Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

En Vertex skulle være et bra valg som temp "disk", at din ikke virker må nesten skyldes et problem med enten firmware på SSD'en eller at det rett og slett er noe galt med den.

 

Kingston V 40GB er et alternativ men den er ikke god å få tak i.

 

X25'en er egentlig utmerket å ha pagefile osv på, spesielt hvis du har Gen2 med TRIM.

 

edit:

standardtips på OCZ forum er å sjekke kabel og ev. øke V på chipsettet.

Dette kan være verdt å prøve, med mindre du har sendt den inn allerede.

 

 

Kan jo selvsagt forsøke å legge inn alternativ firmware på den, men for å få lagt inn trim-firmware så må den først ned til gammel firmware, som må idiotisk nok bli gjort igjennom Windows med IDE-mode, noe som sist gang jeg forsøkte (ettersom jeg kjører AHCI) rotet til hele installasjonen min.

 

Vi har Kingston SSD Now V-series 64GB på jobb, men den er vell tregere enn OCZ Vertex? Vurderte kanskje en OCZ Vertex Turbo?

Kunne eventuelt gått for enda en Intel X25-M, men da blir det vente tid, og med to i RAID0 blir det jo ingen TRIM, så jeg vet ikke om det er verdt å ofre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser det snakkes om AHCI hele tiden.

Gidder noen forklare?

Det er noe man setter i bios? Før man legger inn OS?

Jeg skal reinnstallere og vil gjerne ha med meg dette.

 

Og oppdaterer jeg firmware nå, så legger inn OS eller motsatt?

(Intel X25-M 80g)

 

Takk Betroz

 

men Enorm forskjell selv med begrenset spu kraft

Signal Processor Unit?

post-64596-1260523478.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Hva er bedre med ahci? Jeg har 2 500gb disker nå, og får min intel x25m 80gb snart. Diskene mine står nå som ide, så når jeg får ssden, skal jeg først formatere diskene jeg har nå, så sette i ssden, så sette sata config til ahci, så installere ny firmware på ssd, og så installere windows 7? Ble det riktig rekkefølge? :p

 

Bør jeg ta ut de harddiskene på 500gb når jeg installerer windows på ssden?

Lenke til kommentar
Oppdater firmware - HDDErase hvis SSD er brukt - sett på AHCI i BIOS - installere Win7.

Takk Betroz.

Skal ha en nyinstallasjon av Win7 så dette skal jeg teste til helgen.

Hvis jeg kopler en disk på SATA 5 eller 6 så finner ikke systemet disken.

Disse portene er kun for AHCI eller RAID.

Må jeg satte "SATA mode" til AHCI for at disken skal bli tilgjengelig ?

 

Det er imidlertid mulig å sette AHCI uten å reinstallere ved å gjøre noen instillinger i registeret.

""

Advarsel! Det kan oppstå alvorlige problemer hvis du endrer registret på feil måte ved hjelp av Registerredigering eller en annen metode. Disse problemene kan føre til at du må installere operativsystemet på nytt. Microsoft garanterer ikke at disse problemene kan løses. Registerendring skjer på eget ansvar.Du løser dette problemet ved å aktivere AHCI-driveren i registret før du endrer SATA-modusen for oppstartsstasjonen. Slik gjør du dette:

Avslutt alle Windows-baserte programmer.

Klikk Start, skriv inn regedit i Start søk-boksen, og trykk deretter ENTER.

Klikk Fortsett hvis dialogboksen Brukerkontokontroll vises.

Finn og klikk følgende registerundernøkkel:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci

I høyre rute høyreklikker du Start i kolonnen Navn, og deretter klikker du Endre.

I Verdidata-boksen skriver du inn 0, og deretter klikker du OK.

Klikk Avslutt på Fil-menyen for å avslutte Registerredigering.

