Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Resultatene du får er på linje med hva man får på en tilsvarende Vertex. Hvordan Crucial skulle kunne få mer ut av den kan jeg ikke svare på men merkelig er det.

 

Det er mulig at tidligere firmware's tok noen snarveier?, den nye 1819 som jeg regner med tilsvarer 1.4 hos OCZ endrer da dette og da er resultatene dine OK.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sjekket litt rundt dette og du er ikke den eneste som er litt pissed på dette, poster på diverse forum viser at skriveytelsen faller betraktelig ved oppgradering til 1819.

 

Hvis 1819 fungerer godt for deg vil du alikevel få de positive sidene ved TRIM som et plaster på såret. Hvis TRIM fungerer slik det skal er det mer verdt en reduksjonen du opplever ved skriving.

 

Følg med på ytelsen, TRIM fungerte ikke på mine Vertex men det kan selvsagt virke på din. Hvis ytelsen degraderes må du enten kjøre AS Clean 1 gang i uken eller så, eller gå over til det som tilsvarer 1.41 hos OCZ.

Lenke til kommentar
Ekstremt dårlig av Mamoz.no å ikke engang ha sendt varen (Intel x25 80GB G2 og Windows 7) da jeg bestilte nå denne søndagen. Andre som slo til på denne og har fått tak i disken? (Prisen var tross alt på 1600 kroner..)

 

Ekstremt dårlig å ikkje sende varer i romjula? Jobbet DU i romjula da? Det er ganske vanlig å ikkje ha fullt manskap på jobb i romjula ;)

Lenke til kommentar
Ekstremt dårlig av Mamoz.no å ikke engang ha sendt varen (Intel x25 80GB G2 og Windows 7) da jeg bestilte nå denne søndagen. Andre som slo til på denne og har fått tak i disken? (Prisen var tross alt på 1600 kroner..)

 

Jeg bestilte en den 25.12. Bestilling står fremdeles som åpen....noen som egentlig har fått en disk fra dem? Det stod jo tross alt at de var på lager.

Lenke til kommentar
Hei, har endelig kastet meg på SSD-bølgen, og investert i en Crucial M225 64GB.

 

Egentlig ganske fornøyd da den gruser min gamle OS-disk, men er litt skuffet over sekvensiell skriv.

 

Spesifikasjonsmessig er den oppgitt til 150MB/s på sekvensiell skriv, men er ikke engang over 100 MB/s. Er dette normalt eller burde jeg kunne forvente mer?

Hvis du kjøpte SSD for å få høye sekvensielle hastigheter så har du gjort en tabbe. Da burde du holdt deg til snurredisk. De gir omtrent samme sekvensielle ytelse til en mye lavere pris per GB.

 

Poenget mitt er at man kjøper SSD for å få god responstid/IOPS-ytelse (og selvsagt lydløs, vibrasjonsfri og mye sikrere lagring).

 

Snurredisker kjøper man når man vil ha høy sekvensiell ytelse per krone og mange GB per krone.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en interresant mail i natt etter å ha postet kritikk på Toms Hardware artikkel "Can Bargain SSDs Give Windows A Quantum Performance Leap?"

Jeg postet et sitat av oppummeringen av kritikken i denne posten.

 

Tydeligvis la de merke til mailen jeg sendte, og jeg fikk svar men interresse for om jeg ville skrive stoff om SSD/lagringsmedie eller var interresert i å gjøre tester :)

Jeg husker det samme skjedde fra hardware.no for ca et år siden, og jeg har fått et annet tilsvarende tilbud i mellomtiden også, men jeg får desverre litt for mye å gjøre med studier til at jeg vil love meg bort :p

 

Hello Lars,

 

Happy New Year!

 

I noticed your feedback on William Van Winkle's most recent SSD coverage (and he was kind enough to share your feedback with me as well--hope that's ok!), and appreciate the critical eye. I was wondering if you had any interest in channeling your storage knowledge--something I've been actively looking to augment here on the site--into writing about/testing/covering SSDs?

 

Thanks much, all the best.

