Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får vel ONFI interface på chipset snart. Ingen grunn til å drasse inn PCIe i critical path på små maskiner som laptop osv.

Vell, det er over et år til Intel vil støtte USB 3.0, og det spørs hvor lenge det er til de vil støtte SATA 3 som standard, så jeg er ikke så optimistisk på ONFI interface der.

Det hadde vært interresant om AMD hadde gitt ut en sørbro med støtte for alle disse 3 standardene. Jeg ser for meg en egen mini-DIMM for flash der sørbro er kontrolleren, og utviddet båndbredde fra CPU/NB til SB.

Lenke til kommentar

realssd-c300-micron-ssd.jpg

 

"Seagate may have claimed the rights to the planet's first SATA 6Gbps hard drive, but it's Micron claiming the same feat in the SSD realm. The outfit's new RealSSD C300 is the first of its kind to natively comply with the wicked fast new specification, which will (at least in theory) provide read speeds of up to 355MB/sec and write speeds of up to 215MB/sec. It's also the first solid state drive to use ONFI 2.1 high-speed synchronous NAND, and while we're obviously eager to see what real-world benchmarks show, the demonstration vids after the break already have our mouths watering. As for availability? Tthe drive is currently sampling in 1.8- and 2.5-inch sizes, though consumers shouldn't expect to pick one up (in 128GB or 256GB sizes) until Q1 of next year. Best start saving, bud."

 

http://www.engadget.com/2009/12/03/micron-...sata-6gbps-int/

Lenke til kommentar
4206,- kr i skrivende stund! :ohmy:

Det hadde jeg aldri betalt for den iallefall!

 

Multicom skal ha 4980,- for den i skrivende stund. :)

 

Må nesten le litt, siden jeg fikk den for omtrent halvparten for ikke mange dagene siden.

Man må gjerne le av å ikke ville betale for forbrukerrettigheter. Jeg har forhandlerstatus mange steder men betaler gjerne sluttbrukerpris for de ekstra rettighetene.
Lenke til kommentar
Man må gjerne le av å ikke ville betale for forbrukerrettigheter. Jeg har forhandlerstatus mange steder men betaler gjerne sluttbrukerpris for de ekstra rettighetene.

 

Joda, er sikkert rettigheter man går glipp av (hvilke?). Men jeg har aldri sagt at det er jeg som har forhandlerstatus. Jeg fikke innkjøpspris gjennom bekjente. Har kjøpt nesten alt til innkjøpspris, når jeg tenker meg om. Og noe har faktisk vært DOA og/eller defekt, men har fått ordnet dette uten problemer.

Lenke til kommentar

Jeg, deg, arbeidsgiver, bekjente, kjenner noen som kjenner noen. Hvem som har forhandlerstatusen er da ikke viktig. DOA (enkleste feilsituasjonen) er enkelt selv som forhandler, når det går 3 måneder før noe feiler eller 1 år kan saken fort bli en annen annen gjennom en bekjent som kjenner en forhandler osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg, deg, arbeidsgiver, bekjente, kjenner noen som kjenner noen. Hvem som har forhandlerstatusen er da ikke viktig. DOA (enkleste feilsituasjonen) er enkelt selv som forhandler, når det går 3 måneder før noe feiler eller 1 år kan saken fort bli en annen annen gjennom en bekjent som kjenner en forhandler osv.

 

Det kommer vel helt an på hvem man kjenner, hvilken bedrift det er, og hvor godt du stoler på dem, tror du ikke? ;)

 

Men kanskje det virket som jeg var kjepphøy. Det beklager jeg i så fall. Men jeg må jo få synes det er litt artig at prisen på Intels 160GB SSD nå ser ut til å stige eller at den nå begynner å bli ettertraktet. Pga den nye firmwaren kanskje?

Lenke til kommentar

Skulle oppdatere firmware på X-25M'n min, men det var en merkelig opplevelse.

Disken er koblet til 750SB-kontrolleren og BIOS står på AHCI. Ingen disk oppdages.

post-26777-1259870947_thumb.jpg

 

Kobler den så på sekundærkontrolleren (jmicron) og får en enda mer kryptisk melding

post-26777-1259870956_thumb.jpg

 

Setter den tilbake til 750SB og BIOS til 'Native IDE' og da funker det

post-26777-1259870962_thumb.jpg

post-26777-1259870972_thumb.jpg

 

Endrer BIOS tilbake til AHCI etter update og før boot. W7 starter som bare rakker'n, men toolbox finner ingen av diskene på 750SB-kontrolleren. Jeg kan endre de to siste portene til IDE, gjør jeg det dukker begge Samsungene opp.

post-26777-1259871008_thumb.png

 

CrystalDiskInfo derimot, samt W7's disk management ser ut til å ha bedre kontroll på tingene og viser det man skulle forvente.

post-26777-1259871125_thumb.png

 

Noen som kan forklare meg hva dette er for noe surr?

Og jeg anter TRIM ikke umiddelbart endrer egenskapene for disken, men at den må få "kjørt seg inn" før det blir noe resultat av betydning. Skal få ryddet vekk litt skrot og kjørt et par tester. Har vel screens liggende fra mer eller mindre clean install for halvannen måned tilbake så vi får noe å sammenligne med.

