Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen grunn til å vente.

 

Det mest spennende som skjer nå fremover er en ny generasjon OCZ med ny kontroller (SandForce). Disse kommer en gang på nyåret. (januar-mars?)

Ytelsen på de beste av disse vil være i nærheten av ytelsen på en X25. (i alle fall nærmere enn Vertex er per i dag)

 

Intels refresh av dagens X25 kommer ca Q2/2010.

Lenke til kommentar

NEWS!

A-DATA Ships New 2.5" Gamer SSDs

 

Editor:- December 9, 2009 -A-DATA announced volume shipments of its 2.5" XPG range SATA MLC SSDs optimized for use with Windows 7 TRIM.

 

Models include:- SX95 (R/W = 230MB/s and 178MB/s) and S592 (R/W = 230MB/s and 170MB/s).

Link til SX og S serie produktsidene. Jeg kommer til å legge til en edit med kommentar etter jeg har lest mer om prouktet.

 

 

@dor123, anbefalingen er å kjøpe x25-M nå hvis du finner de på lager. Ytelsen i forhold til prisen gjør den til et anbefalt kjøp, og det vil være verdt det selv om det kommer noe med 2x ytelsen til samme pris om et halvt år (som i såfall må bruke SATA 3 som vil kreve fler oppgraderinger). Grunnen for denne anbefalingen har med skalering og deminishing returns av båndbredde og IOPS for "normal bruk", og at den er så ekstremt mye raskere enn harddisker.

Annonserte SATA SSDer for 2010 er (etter kontroller); SandForce, Marvell, Indilinx (JetStream), Seagate (enterprise i første omgang), og denne nye A-Data SSDen som muligens blir tilgjengelig før årskiftet.

 

 

EDIT: Jeg er litt skeptisk til denne SSDen (SX serien). De lister lite info på siden sin, og produktsiden er preget av markedsførings-oppkast med masse fancy uttrykk og praktisk talt ingen nyttig info om

kontroller eller ytelse. Båndbredde ser ut til å være tilsvarende det Indilinx Barefoot Eco kan levere, og ingen ting av informasjonen tilgjengelig motsier at dette er mulig.

S serien er jeg også skeptisk til, mye markedsførings-uttrykk og forsøk på forvirring med pene ord uten noe nyttig info.

Jeg trodde produsentene hadde lært innen nå at det nytter ikke å lansere SSDer mot gamere og entusiaster uten å oppgi ordentlige tall for ytelse. Fancy markedsføringsprat gjør oss bare irritert og virker mot sin hensikt. Det er derimot mye mulig at det fungerer mot innkjøpsfolk for PC OEMs og nettbutikker (desverre).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Heisann. Dette er sikkert et tett spørsmål....

Har hovedkort P5N7A-VM i en HTPC.

Kortet har 5 SATA porter og jeg har brukt 3stk tidligere.

Har en blu-ray, en Intel X25-M og en vanlig harddisk koplet til.

Den ordinære harddisken er blitt full og jeg kjøpte en ekstra.

I manualen står det at SATA 5 og 6 støtter KUN RAID og AHCI.

SSD'en er koplet til SATA1, BD'en til SATA2 og harddisken til SATA4.

Når jeg kopler til den nye harddisken til enten 5 eller 6 så finner ikke

systemet disken. I BIOS står innstillingene på "SATA mode".

Bør jeg sette denne til "AHCI mode" for at SATA 5 og 6 skal virke ?

Mener jeg har lest at SSD bør stå på AHCI mode i tråden her tidligere.

 

Thomas

Lenke til kommentar

Da går min OCZ Vertex 30GB i retur!!

Har kjørt en løsning hvor jeg har Intel X25-M 80GB Gen2 som operativsystem disk, her ligger Windows7 64bit + de fleste applikasjoner, også har jeg en OCZ Vertex 30GB som harddisk nummer to hvor jeg blant annet har lagt temp-folders og pagefile for å avlaste X25-M disken.

 

Nå er det slik at hver eneste gang jeg restarter maskinen så blir all data på Vertex disken korrupt og den må re-formateres for å fungere igjen?

Det til tross for at jeg faktisk klarer å skrive til disken før formatering, med all data som lå på den før restarten er korrupt når maskinen starter igjen?

 

Det gidder jeg rett og slett ikke lenger, derfor går den rett i retur!

Har det kommet noe annet på markedet i Vertex sin prisklasse som er raskere og bedre? Eller skal jeg bare swappe med en ny en?

 

 

Noe som har anbefalinger rundt hvordan jeg best mulig kan sette opp en kombinasjon av X25-M som hoveddisk og en annen SSD som disk nr2?

For å få best mulig balanse, avlasting og ytelse av begge to?

Lenke til kommentar

En Vertex skulle være et bra valg som temp "disk", at din ikke virker må nesten skyldes et problem med enten firmware på SSD'en eller at det rett og slett er noe galt med den.

 

Kingston V 40GB er et alternativ men den er ikke god å få tak i.

 

X25'en er egentlig utmerket å ha pagefile osv på, spesielt hvis du har Gen2 med TRIM.

 

edit:

standardtips på OCZ forum er å sjekke kabel og ev. øke V på chipsettet.

Dette kan være verdt å prøve, med mindre du har sendt den inn allerede.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Acronis

 

Acronis True Image Home 2010

 

Dette synes jeg fungerer flott.

 

Dog har brukt mest forige utgave. Samma "dritten" da :p

 

 

 

utrolig flott program, klonet disken helt perfekt.

 

 

Min 160 gig Gen 2 sitter nå i en asus 1000H, vet ikke helt om det forsvarer seg med en disk til 3500,- i en maskin 3000,- :D

 

men Enorm forskjell selv med begrenset spu kraft. disken er ikke like kjapp som i et C2D system men det funker utorlig fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...