut.

Link

Den vil støtte SATA 6G, AS SSD benchmark viser 627-693 avhengig av 3G eller 6G.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Link til microns blog for info om C300 har vært postet her før. Jeg ser bloggen nå har fått en "top10" post som avsluttning på året som var.

 

C300 er "enterprise" og workstation, mens C200 blir sansynligvis forbruker. C200 har kun SATA2 støtte og yter en del lavere.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Etter at jeg fikk meg 80GB X25-M fikk jeg veldig smaken for SSD og kom på tanken å hive ut alle de gamle snurrediskene og investere i en 160GB av samme slag (og overføre alle store data jeg har over til filservern min), men prisen holder meg litt tilbake... Uansett så vil jo prisen sikkert komme til å dette ned en god del etterhvert og teknologi forflytter seg konstant så snart så kommer det noe nyere og raskere. Det eneste problemet jeg har er at hovedkortet mitt ikke støtter SATA3 og jeg vil helst unngå hovedkortbytte siden det er en dyr og lang affære. Thoughts?

Lenke til kommentar

Et kontrollerkort for SATA 3 Gb/s med boot-støtte koster ikke mange hundrelappene. Da får du SATA 3 Gb/s uten å oppgradere hovedkort.

 

Forøvrig så er SSDene bakoverkompatible med SATA 1,5 Gb/s også, du går bare glipp av båndbredden som er over SATA 1,5 Gb/s. Det er litt uheldig, men ikke verre enn at det neppe blir noe merkbart ytelsetap.

 

Tenk litt over plassbruken og hva som evt kan flyttes til filserveren. Kanskje det holder med den 80 GB-en etter litt opprydding? Hvis ikke så venter du bare litt på større, billigere og bedre SSDer.

Lenke til kommentar
La oss si man bruker en ekstern HDD til lagring av bilder/musikk/film osv, og har kun en SSD inne i maskinen. Hvor mange GB hadde dere trengt?

 

 

Jeg bruker ca 60-70 gb på OS disken. Har noen spill inne samt en del programmer. All lagring av video,bilder etc har jeg egene raidarray til. Spill installerer og avinstallerer jeg ettersom jeg bruker dem. Dette fungerer flott for meg, da det går særdeles fort å installere spill på SSD fra et raidarray. Har de fleste spilla som iso.

 

Så lenge man ikkje bare installerer i hyttogpine og aldri avinstallerer noe av det man ikkje bruker, så er 80 gb nok for de fleste. Det er jo ikkje vits i å lagre noe som helst bilder,video etc på en ssd. Eneste må jo være for mellomlagring hvis man holder på med video/bilde redigering.

Lenke til kommentar

Høres bra ut, da kan jeg kanskje kutte helt ut den bråkete snurredisken, og heller ha en 300GB ekstern utenom.

 

"...det går særdeles fort å installere spill på SSD fra et raidarray."

 

Vil man merke forskjell på dette når man går fra en 7200 RPM disk til kun en SSD? (Uten noe raidarray) Hva for specs er det som avgjør installeringshastighet, seq write?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...