Chris Angelini

Managing Editor, Tom's Hardware

Jeg sa meg villig til å bidra noe på senere artikler om de vil ha mitt synspunkt, så vi får se om jeg får creds på Tom's Hardware senere :)

 

 

Når det gjelder lavere enn aventert skriveytelse fra Vertex har det vært kjent en stund. Spesifikasjonene som er listet har vært de samme siden den ble sluppet for et år siden, men firmware-forandringer som har økt IOPS har redusert sekvensiell skriv. Til deres forsvar, det står opp til på spesifikasjonene. Om jeg ikke tar feil skriver de også at det er max/peak.

Lenke til kommentar

Jeg synes at Mamoz kan skrive på nettsidene at de har mindre mannskap i romjulen og at dette vil medføre at produkter ikke sendes før på nyåret. Jeg hadde lett bestilt ssden hos komplett til en hundrelapp eller to mer når jeg får disken dagen etterpå. Jeg mistenker at Mamoz skriver at de har varen på lageret når de egentlig ikke er det. Dermed klarer de å lokke til seg flere kunder.

Lenke til kommentar
Asmodae: Jeg bestilte samme dato som deg og den står som åpen hos meg enda.. Men som Nizzen sier så skal vi ikke klage. Jeg ville heller ikke jobbe i romjula ;)

 

Joda, skjønner godt at folk ikke ønsker å jobbe i romjula, men såvidt jeg vet er det vanlig for andre butikker å være åpne i romjula. Oh well, har ventet i godt over et år på en SSD allerede, noen ekstra dager vil ikke ta knekken på meg.

Lenke til kommentar
Hei, har endelig kastet meg på SSD-bølgen, og investert i en Crucial M225 64GB.

 

Egentlig ganske fornøyd da den gruser min gamle OS-disk, men er litt skuffet over sekvensiell skriv.

 

Spesifikasjonsmessig er den oppgitt til 150MB/s på sekvensiell skriv, men er ikke engang over 100 MB/s. Er dette normalt eller burde jeg kunne forvente mer?

Hvis du kjøpte SSD for å få høye sekvensielle hastigheter så har du gjort en tabbe. Da burde du holdt deg til snurredisk. De gir omtrent samme sekvensielle ytelse til en mye lavere pris per GB.

 

Poenget mitt er at man kjøper SSD for å få god responstid/IOPS-ytelse (og selvsagt lydløs, vibrasjonsfri og mye sikrere lagring).

 

Snurredisker kjøper man når man vil ha høy sekvensiell ytelse per krone og mange GB per krone.

 

Neida, var ikke det at jeg ville ha veldig høy sekvensiell ytelse, men reagerte bare på spriket på oppgitt ytelse og faktisk ytelse, og trodde rett og slett at jeg hadde gjort noe feil.

Min gamle OS-snurredisk hadde drøyt 70 MB/s sekvensiell skriv, mens SSDen har drøyt 90 MB/s, men ellers gruser SSDen snurredisken.

 

Er veldig fornøyd og merker stor fobedring på responsen i OS, og start av programmer. Men stusset, som sagt, på ytelsesspriket :)

Lenke til kommentar

Vedrørende Mamoz så bryr jeg meg ikke om de har ressurser i romjula, eller ikke. En webserver burde derimot i 2009 fint kunne klare å kryssjekke lagerstatus mot innkommende ordre for å gi kunder et mer riktig bilde av hva som er på lager. Når jeg bestilte stod det rett ut: Netshop - På lager, AR ... - 5 stk, Ar ... - 3 stk og Ar ... - 2 stk (eller noe).

Lenke til kommentar

Hei, driver å sitter her på gjerdet ang SSD, har lenge sikkla på intels X25-M80 G2, men har så langt ikke kjøpt noe. Men nå skal vannkjøling ainn i maskina og forhåpentligvis går vi mot en lydløs tilværelse, så da er det jo kjipt om disken driver å bråker.

 

Så jeg spørr, er det noe på den nære horisonten (januar/tidlig februar) som sier at jeg bør vente? Lurer også på hvordan det ligger ann med TRIM(jeg kjører Win7) og Intels disker?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Så jeg spørr, er det noe på den nære horisonten (januar/tidlig februar) som sier at jeg bør vente? Lurer også på hvordan det ligger ann med TRIM(jeg kjører Win7) og Intels disker?

Intels G2-disker støtter TRIM i W7, under forutsetning at du bruker MS egne drivere og ikke kjører noe RAID.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...