Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går fint.

Høyreklikk på min datamaskin-> egenskaper-> avanserte systeminstillinger-> "avansert" tabben-> instillinger for "ytelse"-> "avansert" tabben-> endre

Da er du inne i vinduet hvor du stiller instillinger for pagefile.

Huk vekk automatisk størrelse.

Siden du sier du allerede du har deaktivert pagefile på C: så er det bare å velge R: eller den partisjonen du har RAMdisk på og velge en størrelse på den større enn 0.

For jeg vet ikke om UT99 faktisk benytter seg av pagefile. Om ikke så sett den til minimum. Om det får spillet til å krasje så test større størrelser til det går. f.eks skaler som 2^n (for W7 er 16, n=4, minimum). Jeg har selv satt en 64MB pagefile på laptoppen jeg sitter på nå på RAMdisken. Jeg er ikke klar over noen ting som skal kreve det, men slik burde jeg være sikret mot mulige programmer som kan gi buggs uten pagefile.

Lenke til kommentar

http://memory.dataram.com/products-and-ser...ownload-ramdisk

Velg den øverste. Den er en beta, og har noen stabilitetsproblemer om du begynner å rote mye med den, men setter du opp et enkelt oppsett og holder deg til det fungerer den fint.

Jeg kjører den på 3 maskiner med W7 her hjemme, og fikk bare problemer på den ene av dem. Det var delvis selvforskylt da jeg forandret instillinger mens driveren kjørte, lagret, og prøvde å stoppe driveren. Fikk blåskjerm og måtte avinstallere driveren og programmet i sikkerhetsmodus. Når jeg installerte igjen etterpå funket alt fint.

 

Edit: du finner instruksjoner her under linken RAMdisk.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Går det ikke an å få en dynamisk RAM-disk? Som automatisk forandrer størrelsen etter behov. Commodore klarte jo dette på amiga'n i 1986.

 

Nå var / er og blir Amigaen et 'unikum' av en maskin, commodore hadde mange gode og 'fixe' løsninger. Synd at dette ikke ble opprettholdt og videreutviklet slik som PC'n ble. Da hadde vi virkelig hatt et vidunder av en maskin nå.

 

(Nuvel...litt nostalgisk, men det må jo være lov i den siste dagen i året :) )

 

 

Snabelen

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke bare en gimmick. Selv har jeg 2 stk Kingston 40GB.

1 stk i en 3 år gammel bærbar som da ikke er heelt oppdatert med de siste hw. Den andre står i en nyere stasjonær sammen med et utall av Hdds.

 

Selv om jeg ikke bruker tunge programmer som Photoshop ol er opplevelsen stor. Det bare flyter så lett og uanstrengt og rask oppstart.

Spesielt på den den bærbare er det deilig å bli kvitt varmen og den lille lyden Hdden lagde.

 

En bootdisk på 40Gb til kr 800 er mer en nok for å ha stor glede av SSD!

Lenke til kommentar
Nok en test av SSD fra Tom's Hardware.

 

Jeg sendte dem en mail etter å ha lest denne artikkelen, og postet noe av innholdet i mailen modifisert i kommentartråden. Her er et sitat av meg fra kommentartråden:

Short summary of flaws in this article:

*Crystal Disk Mark (CDM) 2.2 is not suited for benchmarking SSD, and gives unrepresentative results. Use 3.x (beta) instead, wich has been remade to work with SSDs, and tests random 4KB at Queue Depth 32 in addition to 1 (wich 2.2 uses). Intel x25-M can do 120-160MB/s of 4KB random reads at Queue Depth 32, while crystal 2.2 only tests QD1.

 

*Leaving 20% of free capasity on a partition on a SSD does NOT increase performance. Leaving 20% unpartitioned however does if the drive has not been used. This shows a misunderstanding of SSD architecture.

 

*They have not pointed out or seemed to notice the reason the Kingston V and the Velociraptor falls behind in some PCmark tests is their appalling random write performance. The reason Kingston V beats the Velociraptor in some tests is simelarly the random read difference.

 

*They have not posted the PCmark scores of the tested drives.

 

*They stated that the reason for x25-M's high random write scores in CDM is TRIM while the others get lower results because they don't have TRIM. This is false. These numbers are entirely due to controller architecture, keeping them sustained high however does rely on TRIM.

 

*TRIM was not active during this test since Intel Matrix storage driver does not support TRIM, the default Microsoft Win7 ACHI driver however does.

 

There are quite a few other things too, but those are just details, enterpretations, or lack thereof.

Lenke til kommentar

LarsP, gå for en Intel x25-V 40GB om det er nok kapasitet for deg, eller en x25-M 80GB om du trenger litt mer. 40GB versonen har noe lavere skrivehastighet, men du vil ikke merke noe særlig til det så lenge du bruker den som systemdisk.

Legg OS (win7) og programmer på SSDen, og ha alle mediafiler på en harddisk ved siden av.

Nedlastnings-mappe og dokumentmapper kan du også lett flytte til harddisken.

Spill kan også lett være på harddisken og beholde samme ytelse som før om du får lite plass på SSDen, siden spill for det meste bare får forbedring i loading tider. Noen få spill med ingame loading og real-time texture loading kan merke forskjell ingame.

 

EDIT: selv har jeg ett oppsett med 2x30GB SSDer i gaming-riggen min, en 30GB SSD i laptoppen min, og har puttet to 30GB SSDer i to forskjellige maskiner hos foreldrene mine. I alle tilfeller har det holdt godt, så lenge man passer på hva man legger på de.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

*Leaving 20% of free capasity on a partition on a SSD does NOT increase performance. Leaving 20% unpartitioned however does if the drive has not been used. This shows a misunderstanding of SSD architecture.

 

Med andre ord er det veldig viktig å partisjonere riktig første gang de tas i bruk? Pleier å la Windows få ligge i fred på systemdisken, og så flytte pagefil, temp-mapper og %userprofile% mm. til en annen partisjon/disk. Ser at Windows 7 krever litt plass:

 

16 GB available hard disk space (32-bit) or 20 GB (64-bit)

Windows XP Mode requires .. an additional 15 GB of available hard disk space ..

http://www.microsoft.com/windows/windows-7...quirements.aspx

 

Usikker på hvor viktig XP mode blir, men jeg går nok for Win7Pro for TS klient og server, så muligheten er der. Trodde jeg fint kunne partisjonere systemdisken i to, men nå virker det som det kan bli svært liten plass igjen. 16GB upartisjonert, si 44GB til systempartisjon for å være på den sikre siden og da 20GB til en sekundær partisjon. Hvordan har dere gjort det?

Lenke til kommentar

Både Intel og Kingston sin 40GB som har 100% lik innmat, er tilgjengelig på det norske markedet. Eneste forskjellen er at Kingston sin rebrand av Firmware kan komme litt senere enn Intels, men med Intel historikk på FW kan det bare være en fordel.

Alt i alt, kjøp den du finner på lager og til en pris du er villig til å betale.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Har fått min kingston 40gb disk og lurer på hva jeg må gjøre med win xp for at det skal bli ingen skriving til disk? Slå av hibernate og pagefile, er det mer enn det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...