 

Har forøvrig bestilt disk #2, så da får vi sjekket RAID0 på 750SB uti desember en gang. Da trenger jeg RAID-hjelp, for jeg har aldri gjort noe såtn før, men det tar vi da.

Lenke til kommentar
Denne ligger an til å bli kjøpt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=479295

 

SSD-markedet er rimelig uoversiktlig og lett å trå feil.

For kr 1000, kjøp heller Kingston V series 40GB, det er en Intel rebrand. Selv om det er samme serie så er innmaten helt forskjellig.

 

 

Er denne "samme" bare 64 gb?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491002

 

Kingston SSDNow V Series 2,5" 64GB MLC

 

B

Endret av bongofrakongo
Lenke til kommentar
Nei, den er vel samsung basert og har langt i fra samme ytelse

 

Men denne versjonen V+ får jo bedre omtale i reviews, der de sammenligner den gamle V serien og denne. ?

 

"Verdicts

 

There is no doubt Kingston SSDNow V+ drive is a great SSD but in fact it is much better than SSDNow V series drive where both of the read/write speeds are almost doubled up. Besides that Kingston 64GB SSDNow V+ drive is also equipped with 128MB onboard cache to boost the SSD's performance and the overall system respond time. MSRP for Kingston 64GB SSDNow V+ drive is around 270USD which is still slightly below the average; not a bad deal if you are looking a branded and reliable SSD else you can probably wait another round as we believe the price of SSD will be dropped dramatically once the SSD technology is much mature.

"

Endret av bongofrakongo
Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på å kjøpe meg en x25 gen2 80gb, og det ser ut som det er her kunnskapen ligger.

 

Jeg er ganske sikker på jeg kommer til å velge denne, men vurderer også to stk for å kjøre raid. Er dette ok, eller opplever man noen problemer med dette. Kunne jeg likegodt da velge en 160 gb, ser den har noe bedre spesfikasjoner. Jeg har tenkt å bruke den som systemdisk og lurer litt på hvordan erfaringer dere har. Regner med oppstart går en hel del raskere (har en gammel 200gb harddisk i dag). Blir det mye raskere å starte explorer, word, og ellers programmer? Synes av og til jeg må vente 10 sekunder før programmer er klare og kunne tenke meg å vente 2 sekunder, er det realistisk?

 

Har en q6600 og synes ikke oppgradering til i5/i7 vil bety så mye før jeg får dyttet dataen fort nok fram. Er ssd den oppgradering som vil gi mest merkbar ytelse så lenge pcen ellers er ok/bra spesifisert?

Endret av anordne
Lenke til kommentar
EDIT: Du tar selvfølgelig den vanlige interne harddisken din og bruker den til lagring. Maskinen har ingen problemer med å ha fler harddisker. HDD er perfekt for lagring av mediafiler, og klarer seg greit til spill og dokumenter.

 

Viss eg kjøper en UL30 reknar eg med den sliter litt med å ha fleire harddiskar inne i seg enn det som er meininga, det er snakk om ein liten laptop her altså :)

 

Så viss ein erstattar ein harddisk i ein bærbar med ein SSD og derfor må ta ut den andre harddisken, kan ein på ein eller anna måte bruke den som ein ekstern? Koble den til via USB eller noko?

Lenke til kommentar

anordne:

Det som er installert på ssd'en vil gå vesentlig raskere å starte enn på en vanlig snurredisk.

 

Jeg gikk fra raptor til Intel G2 160GB i stasjonæren (og fra 5400rpm til intel G1 80GB i laptopen) og det er som natt og dag (har Q9650 cpu i stasjonær).

 

Adobe Photoshop CS4 X64bit som er ganske tungt å starte på en snurredisk starter på null komma fjott i forhold. Generering av thumbnails av bilder i store bildebibliotek går som en drøm, osv. osv.

 

Min mening er at dette er mye mere verd enn et cpu/hovedkort/minnebytte hvis du "bruker pc'en til alt mulig".... enkelt uttalt.

Lenke til kommentar

Ja, du kan kjøpe et harddiskkabinett. Jeg har et med esata og USB... Da får jeg gode overføringshastigheter også. Den jeg har betalte jeg ca 300 for. Cheiftec Black Box... Jeg har ikke noe å sammenligne med, men for meg virker den helt grei... Bråker litt (demper ikke noe bra).

Den var kjempebillig, og har altså esata. Så hvis du bare trenger USB, blir det billigere/bedre kvalitet også.

 

Om hastighet:

Jeg sitter på en passe god PC (veldig god laptop), med intel x25-M 1 gen 80 GB.. Se sig.

 

Etter jeg fikk denne PCen har jeg blitt skikkelig bortskjemt hva hastighet angår. W7 starter på mindre enn 20 sekunder. Word 2007 (uten noen form for forhåndslaunch) starter på (og er ferdig lastet klart til bruk) ca 1 s.

 

Jeg har ikke angret et sekund på at jeg betalte ca 2000 mer for å få PCen med SSD.

Nå sikler jeg etter gen 2 160 GB, da... :grin:

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...