Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke hørt om AHCI 2.0, ihht wikipedia er siste offisielle spesifikasjon 1.3.

Hvilket hovekort (chipset) har du og har du kjørt noen benchmarks?

 

Beklager - det er jeg som roter. Det var en _veldig_ lik beskrivelse/navn i BIOS (som jeg nå ser ligger under power-settings), men åpenbart til noe helt annet.

 

 

Utrolig godt fornøyd med Intel 160gb Gen 2 i allefall. Akkurat som å få en ny PC. :)

 

 

Lenke til kommentar

Andylove, samsung støtter ikke TRIM (enda?).

Du har blitt solgt en andreklasses SSD, men om den er av nyeste generasjon yter den en del bedre enn harddisker.

 

BAT, det var en grei test av ioXtreme, men jeg er litt skeptisk til tallene de fikk. Bland annet fikk de kun 2200 4KB random write IOPS fra x25-M, mens vi har benchet den til 15-20.000 her på forumet. Det virker for meg som om de har kjørt for mye skriv-intensiv benchmarking på rad og at dette har degradert skriveytelsen allerede i "ny tilstand" resultatene.

 

Dersom resultatene her faktisk er representative for ioXtreme's ytelse kan de nye SATA3 SSDene som kommer på nyåret faktisk levere bedre IOPS ytelse. Microns C300 leverer 60K les og 48K skriv (uten filsystem), og får 45.000 PCmarks i Vantage. x25-E ligger også rundt denne ytelsen. Indilinx JetStream, Marvell (ny kontroller), og SandForce SF1500 vil ha potensialet til å utkonkurrere ioXtreme slik det ser ut nå (desverre for Fusion-io).

Om Fusion-io kommer med en 2.gen ioXtreme i løpet av Q2 2010 med ONFI 2.1/2.2 DDR flash og PCIe 2.0 kan de igjen ta ledelsen.

Lenke til kommentar
Dersom resultatene her faktisk er representative for ioXtreme's ytelse kan de nye SATA3 SSDene som kommer på nyåret faktisk levere bedre IOPS ytelse. Microns C300 leverer 60K les og 48K skriv (uten filsystem), og får 45.000 PCmarks i Vantage.

Vet du noe om pris, størrelse (GB) ?

 

Vil ikke SATA3 kreve nye kabler og HK ?

Lenke til kommentar

Hvordan vil dere si en Corsair SSD Extreme X128 2,5" 128GB er mot Intel sin X-25M 160GB G2? Sistnevnte er vanskelig å få tak i derfor vurderer jeg førstnevnte hvis den er i nærheten av Intel på IOPS ytelse etc. Skal brukes til labbing med flere tunge VMer kjørende.

 

Jeg kan ikke gå over prisen av Intel sin og bør ha litt plass til noen VM servere. Dette vil være alt fra databaseservere til tunge applikasjon/web servere. I grunn alt mulig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvordan vil dere si en Corsair SSD Extreme X128 2,5" 128GB er mot Intel sin X-25M 160GB G2? Sistnevnte er vanskelig å få tak i derfor vurderer jeg førstnevnte hvis den er i nærheten av Intel på IOPS ytelse etc. Skal brukes til labbing med flere tunge VMer kjørende.

Jeg har en X-25M 80GB G2 hjemme, og en X128 i jobb pc'en, og benchmarks viser at X-25M knuser X128 på ytelse, men jeg merker absolutt ingen forskjell i praktisk bruk, og det har vel med at sålenge en er godt over antall iops som os reelt noen gang bruker, så spiller det ingen rolle om en har 10 ganger over der igjen tilgjengelig...

Lenke til kommentar
Disse VM serverne jeg skal ha på den vil være veldig IO heavy.

På jobben, så kjører vi endel virtuelle server 2008 r2 (hyperv) mot en iscsi boks med en areca kontroller og 8 stk sata disker i raid 6. IOPS mot iscsi'en er ikke i nærheten av det 1 stk X128 klarer, men likevel er det ingen forsinkelse å spore i bruken på disse virtuelle serverene, deriblant en terminalserver med ca 30 samtidige brukere og 2 sql-servere hvor den ene har over 2000 databaser...

