GullLars Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Eksempel på slik ssd?Du svarte ikke på spørsmålet mitt Så og si alle SLC SSD som koster over 3000kr for 32GB... Det er veldig vanskelig å anbefale konkret uten å vite hvor mye penger du vil bruke på det, og hva målet ditt er med å kjøpe en SSD. Vil du ha raskere operativsystem, at programmer åpner raskere, at spill skal loade raskere, raskere kopiering, eller skal du drive med databaser og tyngre ting som krever mer skriving? Hva du burde gå for avhenger kraftig av hva du skal bruke SSD til, og hvor mye penger du kan/vil legge i det. Noen eksempler på gode SSDer på ca 32GB: Mtron 3500/7500 seriene, Intel SLC, memoright GT, og muligens OCZ Vertex (MLC med cache, men ytelsen får vi ikke vite før om en uke eller to). Hvis du skal bare ha en SSD som klarer rett over 100MB/s les og skriv, masse LES IOPS (og nokk skriv til at det ikke blir problemer), har veldig god aksesstid, (og tåler ekstremt mye skriving), så er Mtron 3500 (Mobi) et billig (1700kr på multicom) og bra valg. Hvis du har mer penger og vil ha noe som yter bedre også med tanke på skriv IOPS trenger du Mtron 7500 (4200kr på multicom) eller Intel SLC (ca 3200kr). Etter Intel nylig satt ned prisene virker det som om de har blitt et bedre alternativ enn Mtrons 2. gen Pro utgave (7500 serien). Memoright GT yter bra, men den vet jeg ikke om du får tak i i norge, så den går egentlig greit å se bort fra. Hvis du trenger mer enn 32GB og ikke vil bruke over 5000kr må du over på MLC, som yter dårligere med tanke på IOPS. Hvis du vil under mtron mobi i pris må du over på MLC, og da blir OCZ Apex eller vertex de eneste holdbare alternativene i 32GB for OS og programmer. Endret 9. februar 2009 av GullLars Lenke til kommentar
kilik Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Dessverre går det feil vei for flashprisen for tiden. NAND flash price soar by up to 40% in January Legg til en svak krone og vi må dessverre belage oss på høye priser utover våren 2009. Den vanligste størrelsen i SSD-er for tiden, 4 GB (32 Gb) MLC NAND, har nå økt til $7.09, hele 48 kr. eller ca. 12 kr. pr. GB. Dette er det høyeste på fire måneder. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Dessverre går det feil vei for flashprisen for tiden. NAND flash price soar by up to 40% in January Legg til en svak krone og vi må dessverre belage oss på høye priser utover våren 2009. Those Bastards! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Er det slik at 2*Apex i Raid0 vil fungere godt nok Gullars? Hva slags IOPS får vi der igjen? EDIT: Nå har jeg også bestilt 2*30GB Vertex! Gidder ikke vente lenger med forholdene som nå ser ut til å bygge seg opp og tok en rask beslutning her. Så er det bare å stålsette seg og vente på godsakene. Uansett er det et godt kjøp til 2000,-. Andre butikkers lagerdato anntyder at vi må vente til rundt 1. mars. Endret 9. februar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Dessverre går det feil vei for flashprisen for tiden. NAND flash Dette har jeg bare ventet på fordi SSD ville legge ekstra trykk på denne "råvaren" og siden SSD i tillegg er i en rivende utvikling hvor de tildels har misbrukt råvarene(nandflash) og pushet ut tonnevis av "beta"produkter underveis i produktutviklingen. Jeg forstod tidlig at dette måtte slå hardt ut mot nandflash tilgjengelighet akkurat som LCD paneler led sterkt i en periode av LCD TV boomen. Men at prisene går opp og etterspørselen blir større enn tilgangen vil jo bare sørge for at de som har kjøpt aksjer i nandflash industrien, blir fete i lommebøkene. Endret 9. februar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Men at prisene går opp og etterspørselen blir større enn tilgangen vil jo bare sørge for at de som har kjøpt aksjer i nandflash industrien, blir fete i lommebøkene. DOH. Det var noe jeg burde tenkt på tidligere hvis det hadde vært mulig å lagt et par tusen i aksjer i litt flash teknologi eller rett og slett silisium wafer delen... Jeg har sett dette komme i halvannet år minst. Tror ikke ytelsen fra 2x vertex vil skuffe, men