Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en SSD, men har et par spørsmål. Er det slik at man ikke trenger å engste seg for diskkrasj slik som på s-ata disker ettersom en ikke har en spinnende plate?

I tillegg lurer jeg på hvor dere installerer programmer. Har dere alle på SSDen, bare noen eller alle på en s-ata disk? Hvilken SSD vil dere anbefale dersom du skulle kjøpt en til under 2k og som har minst 60 gb lagring?

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på Intel Rapid Storage Manager (9.5.4) og Intel Matrix Storage Manager (8.9.4)?

 

Slik det ser ut, så er det bare det visuelle og at det bruker .net, noen forbedringer på ytelse er det ikke snakk om, spesiellt på IOPS i IOMeter taper RST stort, så ingen grunn til å bruke disse siden de ikke leverer TRIM kommandoen...

Lenke til kommentar
Til alle som vil ha Gen2 Intel X25-M hjem på døra billig og raskt:

http://www.realta.ie/intel-x25-m-ssd/10-intel-x25-m.html

 

Her har de på lager 160, 80 og 40 GB :)

"Availability: This product is no longer in stock"

 

 

Teac, om du tar deg tid til å se fort over førsteposten i denne tråden vil du se det står:

"Anbefalte SSDer: (oppdatert 6. des)"

Og på linjen under "Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor", om du trykker på denne kommer det opp:

Pr dags dato, 2. november 2009, er Intel x25-M 80GB gen2 den SSDen som gir mest for pengene. Den er stor nok for de fleste til systemdisk, og har klart best ytelse av alle forbruker-SSDer mens den er i samme prisområde som konkurrentene.

 

40GB versonen av intels SSD som selges som re-brand av Kingston under navnet SSD now! V series er et godt alternativ til HTPC til en lavere pris, eller til andre maskiner som ikke skal ha stor trafikk av store filer og ikke trenger høy kapasitet på systemdisken.

 

Mange vil sikkert vurdere Indilinx baserte SSDer; Vertex, Agility, Falcon, Ultradrive ME. Disse leverer god ytelse, men slik prisene er i dag vil jeg ikke anbefale disse da intel er et bedre kjøp.

Denne oppdaterer jeg nå til:

Pr dags dato, 23 desember 2009, er Intel x25-M (80GB) gen2 den SSDen som leverer mest ytelse for pengene. Den er stor nok til systemdisk for de fleste, og leverer klart høyest ytelse av alle tilgjengelige forbruker-SSDer uten å koste spesielt mye mer pr GB.

40GB versonen er et godt kjøp for de som vet det vil holde for dem til OS og programmer, typisk HTPC og kontor-PC.

 

Om det ikke er mulig å få tak i x25-M er neste SSD på listen Indilinx Barefoot-baserte SSDer; Vertex, Agility, Falcon, Ultradrive ME, Corsair X-series. Disse leverer lavere ytelse enn Intel, men er fortsatt verdt å kjøpe. De er et godt alternativ der AHCI eller RAID mode ikke er tilgjengelig.

 

Samsung; Corsair P, kingston V+, OCZ Summit. og JMicron baserte enheter; OCZ Core, V2, Solid, Apex, G.skill Titan, Kingston V (IKKE 40GB). Disse leverer for dårlig ytelse i forhold til pris, og er ikke anbefalte å kjøpe. De kan leverer skuffende ytelse når de har vært i bruk en stund.

 

Nye SSDer (kontrollere) er annonsert å komme ut over våren 2010 fra SandForce, Indilinx, og Marvel. Når disse slippes vil jeg oppdatere dette segmentet.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Har i dag (endelig) etter lang ventetid fått min Kingston 40 GB SSD. Er det noe jeg må tenke på før jeg går igang med installasjon av W7?

 

Har fått med meg at det skal skiftes fra IDE til AHCI i bios. Er det ellers noe drivere eller TRIM eller noe jeg må stille inn/oppdatere før jeg går i gang?

 

Setter pris på hurtig tilbakemelding da Win install ikke er det gøyeste man driver med. (tips til Microsoft: Ta alle spørreboksene i begynnelsen eller slutten av install, ikke HUNDRE underveis)

 

EDIt: SSD FW O2HA

Endret av Vertigo500
Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på Intel Rapid Storage Manager (9.5.4) og Intel Matrix Storage Manager (8.9.4)?

 

Slik det ser ut, så er det bare det visuelle og at det bruker .net, noen forbedringer på ytelse er det ikke snakk om, spesiellt på IOPS i IOMeter taper RST stort, så ingen grunn til å bruke disse siden de ikke leverer TRIM kommandoen...

 

Så Rapid Storage Manager er faktisk merkbart dårligere enn Matrix Storage Manager? Med andre ord burde jeg bytte fra Rapid til Matrix så fort som det lar seg gjøre?

Lenke til kommentar

Sry OT, men:

 

God jul!

Da tar jeg kvelden, før jeg skal opp igjen ca 6 og være julenisse i rånerstil :p (landpostbud på juleaften :))

 

 

Det er såpass stor forskjell fra RTS til IMSM ja... Hva tenker egentlig intel på med drivere for tida? De burde jo hatt på plass drivere som støttet TRIM og optimalisert mot SSD for en stund siden med tanke på forskjellen det utgjør for enhetene de selger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...