Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.neoseeker.com/resourcelink.html?rid=172531

Apex VS Intel X25-M vs OCZ 64GB SSD SATA-II

En ting som ikkje er nevnt i denne tråden tror jeg. Hvis man har noen SSD i raid på hovedkortet, så bruker de en god del mere cpukraft enn vanlige harddisker virker det som. Derfor kan det lønne seg med 3 parts kontroller. Noe å tenke på igrunn :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at det blir Vertex når den kommer ut, men er veldig usikker på om det blir 2x30GB i RAID 0 eller 1x60GB. Har aldri prøvd å sette opp RAID-array før. Hva må jeg ut med for å få en RAID-kontroller som gjør det verd å sette opp RAID, og hvilken skal jeg i så fall velge?

Vil bli brukt til OS-disk, samt programvare (men lite spill).

Lenke til kommentar
Ifølge bit-tech.net er ikke OCZ Apex bare fryd og gammen, de nevner at enheten har annen firmware enn G.Skill Titan, men opplyser ikke om dette er den nyeste FW fra OCZ.

Så ikke denne før nå.

Den artikkelen der kan du se bort fra, for det meste. Sørbrua på det hovedkortet, samt programmene det ble testet med er ikke egnet for SSD.

Den testen Nizzen linker til derimot er ganske god. Bare vær klar over at tallene fra HDtach og HDtune de refererer til ikke er riktige, sansynligvis er de 10-20% for lave, og det er også mulighet for kraftige feil.

For grunnen til begge disse tingene sjekk linken til "Benchmarking av SSD" i bunnen av første post i denne tråden.

Lenke til kommentar

Ang SSD så har jeg ikke sett en slik entusiasme i hardware markedet siden Nvidia slapp Geforce på slutten av nittitallet :)

Jeg jobber i et konsulentselskap med 100 ansatte hvor alle sliter med den samme tingen : Treg pc.

Har en mistanke om at alt hadde gått mye raskere om vi byttet ut den bærbare 5400 hdden med ssd.

Vi jobber med økonomiprogramvare, og har mange programmer installert på pcen, flere virtuelle pcer for demobruk og litt testing av databaser for kunder. Vi vektlegger 80% les og 20% skriv, rask oppstart av pc og virtuelle pcer, rask oppstart og bruk av programmer og rask installasjon av programmer. Generelt veldig mye multitaskin, ofte oppe 10-15 programmer samtidig. Vi trenger også litt plass, 30 – 60 GB blir fort trangt. Ser det er en del snakk om G skill titan på 128 GB, det hadde vært fin størrelse. Er det et godt kjøp til vår bruk?? Vi bruker kun bærbare pcer med 2,5" hdd.

Endret av eksponensiell_vekst
Lenke til kommentar

eksp:

G.Skill Titan er ikke et dårlig valg til deres bruk. Jeg ville dog gått for en noe dyrere(bedre) løsning i såpass belastede og driftsviktige maskiner i en bedrift. Selv kjøpte vi Mtron Mobi til våre utviklere bla. Det jeg ville gjort om jeg var deg var å kjøpe inn 1 stk 128GB G.Skill Titan og teste den i en av deres mer virksomme bærbare en uke eller to og samle erfaring fra hvordan det var. Var det vesentlig bedre? Godt nok? Da kjøper du inn til resten.

PS!

Husk at backup er viktig :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Testen fra benchmarkreviews er veldig bra. PCper testen er også grei, men må tas med en klype salt.

Jeg fant èn feil i artikkelen på benchmarkreviews, og det var at de refererte til "MLC DRAM", som er helt feil. Vanlige SSD bruker enten SLC eller MLC NAND FLASH, som i motsettning til DRAM ikke er "volatile", alså data forsvinner ikke på flash når strømmen forsvinner, mens på DRAM forsvinner data når strømmen forsvinner.

@Eksponensiell_vekst: Jeg foreslår å kjøpe inn 1 G.Skill Titan, og 1 OCZ Apex for test i systemene deres (Husk backup!), og så etter en ukes bruk kan dere se om de leverer tilfredsstillende ytelse. Hvis ikke kan dere prøve å kjøpe inn 1 OCZ Vertex og en Intel E25-M (MLC) 160GB og teste disse. Selv om Intels MLC bare har 70MB/s sekvensiell skrivehastighet så klarer den masse skriv IOPS, og har ekstremt god lesehastighet både sekvensielt og tilfeldig (Godt med les IOPS).

Siden dere har såpass mange systemer som er subjekt for oppgradering så vil en slik test av produkt før innkjøp av mange være veldig lurt, og prisen for test av èn (eller 4 forskjellige) SSD blir veldig lavt i forhold til budsjett og mulig verdiøkning dersom det viser seg å være en god investering å oppgradere flere maskiner.

Lenke til kommentar

Nå ser jeg at PS har fått inn mange "Patriot Warp SSD", har du noen kjennskap til disse Gullars?

http://www.ps.no/ArtLst.aspx?s=patriot+ssd

De er som sagt på lager og ser veldig spennende ut om det er gode varer. De har en utgave for EEE-PC og en vanlig som heter WARP. Prisene tilsier at de bør være i området OCZ Apex.

Patriot's Extreme Performance (EP) Warp series Solid State Drive (SSD) is the latest in storage technology. Using the state-of-the-art NAND flash chips and ultra-fast controller(jaha?), the Warp v.2 SSD is available from 32GB to 128GB capacity delivering a blazing transfer speed up to 175MB/s read and 100 MB/ write. Compared to convential disk drives, built with 100% moving-free parts and housed in a vibration and shock resistance housing, the Warp SSDs provide a rock solid operating environment even during the most extreme working conditions. A perfect solution for a wide range of applicatons which demand ruggerness, minimal power consumption, cooler temperature and silent operations. Built to sustain heavy usage, the Warp SSDs have built-in wear leveling technology in addtion to the standard 2 year warranty to maximize the life span of the drive and preserve your data integrity by automatically marking and blocking bad data cells.
http://www.patriotmemory.com/products/deta...735&type=17
* Available in 32GB, 64GB and 128GB capacities

* Interface: SATA I/II

* Raid support: 0, 1, 0+1

* Dimensions: 99.88 x 69.63x 9.3 mm

* Weight: 91g

* Sequential Read: up to 175MB/s

* Sequential Write: up to 100MB/s

* Shock Resistant: 1500G/0.5ms

* Vibration Resistant: 20G/10~2000Hz with 3 Axis

* Operating Voltage: DC 5V

* Power Consumption: 280mA~330mA

* Operating Temperature: -10°C~70°C

* Storage Temperature: -55°C~125°C

* MTBF: >1,500,000 Hours

* Data Retention: > 5 years at 25°C

* Data Reliability: Built in BCH 12-bit ECC

* O/S Support:Windows 2000/XP/Vista Linux, and Mac OSX

* Certification: FCC/CE/RoHS

* 2 Year Warranty

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar feil er dette samme generasjonen som OCZ Core V2. Det kan se sånn ut fra transfer rates også. Jeg har lest et par steder at eldre partiot warp og g.skill (ikke titan) har samme problemene som OCZ Core serien. Hvis dette er nyeste generasjon er situasjonen kanskje en annen, men de tallene der er fortsatt ikke gode i forhold til konkurrentene, og prisforskjell er bare 100-200kr til vertex. G.Skill titan er raskere og billigere for 128GB og 256GB. Så annet enn at disse er på lager 1-2 uker tidligere enn konkurrentene så ser jeg egentlig ingen grunn til å kjøpe disse.

EDIT:

Gjett hva jeg sitter med i fanget nå?

*Adaptec 5805

*STlab PCIe x1 2P SATA

*Creative Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty

*Roccat Kone

Dette var en forsinket jul/bursdag gave til meg selv :thumbs:

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...