det hadde nokk vært mer ytelse fra 2x intel SLC Det gjennstår dog å se til benchmarks har blitt foretatt. (EDIT: beklager ordlyden her, skreiv ferdig en lab rapport i dag til marran ) Endret 9. februar 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Og jeg driver å planlegger og arbeider med større strukturelle endringer hos en ASP leverandør. Jeg har også sett dette med aksjer siden starten av SSD, men jeg har bestemt meg lenge for å ikke være en aksjespekulant. I hvertfall ikke ennå. Dog ser jeg at jeg kunne tjent en del penger på det de siste 5 årene. Vi får se. Endret 9. februar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Vell, hvis du skal investere må det ikke være for langt frem i tid. Vi er like før det tar av ved omslagspunktet på titrerkurven nå. Noen få år frem i tid kan det hende diverse nanomaterialer og andre strukturer enn NAND vil ta over, så det er heller ingen trygg langtidsinvestering. Å kjøpe produktet derimot er veldig lukrativt akkurat nå siden de enhetene vi kjøper nå ble produsert med flash som ble kjøpt inn billig før prisene steg Selvfølgelig vil pris pr ytelse og størrelse være lavere igjen til sommeren grunnet utvikling, masseproduksjon, og konkurranse. Endret 9. februar 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Nei det måtte helt klart være å følge akkurat denne kurven, ift. aksjer, som vi også med LCD paneler. Og japps, derfor jeg også slo til på Vertex nå siden det ser ut som flere faktorer vil drøye mainstream prisene vi ventet på. Ellers har jeg fått bekreftet fra butikken at jeg vil være med i første levering de får inn Endret 9. februar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Gullars: det var ikke jeg som spurte opprinnelig. Jeg har jo allerede bestilt ssd Jeg er bare nysjerrig på hvilke ssd'er som er aktuelle i en slik situasjon. Edit: som du så eminent har svart på. Takker. Endret 9. februar 2009 av JKJK Lenke til kommentar
Pop Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 I prisguiden søkte jeg nå på SSD, og fikk opp en god liste. Vil ha en disk nå så fort som mulig, tenkte max kr 2500. Hva anbefales da? Skal brukes som disk for OS, og gjerne for favorittspill som GullLars snakket om. Blir nok kjørende single. Har ca 1TB utenom på vanlig disk, så størrelsen er egentlig ikke noe problem. Vil ha SSD pga hastighet. Ser også at en del modeller omtalt tidligere i tråden nå står i listen med V2, så jeg vil da tro at tidligere feil er rettet..? Ellers takk for glimrende tråd og tips. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) POP: 1. Jeg ville da kjøpt en 64GB OCZ Vertex fra psdata.no. 2. Evt. 2*32GB Vertex og kjørt i Raid0 for ennå bedre hastighet. Men Vertex har god nok hastighet i singledisk også. 3. Alternativet måtte være å se på 128GB G.skill Titan på multicom.no. Men den er nok langt i fra like god som Vertex, men lovende. OCZ Apex er for lik Vertex i pris til at den bli noe å vurdere. Intel og Mtron blir nesten for spesielt interesserte og de har ikke lenger det store overtaket med sine SLC modeller synes jeg. Endret 10. februar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Goodie, takk for svar. Da bestiller jeg så fort jeg finner en butikk med disken på lager. Noe som kan bli et problem, da alle så langt har ubestemt tid eller bestemt nesten 1 måned frem i tid. Jeg vil jo helst ha disken i går. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) En del utsagn jeg finner merkelige på Wikipedia-artikkelen om SSD: Lower priced drives usually use multi-level cell (MLC) flash memory, which is slower and less reliable than single-level cell (SLC) flash memory.