Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Selvsagt fungerer Torx det er bare det at den koster like mye som en 80GB Intel Gen2.

Intel yter bedre på alt utenom sekvensiell skriving, på det resterende er det knock-out i Intels favør.

Testen du viser til tester Intel G1, G2 yter enda bedre.

 

Intel's Gen2 (med TRIM) er i praksis vedlikeholdsfri noe som ikke kan sies om Indilinx baserte SSD'er per i dag.

 

Jeg anbefaler Intel X25-M Gen2 med TRIM :)

(TRIM krever et OS som støtter TRIM, f.eks W7)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den bruker Indilinx Barefoot kontroller, samme som Vertex, Agility, Ultradrive Me, Falcon, (kingston) V+, og (Crusial) X. Den leverer god ytelse, men Intel leverer bedre ytelse som systemdisk, og prisforskjellen er mindre enn ytelsesforskjellen.

 

Jeg står ved anbefalingen i førstepost, får du tak i Intel så gå for intel, om du ikke har tålmodighet til å vente på en Intel SSD vil alikevell en Inilinx-basert fungere fint, du får bare mindre ytelse for pengene. Begge er såpass mye bedre enn harddisker at det vil gi et stort glis når du tester de ;)

 

Du kan sammenligne oppgraderingen med å gå fra en orginal 50cc moped til en 500cc motorsykkel, og for metaforens skyld kan du sammenligne Indilinx med en chopper og x25-M med en R-sykkel.

 

EDIT: Førsteposten skal få en fullstendig overgang i juleferien ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Nizzen, Tony-Trim virker som manuell GC, og han sier selv at det ligner mer på dette enn TRIM. Link kommer i 1. post.

 

bertie, tallene du får er typiske for x25-M 80GB uten AHCI.

 

(Edit, lagt til i første post).

 

Nå er denne tråden forresten over et år gammel :)

Jeg hadde aldri trodd for et år siden at vi ville få over 5000 poster og nesten 200.000 leste på et år.

 

Jeg trodde aldri at 1. post skulle være så tom med informasjon etter ett år og 5000 poster :tease:

 

Hehe ja. Ser man på hvor mye tid som er brukt til å skrive meget lange poster på omtrent hver side er det rart man alltid forklarer dårlig førstepost med manglende tid. Det er vel heller prioriteringen det er noe galt med.

 

Men dette har man jo skjønt i lang tid så det blir bare til at man spøker litt med det innimellom. Uansett en god tråd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kommandoen forteller bare om OS sender TRIM kommandoen til lagringsenheten. OS bryr seg ikke om det skjer noe videre med kommandoen. (det betyr mao ikke at TRIM fungerer bare at det er aktivt)

 

Status 0 indikerer at OS sender TRIM kommandoen.

 

edit:

Slik ser min 160GB G2 med TRIM ut etter ca 3 uker.

Den har vært full flere ganger men som man ser så er ytelsen upåklagelig.

(HDTune er grei å måle degraderingen med)

post-137664-1260136685_thumb.png

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Har fått meg en x-25 80 gb gen 2.

 

Når jeg kjører HD tach, viser den en average på 180mb. Er dette normalt, eller skulle den vært over 200?

 

Resten av systemet er også nytt, w7 Home premium 64b, 12 gb ram, msi eclipse HK.

 

Noe spesielt som må gjøres for å få mer guffe? (Er fornøyd, det går jo så det griner i forholdt til min "gamle" VR, men det er noe med at kan jeg få mer, vil jeg gjerne ha det :-)

Lenke til kommentar
Din 750 GB HDD har 750 GB reell kapasitet. At OSet ditt misleder deg ved å påstå det er bare 698 GB får du spørre OS-leverandøren din om. Det samme gjelder Intels SSD-er og ipoden din.

 

Misleder og misleder. Dette er jo en eldgammel diskusjon med mange meninger rundt.

OS'et benytter som alt annet innen datadressering totall systemet. Altså binær adressering. 1'ere og 0'ere. Du vil pga. dette ikke få "runde" tall som i 10 tall systemet.

I dataalderens spede barndom var der ingen prefix standardisering for dette området.

"Bransjen" tok derfor i bruk prefix som Kilo, Mega, Giga osv.

Dette er allment kjent og akseptert i hele verdenen og i hele bransjen.

