Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Virker det ikke?

 

Hvis du har Microsofts originale drivere for W7 (msahci/mside?) så skal det virke.

(forutsatt at du har firmware med TRIM selvfølgelig, 02HA/02HD)

Jeg antar MS' egne drivere er de som ligger der ved clean install av W7. Min Intel SSD brukte 70sekunder på boot og gav langt fra optimale resultater frem til jeg la inn AMD's egne AHCI-drivere. Da bootet jeg på rundt 15sek og havnet på top10 på benchetråden.

Så MS-drivere er langt fra noe å trakte etter i W7 foreløpig, til tross for at det foreløpig er eneste vei TRIM. Dog kan man kjøre TRIM manuelt via Intel Toolbox, men da måtte i alle fall jeg boote med BIOS satt til "IDE Native", hvilket er en klønete måte.

 

Uansett merkelig at både hardware og OS støtter TRIM, men bindeleddet (driverene) mellom dem skal være så vanskelig å få fikset..

Lenke til kommentar

News:

 

Need SSD Acceleration ASAP? - new article on SSD ASAPs

 

Editor:- December 18, 2009 - StorageSearch.com today published a new article which discusses the pros and cons of using SSD ASAPs - Auto-tuning SSD Accelerated Pools of storage.

 

How can server users easily decide if they should ignore these products - or spend more time looking at them? It's going to be a huge market. ...read the article

Hele artikkelen om "ASAP" (Auto-tuning SSD Accelerated Pools of storage)

 

the Problem with Write IOPS - in flash SSDs

 

Editor:- December 16, 2009 - StorageSearch.com today published a new article - the Problem with Write IOPS - in flash SSDs.

 

Flash SSD "random write IOPS" are now similar to "read IOPS" in many of the fastest SSDs. So why are they such a poor predictor of application performance?

 

And why are users still buying RAM SSDs which cost 9x more than SLC? - even when the IOPS specs look similar. This tells you why the specs got faster - but the applications didn't. And why competing SSDs with apparently identical benchmark results can perform completely differently. ...read the article

Link til hele artikkelen

 

A-DATA Joins "SandForce Inside" SSD List

 

Editor:- December 15, 2009 - A-DATA announced today it has joined the growing roster of SSD makers using SSD SoCs from SandForce.

 

A-DATA says products are now in the final testing stage and will be previewed at CES next month.

 

Editor's comments:- I had earlier commented on A-DATA's weaknesses in the enterprise SSD product space. This collaboration with SandForce is intended to fill product gaps in this strategic market.

Lenke til kommentar

Per idag er det i utgangspunktet en disk som gjelder, da den skiller seg klart ut i positiv forstand, Intel X25-M serien. Den finnes i størrelsene 80GB og 160GB hvorav den minste ligger på priser fra ca 1700 og oppover. Tilgangen er lav og svært få butikker opererer meg bekreftet leveringsdato, men det kommer disker inn jevnt og trutt.

BIOS må du sette i AHCI-mode (fremfor IDE som stort sett er default) og så kan det være lurt å ta en liten tweak av OS'et som beskrevet i benche-tråden.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

har 1 stk. Intel 80GB X-25 Gen.2 i min sekundære maskin (ICH10R) og 1 stk. Intel 160GB X-25 Gen.2 i min primære maskin (ICH9R).

 

Fantastiske greier.. Installerte Fallout3 på min sekundære maskin, på SSD.. Går utrolig kjapt.. Merker at det er nesten ingen loading, og i selve spillverden er det omtrent ingen stuttering, grunnet diskloading. Ellers så ligger benchmark resultatene mine der de skal ligge, sammelignet med andre..

 

Win7 64Bit, AHCI og MS sine drivere... Ellers er begge SSD-er oppdatert med siste firmware.. Så TRIM skal være aktiv..

 

Edit: Det 'barnslige' klistremerket som følger med, hvor det står - 'My SSD Rocks' ja denne påstanden stemmer faktisk :p

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Per idag er det i utgangspunktet en disk som gjelder, da den skiller seg klart ut i positiv forstand, Intel X25-M serien. Den finnes i størrelsene 80GB og 160GB hvorav den minste ligger på priser fra ca 1700 og oppover. Tilgangen er lav og svært få butikker opererer meg bekreftet leveringsdato, men det kommer disker inn jevnt og trutt.

BIOS må du sette i AHCI-mode (fremfor IDE som stort sett er default) og så kan det være lurt å ta en liten tweak av OS'et som beskrevet i benche-tråden.

 

Why må den i AHCI mode? Jeg har en disk som ikke støtter det, og vel, what to do.

Lenke til kommentar

Har ikke W7 , men mener at det følger med drivere når du installerer OS'et.

 

I BIOS :

 

 

I "main" velger du "Storage Configuration"

test45.jpg

 

 

Så velger du "Configure SATA as".

Her kommer det opp 3 valg : IDE, RAID eller AHCI. Velg AHCI.Lagre med F10.

Picture097.jpg?t=1260983410

 

 

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...