[10][11] Still, MLC chips continue to be used in many commercially available SSDs Får det til å høres ut som MLC er på vei ut når det faktisk er det omvendte som skjer. Alt som blir annonsert av SSD-er for tiden bruker MLC. Note: When Playstation 3 users want to upgrade their hard drive to a SSD it can acually decrease performance compared to the 5400rpm drive that the Playstation comes with. In some games there is a slightly higher or lower load time. This is due to slower write speeds. It is far better to stick with a hard drive than to switch to a SSD in a Playstaion 3 being that it is cheaper and usually faster than the new SSD's. [1] I linken har de sammenlignet den vanlig harddisken med en utdatert SuperTalent-SSD med Jmicron-kontroller og 40 MB write... Lower storage density: Hard disks can store more data per unit volume than DRAM or flash SSDs, except for very low capacity/small devices. Utdatert. For 1 TB eller mindre tar SSD klart mindre volum. SanDisk har nylig annonsert 16 GB microSD-kort med 3-bit NAND som også vil bli brukt i SSD-er i løpet av året. Endret 10. februar 2009 av kilik Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Goodie, takk for svar. Da bestiller jeg så fort jeg finner en butikk med disken på lager. Noe som kan bli et problem, da alle så langt har ubestemt tid eller bestemt nesten 1 måned frem i tid. Jeg vil jo helst ha disken i går. Jeg ville bestemt meg bare og bestilt nå, vi er flere som har gjort det på psdata.no, det blir førstemann til mølla når diskene kommer på lager og rives ut av hyllene. Alt indikerer at prisene også vil stige utover 2009 og at du nok må vente lenge når du først setter deg ned og venter nå. Slik sett er Vertex på psdata.no nå et tilnærmet røverkjøp selv om du må vente en uke eller to etter kjøpet. Bare velg å betale med oppkrav, så slipper du å legge ut nå. Endret 10. februar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Ja, prisene vil nokk stige litt de neste 2-3 måndene, eller eventuelt ligge helt likt som i dag (fordi krona sansynligvis vill gå litt opp igjen i forhold til dollar). Men de første batchene med nyeste generasjon SSD som kommer til norske nettbutikker nå vil nokk bli revet fort vekk av folk som har ventet lenge, det kan til og med hende at alle har blitt bestilt før de i det hele tatt rekker lager av de mer populære typene og størrelsene som 30GB vertex. Grunnet cachen vil vertex bruke noe mer strøm enn apex, så for batteritid i laptopper kan man tjene noen minutter på å ha apex. Tidligere har jeg oppfordret folk til å ikke kjøpe apex, vertex, eller titan "usett". Nå har det blitt sluppet tester av titan og apex (FØR firmwareoppgraderingen), og resultatet var tilfredsstillende til bruk som OS disk. Siden Vertex bruker en god kontroller (som ikke er jmicron) og cache vil denne etter all sansynlighet yte bedre enn apex, så den skal også være trygg å kjøpe. Det er også mulig at ytelsen på alle disse vil øke noe med firmware oppdateringen. Problemet nå er egentlig at om man venter til de kommer på lager, så er det ikke sikkert det er fler igjen av den typen eller størrelsen man vil ha. Jeg ser for meg at 30GB vertex og 128GB titan vil forsvinne fort, deretter vil 60GB vertex og apex tømmes ganske fort også. Det vil nokk gå noe 250GB Vertex, Apex og Titan også for de med laptopper og dypere lommebok, men det er mulig butikkene vil ha nokk på lager til å dekke dette i første omgang. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 OCZ Apex 60 gb og 120 gb er på lager nå Var innom Digitalimpuls i Oslo og kikket på dem live Lurte på å kjøpe 4 stk til test, men de hadde bare 3 stk 60gb på lager De hadde dog 2 stk 120 gb. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 OCZ Apex 60 gb og 120 gb er på lager nå Var innom Digitalimpuls i Oslo og kikket på dem live Lurte på å kjøpe 4 stk til test, men de hadde bare 3 stk 60gb på lager De hadde dog 2 stk 120 gb. Du kunne jo tilbudt å gjøre en test for dem og levert de tilbake så de kan hevde at de har testet produktet Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Uhm men kan de ta full pris da da? Ellers topp at digital impuls har fått inn varer Anbefaler alle produktene de har tatt inn slik sett. De som ikke kan vente.. løp og kjøp. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Ifølge bit-tech.net er ikke OCZ Apex bare fryd og gammen, de nevner at enheten har annen firmware enn G.Skill Titan, men opplyser ikke om dette er den nyeste FW fra OCZ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå