Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hei igjen. Blir egentlig bare mer og mer usikker jo mer jeg leser. Kan uansett si at jeg er veldig fornøyd med brukeropplevelsen så langt, så sånn sett er det veldig lite å klage på :)

 

Noen steder står det at jeg bør disable Page file, mens andre steder står det at min disk (2. gen Intel 80GB) er veldig bra å ha Page file'n på. Er det noen "fasit" på dette? Bør jeg evt. ha page file på en annen disk? (Har 4 GB minne, men 32-bits OS)

 

Så har jeg sett at når den "buggete" firmwaren til disken min kom ut for noen uker siden så ble det skrevet noe om en Toolbox som skulle kunne kjøres på disken, og etter hva jeg forsto gjaldt dette også Windows XP. Etter lansering av siste bios der det ikke skal være meldt om noen problemer, så har jeg ikke funnet noe om denne Toolbox'en. Stemmer det at den ikke er "sluppet ut" igjen?

 

Så litt "noobspørsmål" igjen, men jeg blir som sagt usikker. Tror jeg har skjønt det slik at med Windows 7 så skal TRIM fungere "ut av esken", men er det slik at dette kun gjelder med AHCI-modus og Windows 7? Eller vil dette også fungere når disken står i IDE-modus (som jeg fortsatt må klare meg med)? Har jeg forstått det riktig når jeg sier at for øyeblikket så fungerer ikke TRIM-funksjonen i Windows XP eller Vista?

 

Beklager om det blir mye spørsmål, men føler det er så sinnsykt mye informasjon i denne tråden som jeg sliter med å finne.

Endret av bertie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er delte meninger om bruken av pagefile som sådan, altså om man trenger pagefile eller ikke.

 

Det er ingen bedre plass å ha en pagefile på enn på en god SSD, dersom man ønsker å bruke pagefile.

 

SSD Toolbox er ikke sluppet på nytt igjen, det var et problem med restore points som de måtte løse.

 

TRIM fungerer i både IDE og AHCI modus *dersom* du bruker driverene som fulgte med Windows 7.

Hvis du har installert andre disk drivere vil ikke TRIM fungere.

Lenke til kommentar

Pagefile for x25-M oppsummering:

 

Trenger du pagefile?

Start maskinen om morgenen, åpne oppgavebehandling, velg tab "ytelse". Du ser da prosessor i top og minne i bunn.

Start alle nytteprogrammer du kan tenke deg å bruke, så alle kjører i bakgrunn minimert (f.eks. Spotify, µtorrent, antivirus, firefox med noen faner, et par kontorprogrammer, et større nytteprogram (photoshop, windows moviemaker, etc). RAM bør da ligge i område 40-60%.

La alle disse programmene kjøre, og veksle mellom de og arbeid med de. Hvis du fortsatt har under 70% skal det mye til før du vil få problemer uten pagefile.

For morroskyld kan du så åpne en høy-kvalitet film eller serie, pause, og så åpne det største spillet du har (mens alt det andre fortsatt kjører), og legge ned. Er du da under 90% RAM vil du aldri gå tom for RAM i realistiske tilfeller.

Om du går over 90% med dette men fortsatt var under 70-80% i punktet over kan du også ganske trygt deaktivere pagefile, men ha i bakhodet at det er greit å lukke ting når du skal spille.

 

Dersom du har funnet ut at du ikke TRENGER pagefile er spørsmålet, bør du deaktivere pagefile?

Pagefile er en utviddelse av fysisk RAM. DDR2 800mhz har ca 6GB/s båndbredde og under 0,0000015ms responstid. Intel x25-M har 250MB/s båndbredde og ca 0,08ms responstid (dette er tatt veldig godt i, 100-150MB/s og 0,2-0,4ms er mer realistisk). Harddisker har typisk ca 1-5 MB/s båndbredde og 15ms responstid for bruk som pagefile.

 

Alså; RAM er mye raskere enn SSD, og du vil få bedre ytelse med RAM. Trenger du ikke pagefile så deaktiver (eller sett til ~100MB for logg og crashdump). SSD er alikevell mye raskere enn harddisker, og du vil ikke merke på langt nær så stort ytelsestap fra pagefile.

Lenke til kommentar

Ser snakk om at TRIM funksjonen ikke funker om man installere chipset drivere, f.eks fra Intel. Så det er best å holde seg til de som følger med Windows 7? Har nemlig installert chipset drivere fra Intel, og SATA kontrolleren min er nå ICH9R, anbefales det da å "nedgradere" til default drivere i Windows 7 da?

Lenke til kommentar

@Nitrius

Bruk Windows 7 driverene inntil Intel kommer med TRIM støtte i sine.

 

@TommyTheGun

64GB versjonen av Kingston V serien er av et helt annet kaliber og kan ikke sammenlignes med 40GB.

40GB er en Intel og yter dermed meget bra, alle andre i V (og V+)serien har betydelig dårligere OS ytelse.

Den eneste svakheten til 40GB er litt lav sekvensiell ytelse men det er ikke noe å bry seg om, den er til prisen det beste valget per i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...