""

 

LINK

Endret av joerntp
Lenke til kommentar

Dersom du ikke kjører en HDDerase må alle sektorene på SSDen bli skrevet over ved på vanlig måte fra bruk før TRIM vil ha full effekt. OSet ser nemlig ikke hvilke pages på SSDen som er "falskt gyldige" fra før, det sier bare i fra når gyldige LBA blir ugyldige.

 

 

AHCI gjør at lagringsenheter kan ta i bruk NCQ (og TRIM). Foreløpig er det kun microsofts standard Windows7 AHCI-drivere som støtter TRIM. NCQ fungerer også i RAID.

Kort sagt gjør NCQ gjør så en SSD kan ta alle kanalene fullstendig i bruk. Forskjellen dette utgjør er ca 20MB/s vs 150MB/s @ 4KB random read (QD 32) for x25-M, og dette vil være merkbart og målbart med stoppeklokke i en del situasjoner (alså ikke bare i benchmarks).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Kan jo selvsagt forsøke å legge inn alternativ firmware på den....

 

For all det ikke gjør det, det eneste alternativet er at du reflasher 1.3 noen ganger.

Men har du hatt såpass store problemer med den ville jeg ha fått den byttet, enten er det SSD'en eller et kompabilitetsproblem.

 

Vi har Kingston SSD Now V-series 64GB på jobb, men den er vell tregere enn OCZ Vertex? Vurderte kanskje en OCZ Vertex Turbo?

Kunne eventuelt gått for enda en Intel X25-M, men da blir det vente tid, og med to i RAID0 blir det jo ingen TRIM, så jeg vet ikke om det er verdt å ofre?

 

Kingston V 40GB er en helt annen sak enn de andre i V serien, 40GB er en halv X25-M og yter deretter. (den er ikke lett å finne den heller)

Akkurat nå trives jeg med TRIM på min bærbare og hadde ikke byttet med raid.

X25-M har vel blitt lettere å få tak i i det siste?

 

edit:

V 40GB yter ikke 50% av X25-M, det er bare på sekvensiell skriving at det stemmer men innmaten er en halv X25-M. Den yter meget bra bortsett fra en litt begrenset sekvensiell ytelse.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Dere... en SSD bør kobles til port 0(1) på hovedkortet slik at den bruker ICH og ikke en 3. parts kontroller. Med Intel X25-M SSD så anbefales AHCI som nevnt her i tråden, og den setter du på i BIOS før du installerer Win7. HDDErase må kjøres i IDE compability mode for å fungere.

I mitt tilfelle så bruker jeg P5N7A-VM med Nvidia cipset GeForce 9300M/nForce 730i og ikke ICH.

Vil det ha noen betydning i det tilfelle ?

Jeg har 3 SATA porter som er i bruk, mens de 2 siste portene på kortet er dedikert AHCI eller RAID.

Kjøpte en ekstra harddisk i går og fikk ikke den til å virke på port 5 eller 6.

Endret av joerntp
Lenke til kommentar

Oppgradere firmware om den ikke har nyeste, og sette partisjon mindre enn max dersom du vil ha ekstra spare area.

Om jeg ikke husker feil trenger du ikke å tenke på AHCI med mac. Jeg tror faktisk OS X er satt opp til å bruke NCQ. Dersom du finner en god IOPS benchmark som funker på OS X er det ikke vanskelig å finne ut. TRIM aner jeg ikke hvor landet ligger med mac, dersom du vet eller finner ut så del gjerne.

 

EDIT:

Billig OCZ ssd :mrgreen:

 

Løp og kjøp!

 

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=173793&model=

ROLF!

Jeg sier bare LSI 9260 + 4 x25-M 80GB RAID-0 = 12.000kr(?) med 120-160.000 IOPS les, 60K IOPS skriv, 1GB/s++ les, 320MB/s skriv, og rundt 2GB/s burst. Eller 9211 uten burst (cache) til 10.000kr.

 

For samme pris som den der (faktisk lavere) kan du jo lett få LSI 9260-i8 (/9211-8i) med 8x x25-E 64GB = 512GB, men med 10x ytelse.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...