Lenke til kommentar

Et par spørsmål;

 

1. Hvordan blir jeg kvitt "BootTimer" boot time utility fra post 1? Jeg trodde den skulle kjøre en gang etter at man startet den, men den måler jo nå hver oppstart.

 

2. Vedrørende trim; er det slik at Windows-7 må være installert på SSD for å kunne utføre noe fornuftig?

(Scenarioet er at jeg har dualboot Vista/7 hvor Vista ligger på SSD og 7 på platedisk, og såvidt jeg kan se har Intel igjen fjernet toolbox som vel er det jeg må bruke fra Vista?)

Lenke til kommentar

dia:

Årsaken til at jeg spør er at mange operasjoner jeg vil utføre(diskio begrenset) kan bruke opptil flere timer på et godt SAS oppsett og jeg vil ha ned tidsbruken så mye som mulig for Lab oppsettet så jeg får gjort mest mulig på minst mulig tid.

 

Men nå er jeg ikke tilbake i jobb før 5. januar så da spørs det om det er noen vits å hastebestille x128. Husk også at kontrollere og annet i ditt oppsett tar av for en del IO operasjoner ift. et rent SATA/PC oppsett.

 

Her er det snakk om at disken skal kjøre på SBen til et X38 chipsett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo, Corsair X er basert på Indilinx Barefoot. Alså samme som Vertex.

Benchmarks viser at Indilinx bare skalerer opp til 4-5 queue depth (outstandign IO's), mens x25-M skalerer til 10-12. x25-M har også mye bedre gjennomsnittlig accesstime ved lengre køer, og holder unna over dobbelt så mange les IOPS og 3-5x så mange skriv IOPS.

Dersom maskinen du skal kjøre disse oppsettene på ikke har TRIM støtte og er tidvis skriv-intensive kan du tjene en del på å gå for x25-E. x-25E har mye høyere skriv IOPS, lavere accesstime, og mister mindre skriv IOPS ytelse dersom TRIM ikke er tilgjengelig.

Du får se ut i fra budsjettet om du kan ta deg råd til en x25-E, eller om du tror en x25-M vil holde. Dersom tid er penger, 32/64GB holder, og du har budsjett til 2500/5000kr bør du vurdere E.

Om du ikke har råd til å vurdere E og TRIM ikke er tilgjengelig på oppsettet kan du øke "sustained" ytelse ved å kun partisjonere det av volumet du kommer til å trenge. Om det vil holde med f.eks. 50GB kan du doble minimum skriveytelse IOPS ved å kun partisjonere 50GB (ref IDF whitepaper på spare area). Dette kan være veldig lønnsomt i denne typen situasjon i de tilfellene det blir intensiv tilfeldig skriving.

Lenke til kommentar

Theo,

 

Jeg ville ha kjøpt en G2 160GB og redusert den til f.eks 120GB og brukt det resterende som spare area.

Som GullLars sier så vil den yte betydelig bedre på random iops, Indilinx har sin styrke i sekvensiel skriving, kjøper du en slik så pass på at du kan bruke fw1.3, de nyere firmwarene er mildt sagt sære og ytelsen blir dårlig etter kort tids intensivt bruk.

OCZ holder på med en ny fw (1.42 eller 1.43?) men disse er ikke tilgjengelig enda for andre en testere.

Lenke til kommentar
Dersom resultatene her faktisk er representative for ioXtreme's ytelse kan de nye SATA3 SSDene som kommer på nyåret faktisk levere bedre IOPS ytelse. Microns C300 leverer 60K les og 48K skriv (uten filsystem), og får 45.000 PCmarks i Vantage.

Vet du noe om pris, størrelse (GB) ?

 

Vil ikke SATA3 kreve nye kabler og HK ?

 

Sata3 kontroller krevesx for å kjøre på 6gbit (sata3) hastighet. Det er allerede lagt ut sata3 sertifiserte kabler. Ville tro at man egentlig får full hastighet med vanlige satakabler, men slik er det jo med forskjellige "cat" innen nettverkskabler også.

 

Er det sertifiserte kabler er man iallefall garantert :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...