Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel's desktop division plans a lot of SSD refreshes in Q4 2010 and one of them will bring new X-25 E drives codenamed Lyndonville. These drives are supposed to replace X25-E 32GB and 64GB that are currently among the fastest drives around, but in Q4 2010 these drives will get a significant capacity boost.

 

Intel plans three SKUs, where the lowest-capacity drive will end up at 100GB, the second one is cozily sitting in the middle with a capacity of 200GB and the biggest one will end up at 400GB.

 

They are all based on 34nm MLC process whereas current X25-E drives are based on 40nm SLC, the fastest technology available today.

 

So, lets see if these new Lyndonville drives will be able to have similar speeds to current SLC X25-E. Furthermore, with codenames such as these, we're guessing that Lyndonville codenam will be followed by Smallville.

 

http://www.fudzilla.com/content/view/16960/1/

 

Ser ikke alt for bra ut for SLC, Men unsett God jul!

Lenke til kommentar

Intel ligger da muligens an til å bli knust når nyeste generasjon SSDer kommer ut. Foreløpig er det Sandforce SF-1500 (16-kanals, enterprice desverre), Marvell (8-kanals (blir muligens dyr), og Indilinx JetStream (DDR ONFI 2.x flash) som ser ut til å kunne ta intel på reell ytelse.

Sandforce SF-1200 som beregnes på forbrukere spørs om får for lav IOPS, spesielt på skriv.

Mitt håp ligger for øyeblikket hos Indilinx med JetStream. Om de klarer en 8-kanals++ 6Gbps enhet med DDR flash og implementerer skikkelig NCQ, TRIM, og GC (passiv bakgrunn + aktiv via driver i OS) fra første release kan det bli spennende. Forutsatt noe over dobbel ytelse pr kanal kan en slik da muligens mette en SATA 6Gbps lane på les.

Jeg håper også JetStream slippes som en native 4KB sektor enhet, uten bakoverkompabilitet til operativsystemer som ikke støtter dette (XP :thumbdown: ). Firmware optimalisert mot maks 4KB random read, og en grei write-cache (none-volatile via caps/miniBBU) som støtter write attenuation (egentlig MFT i hardware via cache). 512MB DDR2 chips finnes, og koster ikke mer enn ca en hundrelapp (i norske nettbutikker tatt fra 4GB SO-DIMMs).

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å kjøpe flere intel SSD utenom de tre jeg har. Dette pga. Trim stuntet på G1. Liker ikke kundebehandlingen til Intel.

 

Er det feil tro at sandforce også vil komme som en SF1300 etter de to første modellene er ute? Merkelig om de kun skal ha 1200 og 1500. Dvs. ikke ha en real performance modell for forbrukermarkedet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er ikke godt å si hva Sandforce kommer med etter 1200/1500 men de vil garantert komme med forbedringer av disse etterhvert.

Sandforce ser ut til å bli bra, i alle fall 1500 kontrolleren ser lovende ut.

Jeg er like godt fornøyd med G1 som jeg var da jeg kjøpte dem, det er lenge siden jeg hadde "vedlikehold" av mine pga ytelse.

 

Det er ikke utelukket at Intel kommer med TRIM for G1 men det er nok ikke noe man bør sitte å vente på :)

Lenke til kommentar

HDDErase går kjapt og greit, bare lag en USB bootdisk så er det gjort på få minutter.

Du trenger da selvsagt å kjøre backup/restore i tillegg dersom du ikke skal reinstallere. (HDDerase sletter alt på SSD'en)

 

edit:

Hvor ofte man behøver å HDDerase SSD'en kommer helt an på bruksmønsteret, den kan holde lenge før det trenges. (kommer også an på hvor full den er)

Full ytelse har man bare når den er "ubrukt", regn med 10-20% reduksjon i ytelse etter at du har tatt den i bruk.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Nei, jeg prøvde det på en av mine G1 og SSD Toolbox kan kun brukes for å avlese SMART verdier.

 

Finnes det ikke noen slags manuell TRIM for din SSD, og andre SSD-er uten TRIM, eller må du bruke HDDErase for å få ytelsen tilbake?

 

Du kan bruke Freespace consollation / manual garbage collection for å få noe ala samme effekt som TRIM, men det forutsetter at du har et program som kan klarere ugyldige LBA (disc keeper, perfect disc, etc med støtte for SSD)

Her er et sitat fra førsteposten:

Manuell Garbage Collection fra OCZ (Tony-Trim), fungerer bra på eldre SSDer (Jmicron / 1. gen samsung / random jalla SSD). Kan også brukes på nyere SSDer som ikke har GC eller TRIM, eller på SSDer i RAID som ikke får brukt TRIM.
Lenke til kommentar

GullLars,

 

Tror du det vil komme et enkelt program for manuell TRIM, for SSD-er uten TRIM? Et program som er like enkelt som Intel Toolbox f.eks

 

Synes det er rart at det kun er Intel som har TRIM på plass i sine Gen.2 SSD-er. Kan jo virke som det er vanskelig å implementere eller noe.

 

Edit: Mener nå personlig at TRIM er en kjempeviktig funksjon.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Tony Trim fungerer sikkert men Consolidate Free Space er egentlig en vanlig defragmentering men begrenset til å samle data.

Dette fungerer ikke på Intel SSD etter som jeg kan se, jeg har sett flere som har forsøkt på nettet.

Det eneste de har oppnådd er redusert ytelse!

 

Det fungerer på Vertex men da i sammenheng med AS Clean med FF pattern.

Jeg har kjørt AS Clean på en kraftig degradert Vertex og der fungerte det, en stund.

(det tok imidlertid så lang tid at jeg uten problem kunne ha kjørt HDDerase og reinstallert W7 med god margin :))

 

Jeg skal se om jeg prøver "Tony Trim" på en Intel for å sjekke dette selv.

Lenke til kommentar

Jeg har vel nevnt dette med Tony-Trim før, men er usikker på om det var i dette forumet, så kan gjenta det: Denne metoden funker IKKE på Gen. 1 Intel SSD'er, som Anvil antyder. Alt du sitter igjen med er en SSD med samtlige celler i brukt tilstand, og langt fra en ønskelig ytelse. Har testet dette selv, på flere Gen. 1 Intel, Styr unna om du har Gen. 1 Intel SSD....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ourasi, jeg prøver det uansett bare for å dokumentere det her på forumet.

Jeg tror ikke jeg har en G1 som er degradert av betydning men om man kjører det på en som er rimelig "fresh" vil det uansett vise hva som skjer. Det vil definitivt degradere ytelsen på ubrukte blokker, spørsmålet er hvilken effekt det har på brukte, totalytelsen vil uansett gå ned dersom ikke alle blokker er tidligere brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...