Sånn er det bare. ;)

 

At bare "deler" av bransjen har gjort "feil" er jo ikke helt riktig.

Når man snakker om hastighet bps, så er det ikke adressering som ligger til grunn, men et antall. Bits per sekund.

 

Så har harddiskleverandørene valgt å oppgi lagringsstørrelsen basert på antal bits istedetfor bytes. Det er forvirrende.

 

I tillegg har det i de senere år blitt stadfestet et eget prefix for dataverdenen. Kibi, Mibi, Gibi osv.

Således er forvirringen komplett.

 

De som gidder kan lese mere her:

Wiki gibi

 

Sitat:

 

The dual usage of these prefixes as both decimal and binary quantities was recorded in standards and dictionaries. For example, the 1986 ANSI/IEEE Std 1084-1986[19] defined dual uses for kilo and mega.

 

kilo (K). (1) A prefix indicating 1000. (2) In statements involving size of computer storage, a prefix indicating 210, or 1024.

 

mega (M). (1) A prefix indicating one million. (2) In statements involving size of computer storage, a prefix indicating 220, or 1048576.

 

The binary units Kbyte and Mbyte were formally defined in ANSI/IEEE Std 1212-1991.[20] The terms Kbyte, Mbyte, and Gbyte are found in the trade press and in IEEE journals. Gigabyte was formally defined in IEEE Std 610.10-1994 as either 1000000000 or 230 bytes.[21] Kilobyte, Kbyte, and KB are equivalent units and all are defined in the current standard, IEEE 100-2000.[22]

 

Sitat slutt og god natt ;)

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

Jeg må bare opplyse om at Kingston 40GB er en x25-M gen2 som kun har 5 NAND chips og derfor kun bruker 5 av de 10 kanalene. Dette gir noe reduserte tall.

x25-M (80GB) har:

35-40K IOPS les, 15-20K IOPS skriv, 250MB/s les, 80MB/s skriv.

Kingston 40GB har:

30K IOPS les, 10K IOPS skriv, 175-200MB/s les, og 40MB/s skriv.

 

Alså vil 2 Kingston 40GB i RAID-0 slå èn x25-M ytelsesmessig (på ICHxR).

Nedsiden som nevnt er at kingston ennå ikke har TRIM, og man får ikke TRIM i RAID.

Lenke til kommentar

Veldig interresant artikkel fra Anand.

Min første observasjon er at Pulsar ser ut til å være basert på Intels x25 kontroller. Artikkelen sier at seagate kombinerte sin egen IP med den fra et annet selskap, og dette leder meg til å tro at seagate har kjøpt rettigheter til den IP intel bruker i x25, for så å utvidde denne med sin egen IP og laget en egen 8-kanals kontroller med mer fokus på driftssikkerhet, gjevn og forutsigbar ytelse, og økt _sustained_ ytelse.

 

Det irriterer meg litt at seagate ikke gikk for en 16-kanals design og SATA/SAS 6Gbps siden de alikevell skal bruke 16 eller fler NAND chips, og SATA 3Gbps vil være bottleneck for lesehastigheten. Siden den slippes nå og i starten av 2010 og SATA/SAS 6Gbps er bakoverkompatibelt synes jeg de kunne gjort den ekstra lille insatsen.

Lenke til kommentar
"TONY-TRIM"

 

 

Fungerer det egentlig? Å konsolidere freespace er greit nok, men jeg ser ikke helt hvordan å skrive "1" til alle ledige bits på disken skal gjøre noe til eller fra i forhold til TRIM. Kontrolleren vet jo like lite angående tilstanden til blokken med hensyn på brukt/ubrukt.

 

 

Det fungerer, og jeg er ikke HELT 100 på hvordan det fungerer, men litt i hvertfall.

 

Det som skjer, i GROVE trekk, er at når du fyller 1'ere i alle ledige blokker med f.eks AS Cleaner, som så slettes når den er ferdig, er at da tvinges OS'et til å ta et nytt bitmap-bilde. Slik at når TRIM trigges igjen vet systemet hvilke blokker som er flagget som "unused". Og hvis jeg har skjønt riktig, så er noe av problemet at man kan ha en del blokker som ikke er i bruk lengre, men som ikke er flagget sånn på bitmapet til OS, og følgelig ikke blir behandlet av TRIM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...